Турският посланик в ЕС: Европейската комисия не беше справедлива към нас

“Ислямска държава” се изтегля от Дамаск

Принц Чарлз ще наследи Кралицата като глава на британската Общност на нациите

Финансовите министри на Русия и САЩ се срещнаха във Вашингтон, за да обсъдят руските санкции

На 28 години почина известният DJ Авичи

“Дейли Телеграф”: Британската полиция е идентифицирала ключови заподозрени по случая Скрипал

Иран към Израел: „Пръстите ни са на спусъка“

Ким Чен Ун: Северна Корея вече няма нужда от ядрени и ракетни опити

Земетресение с магнитуд 4,9 по Рихтер разлюля Гърция

На 21 април 2018 да почерпят

Химическите инспектори на ООН все още не са посетили Дума

Гергана Орлова след инцидента с ранената полицайка: Върнах се в миналото незабавно. Бях изненадана и разочарована През 2003 г. жената преживява същия ужас

И в България се открива Институт за изучаване на Холокоста

Италиански съд наложи тежки присъди на мафиоти и бивши държавни служители

Вдигат паметник на кан Тервел около НДК Грандиозни чествания за 1300г. от победата над арабите при Константинопол

Трайчо Трайков: Борче ли е КЗК, да обясни високата цена на дизела

Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела у нас са високи. Това заяви бившият министър и член на Реформаторския блок Трайчо Трайков, който заедно с енергийния експерт проф. Атанас Тасев гостува в сутрешния блок на bTV.

„КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос“, коментира Трайков. Той обясни, че в ЕС има държави, в които дори по-голям брой леки автомобили, отколкото в България, са на дизел. У нас специфичното е, че повечето товарни автомобили са на дизел. „ЕС е уникален в целия свят по отношение на това колко много леки коли са на дизел“, допълни той.

„Вносът не е малък“, каза още той. „Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат аз не мога да отговоря“, каза Трайков.

„Има и други страни, дори има страни в ЕС, в които дизелът е по-голяма част от автомобилния парк. В България дизелово гориво се използва много сериозно при товарните автомобили, при леките коли процентът ни сравнено с останалите страни е сравнително нисък. В Европа по-голямата употреба на дизелово гориво е в резултат на редица комплексни мерки, включително понеже то е по-екологично. Факт е, че от години голяма част от междинните складове и редица други структури са собственост на една от големите компании на пазара“, обясни бившият енергиен министър.

Според Трайчо Трайков контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи на него много често си определят цени, които са доста по-високи отколкото трябва да бъдат.

„За миналата година имаме 471 хиляди тона бензин и над 1,1 милиона тона употребен бензин в страната през миналата година“, коментира енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Делът на вноса на дизел за страната нараства – през 2005 година той е бил 25%, в момента е 36%. „Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика – да има междинни складове, междинни продуктопроводи и така нататък и затова предимство имат тези, които имат подобни складове“, добави проф. Тасев. „Никой не пречи на никого да внася, пазарът в страната е свободен, въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето“, смята той.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.