Ива Гамари: Рейтинговите данни са валутата на тв пазара

- ГАРБ официално е обявена за агенцията, която измерва рейтингите на телевизиите у нас. Кой реално е неин собственик, г-жо Гамари?

- Единствената комания, която има система за измерване и доставка на пийпълметрични данни, е ГАРБ Аудиенс Межърмент България АД. Собствеността на ГАРБ Аудиенс Межърмент България АД е прозрачна и публична - информацията е вписана в Търговския регистър. Собственици на ГАРБ сме аз и Веселин Шаулов.

- Защо тогава преди време Пиер Луврие - единственият акционер в LIC33, обяви, че е купил ГАРБ, наред с още няколко български компании?

- Не бихме могли да коментираме акционерната собственост на стария ГАРБ, тъй като никога не сме били акционери в това дружество. Ние бяхме също толкова изненадани от изявленията на LIC33, колкото и всеки друг, но предвид изнесените напоследък данни за всевъзможни креативни схеми на придобиване на дългове, сделки и т.н. не бихме могли да спекулираме за действията на акционерите.

- Как осигурявате финансирането за вашата дейност?

- Както всеки друг бизнес, така и нашият на оперативно ниво се финансира от постъпления по договори от клиенти. До момента инвестициите, направени в дейността на дружеството, са от наши лични пари, но тук следва да отбележим, че не става дума за милиони. В бъдеще имаме амбиции да развием и предложим на пазара много иновации и съвременни технологии, за които ще се обърнем към потенциални партньори от IT сектора, които биха искали със съвместни разработки да навлезнат в медийната сфера.

- Защо е толкова важно да се знае кое предаване колко се гледа? Нали зрителите сами избират какво да гледат и едва ли се интересуват от това дали съседите са фенове на техния любим сериал?

- Да, за зрителите вероятно е така. Макар че ако вие и съседите имате еднакъв вкус, ще имате още една тема за разговор (усмихва се). Рейтинговите данни са валутата на медийния пазар - базата, на която стъпват търговските отношения между телевизионните канали и рекламодателите. Затова е излючително важно измерването на зрителския интерес към конкретните тв предавания - за да може да се остойностят направените от рекламодателите инвестиции, да се изготви такъв медиен план за позициониране на рекламите, който ще гарантира, че рекламните послания са достигнали до максимално възможния брой потенциални купувачи на рекламирания продукт. За телевизиите, от друга страна, е от изключително голямо значение обратната връзка от аудиторията - дали и колко едно предаване се харесва на зрителите, дали не би било гледано от повече зрители, ако се излъчва в друг час и така нататък. Затова рейтингите освен валута са и инструмент за реализиране на успешни програмни стратегии на телевизионните канали.

- И все пак на пазара освен вас има и друга система, която мери рейтингите - „Нилсен Адмосфер България“, и това води до объркване. Появи се и цветистото обяснение, че рекламодателите са в позицията на куче, което получава едновременно командите „стани“ и „легни“. Какъв е изходът според вас?

- Пазарът консолидирано да предприеме конкретни действия, за да избере един доставчик, което включва и активна позиция от страна на рекламодатели и агенции.

- От октомври 2014 г. Нова тв работи с вашите конкуренти от „Нилсен Адмосфер България“ и често обявява данни за гледаемостта на своите предавания, които се различават от това, което давате вие. Откъде идва това разминаване?

- Ние нямаме достъп до системата на „Медиарисърч“ (предишното име на „Нилсен Адмосфер България“ - б.р.) и не бихме могли да я коментираме. Въпреки това намираме обяснение за възможните причини за тези разлики в доклада от т.нар. одит на тази системата. Цялата индустрия изрази притесненията си от изнесените в доклада становища, като имаше сериозни опасения за липсата на национална представителност и за сериозни технологични пропуски, които биха могли директно да се отразят върху данните. Не на последно място има и явен конфликт на интереси, който произтича от присъствието на представител на „Медиарисърч“ при посещенията в домакинства от панела по време на одита й. Това според нас е безпрецедентен пример за нарушаване на принципа на безпристрастност.

- Има ли подобно разминаване и за други телевизии?

- Нямаме достъп до техните данни, за да измерим дали има разминаване. Ние не сравняваме нашите данни с тези на чехите. Ние гарантираме достоверността и качеството на данните, които нашата система продуцира. Нашите данни са проверени и както беше отбелязано и в одиторския доклад, консистентни. И в този ред на мисли ние нямаме нужда да регистрираме разлики с данните, които би предоставила която и да било друга система за измерване на зрителския интерес, поканена от някои от многото тв канали на български пазар.

- От БНТ бяха обявили конкурс за доставка на рейтинги. Знаете ли какво се случи с него?

- Да, с решение на ВАС поръчката бе спряна. Когато БНТ открие нова процедура по избор на доставчик, ние, разбира се, ще сме участник.

- Какви претенции имат към вашите данни телевизиите и продуцентите, които са ваши абонати? Например Би Ти Ви винаги ли е доволна от данните, които й давате?

- Функцията на данните от измерването на телевизионната аудитория не е задоволяването на интереси - те не са числа, които се харесват или не се харесват, а стойности, които служат като инструмент за вземането на стратегически решения в телевизионния бизнес. Всички наши клиенти работят с данните, продуцирани от пийпълметричната ни система не защото ги харесват, а защото имат доверие в тях - в качеството, надеждността и коректността им.

- Как действа вашата система, за да се изключи възможността за злоупотреби?

- Пълната прозрачност на системата и на начина на работа са най-сигурният гарант за коректност при производството на пийпълметрични данни. По тази причина през 2013 г. ние се подложихме на детайлен и изчерпателен одит от независимия френски институт CESP, който приключи с висока оценка. Това ни прави и единствената система на българския пазар, преминала през независима проверка, поръчана от цялата индустрия.

- Какво още се променя при вас?

- От 1 април 2015 г. ГАРБ Аудиенс Межърмент България подписахме партньорство с Techedge за предоставяне на данни за телевизионната аудитория и инвестициите в реклама на българския пазар. Techedge е един от глобалните лидери в предоставянето на софтуерни решения за нуждите на всички участници в медийния пазар. От началото на месеца софтуерът на Techedge е единственият продукт, оторизиран да визуализира нашите данни. Така продължаваме позитивните промени, започнали с новата ни технологична визия - да инвестираме в качеството на услугите, които предоставяме на клиентите си.

Нашият гост

Ива Гамари е завършила медия и комуникации във Великобритания и финанси в София. Професионалната й кариера включва работа в Антена груп в Гърция, а след това и в Нова тв в България. От 2007 г. до 2014 г. е била оперативен директор в ГАРБ, а от тази година е изпълнителен директор на агенция ГАРБ.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта