„Рига“ помоли за помощ срещу „червената“ армия

Автоиндустрията в САЩ призова Тръмп да не налага мита върху вноса на коли

Муслин и Янкович отпадат като вариант за „Левски“

1700 незаети места останаха в софийските гимназии

Новият британски министър за Брекзит иска по-интензивни преговори с ЕС

Кнесетът прие спорен закон, даващ право на самоопределение само на евреите

Погазват се правата на психично болните

Учени регистрираха нова сеизмична активност край вулкана Етна

Сменяме валидните винетки с електронни Общините искат 20% от таксите

Борисов пред „Известия“: Влизането на Турция в ЕС в момента е невъзможно

Нараства броят на заразените със Западнонилски вирус в Гърция

Избили на сляпо животните в Странджа Не е установен дори щамът на болестта

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 20 юли 2018

Румяна Милова, дирекция „Паркиране и мобилност“ пред „Труд“: Въвеждаме нощен служебен абонамент за „синя зона“ в София Центърът за градска мобилност ще осигури патрул и паяк

Доналд Тръмп очаква нова среща с Путин

Трайчо Трайков: Борче ли е КЗК, да обясни високата цена на дизела

Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела у нас са високи. Това заяви бившият министър и член на Реформаторския блок Трайчо Трайков, който заедно с енергийния експерт проф. Атанас Тасев гостува в сутрешния блок на bTV.

„КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос“, коментира Трайков. Той обясни, че в ЕС има държави, в които дори по-голям брой леки автомобили, отколкото в България, са на дизел. У нас специфичното е, че повечето товарни автомобили са на дизел. „ЕС е уникален в целия свят по отношение на това колко много леки коли са на дизел“, допълни той.

„Вносът не е малък“, каза още той. „Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат аз не мога да отговоря“, каза Трайков.

„Има и други страни, дори има страни в ЕС, в които дизелът е по-голяма част от автомобилния парк. В България дизелово гориво се използва много сериозно при товарните автомобили, при леките коли процентът ни сравнено с останалите страни е сравнително нисък. В Европа по-голямата употреба на дизелово гориво е в резултат на редица комплексни мерки, включително понеже то е по-екологично. Факт е, че от години голяма част от междинните складове и редица други структури са собственост на една от големите компании на пазара“, обясни бившият енергиен министър.

Според Трайчо Трайков контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи на него много често си определят цени, които са доста по-високи отколкото трябва да бъдат.

„За миналата година имаме 471 хиляди тона бензин и над 1,1 милиона тона употребен бензин в страната през миналата година“, коментира енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Делът на вноса на дизел за страната нараства – през 2005 година той е бил 25%, в момента е 36%. „Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика – да има междинни складове, междинни продуктопроводи и така нататък и затова предимство имат тези, които имат подобни складове“, добави проф. Тасев. „Никой не пречи на никого да внася, пазарът в страната е свободен, въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето“, смята той.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.