Лекар, обвинен за смъртта на поп певеца Принс, ще плати 30 000 долара глоба

Изявление на президента Румен Радев след заседание на КСНС на тема „Актуални рискове и заплахи за националната сигурност на Република България. Състояние на Въоръжените сили. Необходими мерки“

Корнелия Нинова: Предложих в модернизацията на армията да се включат Българската отбранителна индустрия и бизнеса

Прессекретариатът на президента Радев опровергава Цветан Цветанов

Министър Красимир Каракачанов: Очакваме над 130 млн. лева за отбрана до 2019 г.

Пентагонът: Сирийското правителство запазва ограничена възможност за химическо нападение в бъдеще

Пази ни армия без хора и техника Войникът получава по-ниска заплата от шофьор в градския транспорт

Иракчанка опита да влезе в Румъния с чужд британски паспорт, закупен в България

Пишат как се започва бизнес Въвеждат електронни обществени поръчки

Министър Ангелкова: Това лято очакваме значителен растеж на чуждестранните туристи

ЦСКА в кубчето на Рубик

Мутри изнудили баба да пренася кокаин Банда от 7 врачани вече е зад решетките, един от тях бил беглец от правосъдието

„Трансформации“-те на Благой Иванов

Вижте акцентите от броя на “Труд” в петък, 20 април 2018

Румен Петков: Битката с корупцията е жизненоважна за България, но не трябва да се преиграва Това би имало обратен ефект

Според анализ на Световната банка: Успешните държави дават държавни пари за частните училища

Финансирането на частните училища и детски градини с публични средства е темата, която предизвиква най-сериозна политическа и обществена дискусия при дебатите около приетия на първо четене закон за училищата. Парламентарната опозиция е категорично против идеята да се дават субсидия на частни структури. Голяма част от обществото – също. Аргументът, че децата трябва да имат равен достъп и че ще се финансира с публични средства само конкретен образователен процес, не се приема с всеобщо разбиране. Депутатите тепърва ще решават дали този текст да остане по време на второ четене.

Как е по света?

През 2009 г. Световната банка публикува доклад, в който са представени резултатите от проучване на ролята на публично-частното партньорство (ПЧП) в сферата на началното и средното образование. Анализът показва, че има широк диапазон на практики, а резултатите са различни – от изключително положителни до такива, които предизвикват сериозни дебати дали това е удачна форма. В страните с най-силно развита или т.нар. „интегрална” среда за ПЧП публичният сектор финансира частните училища, като осигурява на учениците ваучери за тяхното обучение. Семействата решават къде да ги „похарчат“. Самите ваучери също са различни по вид и начин на употреба.

Всички частни училища пък всяка секунда могат да бъдат закрити, защото имат недостиг на деца. Ето защо те се надпреварват да осигуряват иновативни образователни подходи (на разходки и спорт). Частните училища във Франция, които в миналото са били изключително католически, получават държавни субсидии още от началото на 50-те години на миналия век. Тези, които искат, сключват договори с правителството. Тогава държавата поема разходите по назначаването на учителите и техните заплати. В Германия частните училища са основно гимназиите (40,4%) и с всяка година броят на учениците в тях расте. Те получават почти пълно финансиране от държавата. В Дания, Испания, Австрия, Португалия, Великобритания и Лихтенщайн се финансират с публични средства частните учебни заведения. В Холандия например частните и публичните училища са равнопоставени, включително и религиозните.

Има различни модели на частни училища – такива, които се откриват по искане на родителската общност в места, където държавата не осигурява учебно заведение, което ги удовлетворява. Тогава те могат да се финансират или от общността или от местната власт, но държавата дава определен процент субсидия. Има други, които извършват само допълващо обучение, но нямат право да дават диплома (изпитите се полагат пред държавна комисия). Навсякъде държавата контролира образователния процес, има пряко отношение към образователните програми и изисквания към учителите, на повечето места дори ги назначава.

Но изборът къде да учи детето е оставен на семействата.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.