Абитуриентите от училището на Теодосий Спасов се сбогуваха с концерт

Започнаха абитуриентските балове в Благоевград

“Свободна книжарница” на празника в Сливен

Доналд Тръмп: Въоръжените ни сили са в готовност, ако Ким Чен-ун предприеме “безразсъдни действия”

24 май в женския затвор в Сливен: Изложба за Хаджи Димитър и Стефан Караджа

Двоен поклон пред гроба на Свети Кирил Премиерът Борисов и македонският му колега Зоран Заев заедно почетоха паметта и делото на светите братя Кирил и Методий в базиликата „Сан Клементе”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в петък, 25 май 2018

Румен Радев: Буквите, езикът, културата са наш общ дом

Юнкер поздрави българите по повод 24 май в Туитър

Патриарх Кирил награди посланик Коцев с орден В Москва отбелязаха 24 май с тържества

Владимир Путин: Русия е заинтересована да се повиши ефективността на работата на МВФ

Липсват специалисти за защита на личните данни Банките, телекомите и онлайн услугите са изправени пред предизвикателства

Руски телефонни шегаджии подведоха Борис Джонсън, че разговаря с арменския премиер

Над 350 наблюдатели на изборите в Турция изпраща международна мониторингова организация

Глобяват заведения за нелегална музика

Правна комисия прие на първо четене Цацаров да спира финансови операции

Правна комисия прие на първо четене промени в НПК и ГПК. Те имат за цел в изключителни случаи главният прокурор или определен негов заместник да може да спре финансова операция или сделка за имущество за срок от 48 часа, съобщи БГНЕС.

За промените в НПК гласуваха 14 депутати , 4-ма се въздържаха и никой не се обяви против. При промените в ГПК отново 14 народни представители се обявиха за, трима се въздържаха и никой не беше против.

Председателят на комисията Данаил Кирилов припомни, че между първо и второ четене на приемането на текстовете в комисия може да възникнат промени. Поправките в законодателството, което да позволи на държавното обвинение да взима страна в сделки между юридически лица, бяха внесени от петимата депутати от четири групи – Цветан Цветанов – ГЕРБ, Валери Симеонов – ПФ, Четин Казак – ДПС, Красимира Ковачка и Стефан Кенов – БДЦ.

Чл. 203а от НПК предвижда органите на досъдебното производство да вземат необходимите мерки за предотвратяване на умишлено престъпление или друго общоопасно дейние, както и временно да изземват средствата, с които би могло да се извърши престъплението. Действията на прокуратурата подлежат на първоинстанционен съдебен контрол, докато 48 часовото спиране на финансова операция или сделка от главния е изключение.

Вносителите на промяната в НПК я мотивират с необходимостта от създаването на възможност за “реакция на органите на досъдебното производство в неотложни случаи при липса на друга възможност”. Настоящата липса на подобна възможност е “обществено неоправдана”, посочват петимата вносители. Чрез законодателното изменение се предоставя възможност на прокуратурата да изпълни в пълен обем конституционните си правомощия, става ясно от мотивите към ЗД на НПК.

В Гражданския-процесуален кодекс се предлагат два нови текста – чл.26а, според който “съдът уведомява прокурора, когато предмет на правния спор са имуществени права и законни интереси на държавата, общините или на лица, ползващи се от особената закрила на закона” и чл.26б, който гласи “прокурорът може да обжалва всеки подлежащ на обжалване съдебен акт, засягащ имуществени права и законни интереси на държавата, общините или на граждани, ползващи се от особена закрила на закона, макар и да не е участвал в производството, в което актът е постановен”.

Сериозни промени се предвиждат в чл.26 на ГПК, като например в ал.4 се предвижда: “прокурорът може да започне предвидените в този кодекс производства в интерес на държавата, общините или на граждани, ползващи се от особена закрила на закона. Той не може да извършва действия, които представляват разпореждане с предмета на делото”. Създават се и две нови алинеи и на чл.26, които ще позволят на прокуратурата да встъпва в образувано производство, когато това е необходимо за защита на имуществени права и законни интереси на държавата, общините или на граждани, ползващи се от особена закрила на закона. На държавното обвинение ще се позволи в тези случаи да изразяват и писмено становище по гражданските дела.

С преходните и заключителни разпоредби се добавя и една нова ал.6 в чл.145 от Закона за съдебната власт, който ще позволи на прокуратурата да започва производства по граждански дела и да участва в тях в предвидените от закона случаи.

Мотивите към ЗИД на ГПК са две страници, на които се изтъква, че целта на промените е “създаване на общ принципен подход при определяне на активната легитимация на прокуратурата в гражданското съдопроизводство”. Според петимата народни представители предложенията не противоречат на Конституцията, която “не определя конкретните случаи и характера на законите, представящ право на прокурора да участва в граждански и административни дела”. “Всяка сделка, по която е страна държавата или община и която уврежда техния имуществен интерес, представлява неправомерен юридически факт, който е правно нетърпим и трябва да може да бъде атакуван по съдебен ред от закона”.

Подчертава се, че с промените на ГПК от 1997 г., е била “ограничена конституционно признатата, и гарантирана правна възможност на прокурора да започва и да участва в гражданския процес в интерес на друго лице или когато намери, че това се налага за защита на държавен или на обществен интерес”. Според петимата народни представители от 43-то НС, техните колеги преди 13 години са прекъснали добра законодателна традиция с 105-годишна история. Прокуратурата може да предявява искове в защита на обществения интерес в пет държави-членки на ЕС – Франция, Белгия, Италия, Испания и Литва, както и в няколко швейцарски кантона, показва сравнителен анализ на законодателствата. Като положителен пример в тази посока е посочена и Беларус.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.