Лекар, обвинен за смъртта на поп певеца Принс, ще плати 30 000 долара глоба

Изявление на президента Румен Радев след заседание на КСНС на тема „Актуални рискове и заплахи за националната сигурност на Република България. Състояние на Въоръжените сили. Необходими мерки“

Корнелия Нинова: Предложих в модернизацията на армията да се включат Българската отбранителна индустрия и бизнеса

Прессекретариатът на президента Радев опровергава Цветан Цветанов

Министър Красимир Каракачанов: Очакваме над 130 млн. лева за отбрана до 2019 г.

Пентагонът: Сирийското правителство запазва ограничена възможност за химическо нападение в бъдеще

Пази ни армия без хора и техника Войникът получава по-ниска заплата от шофьор в градския транспорт

Иракчанка опита да влезе в Румъния с чужд британски паспорт, закупен в България

Пишат как се започва бизнес Въвеждат електронни обществени поръчки

Министър Ангелкова: Това лято очакваме значителен растеж на чуждестранните туристи

ЦСКА в кубчето на Рубик

Мутри изнудили баба да пренася кокаин Банда от 7 врачани вече е зад решетките, един от тях бил беглец от правосъдието

„Трансформации“-те на Благой Иванов

Вижте акцентите от броя на “Труд” в петък, 20 април 2018

Румен Петков: Битката с корупцията е жизненоважна за България, но не трябва да се преиграва Това би имало обратен ефект

Цена или такса или какво плащаме, когато паркираме автомобила си?

ДЕЯН ВУТОВ*

На 12.03.2015г. група народни представители внесоха Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, в който се предлага, досегашните такси, плащани на общините за паркиране на автомобили в зоните за платено паркиране, да бъдат премахнати. Вместо тях ще се плаща „цена” за паркиране. На пръв поглед дали ще се плаща цена или такса изглежда маловажно, ако не води до промяна в размера на плащането, но не е така. От това какво плащаме зависи на кого плащаме и какво си „купуваме” срещу плащането.

Всички такси, събирани от общината, отиват в общинския бюджет, който се разходва в обществена полза, да се поддържат пътища, да се облагородяват райони. Думата цена пък е икономически и правен термин, който изразява паричната равностойност на това, което се получава насреща. Тук може да се постави въпросът за какво плащаме, когато паркираме в платените зони?

Според сегашната уредба плащаме, за да спазим правилата на Закона за движение по пътищата, като размерът на таксата е нормативно определен, докато цените по договор се договарят индивидуално. Поставя се и друг въпрос – по действащата уредба неизпълнението на задължението за плащане на такса обуславя административно-наказателната отговорност по ЗДвП, т.е. прави ни нарушители на закона и за това има предвидени наказания – глоби.

Ако се възприеме пазарен принцип на заплащането на престоя чрез цена, възниква въпросът по какъв законов ред ще бъдат третирани тези, които не си плащат цената. Обикновено този, който не си плаща цената, е неизправна страна по договор и не носи административно-наказателна отговорност, а гражданска, която няма наказателна (репресивна), а възстановителна функция.
Какви ще са задълженията на общината или на общинското дружество срещу плащане на цената от водача?

Измененията поставят повече въпроси в сравнение с разрешенията на и без друго неясни въпроси по настоящата уредба. И сега не е ясно на кого се плаща и в кой бюджет отиват приходите от таксите за паркиране. Вярно е, че общината е предоставила техническата част от контрола на общински дружества, но би следвало събраните суми да не отиват в имуществото на тези дружества, а в общинския бюджет. Общинските дружества са частноправни субекти, те имат статута на едно търговско дружество, но с тази отлика, че собственик на капитала им е общината. Тези дружества имат и разходи и се финансират от общината, чието пък финансиране основно е от данъци и такси, без значение дали местни или републикански.

Какво се оказва: данъкоплатците плащат на общината, тя от тези пари издържа общинските дружества, а същите ще формират и печалба от цените, които ще получават за паркиране, защото да се ползва цялата материална база на общината от общински пътища, паркинги и пр. за осъществяване на стопанска дейност от едно такова дружество е доходоносно занимание. Вярно е, че парите пак ще стигнат до общинския бюджет чрез разпределяне на печалба, генерирана от тези дружества, но по един заобиколен път, криещ опасност от понижаване на контрола върху тези средства. Докато се стигне до формиране на печалба, тези дружества могат да формират разходи, да „аутсорсват” дейности и въобще да харчат тази „обществена” пара по свое усмотрение, вместо парите да отиват директно в общинския бюджет като такса. Основната идея на платеното паркиране в зоните е не да се генерират печалби, а да се разтовари трафикът в центъра на големите градове.

*Авторът е юрист в Адвокатско съдружие „Карапанайотов, Лесова, Табанска”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.