Живот извън телевизора

Ако гледате любимото си предаване или филм по телевизията, без да държите телефон или таблет в ръка, значи сте истинско изключение. Причината е, че все повече тв зрители ползват и т. нар. втори екран. И под това се има предвид не втори телевизор в кухнята, а екранът на телефона, таблета и все по-рядко на настолния компютър. По данни на “Гемиус” от края на миналата година в България се ползват над 1, 5 млн. таблета и над 3 млн. смартфона.

Но това далеч не е всичко. 86% от българите споделят, че гледат телевизия, докато са в интернет. В останалата част от Централна и Южна Европа това правят едва 75% от хората. Това показва проучването на IAB България DigitalSCOPE 2014, направено през ноември 2014 г.

Но какво правят зрителите, докато хем гледат шоуто, хем висят в мрежата - 51% от тях сърфират из сайтовете, 50% отговарят на имейлите си, а 46% влизат в социалните мрежи, обяснява Жанет Найденова, лидер на работната група “Проучвания” към IAB България. Изследванията сочат още, че 15% от сърфиращите търсят информация именно за гледаното, а 10% четат коментарите по темата в социалните мрежи.

Често вторият екран се използва за проверка на спортните резултати, както и да се включиш в някое тв предаване - например да дадеш идея какво да се коментира.

Заради това и телевизиите правят всичко, за да удължат живота на продукциите си извън тв ефира. Да се разработват сайтове за съответните формати е повече от задължително. Там винаги има допълнителна информация или видео, които могат да се видят във време, удобно за потребителите, а не непременно вечер в точно определен ден от седмицата.

Освен това всички риалити проекти имат страници във фейсбук. Хората, ангажирани с тяхното поддържане работят най-много, докато предаването върви в ефир, но не и единствено тогава. Освен напомнянето, че предаването започва след малко или кой е отпаднал от състезанието, в социалната мрежа често се пускат снимки и коментари за това какво се случва зад кулисите. Целта на цялата тази активност е да се увлече и по-младата аудитория, която повече виси в интернет, отколкото пред телевизора. Освен това експертите са категорични, че колкото повече едно предаване поддържа “диалог” с потребителите си на фен страницата, толкова повече лоялни фенове ще има.

Обяснения в любов

Няма как да не заковеш почитателите на Азис, Ненчо Балабанов или Жана Бергендорф пред Нова тв, ако знаят, че един от тях има шанс да натисне “бутона на късмета” в “Като 2 капки вода” и така да определи какво да пее техният любимец следващия път в шоуто. Разбира се, след като преди това са отговорили на няколко въпроса във фейсбук. Само за 3 седмици в постовете за играта бяха ангажирани над 26 000 потребителя, а участниците са над 2000, обясниха от екипа, който поддържа фейсбука на “Капките”. Оттам отчитат, че най-голяма активност има около изявите на Азис и Ненчо. Но докато мненията за краля на фолка най-често са в двата полюса, то актьорът се радва само на положителни коментари. И често може да се прочете “Ненчо - президент!” или “Абе, влюбвам се в тебе, бе!”

От екипа на Би Ти Ви обясниха, че активността на феновете онлайн се вдига 4 пъти, докато риалити предаванията MasterChef и “България търси талант” вървят в ефир. В страницата на MasterChef във фейсбук може да се прочетат и откровения като “Забелязали ли сте, че шеф Виктор Ангелов е като двойник на турския актьор Джансел Елчин (Мурат от “Огнено сърце”), само, че нашето момче е много по-хубаво!” или призиви: “Викторе, идвай в Търново да ми готвиш с бялото палто!”.

Често участниците в шоуто отговарят на зрителите и така потребителите се превръщат в истинска част от шоуто. От екипа на шоуто правят и специални игри за готвачите онлайн.

Преди време от Би Ти Ви правиха и т. нар. Social Bug, който реално обедини първия и втория екран. Тогава по време на концертите в “Гласът на България” на телевизора феновете можеха да видят коментарите си за шоуто, правени в социалните мрежи. По време на “X Factor” по Нова тв пък почитателите му съчиниха песен за финалистите именно в мрежата. В “Lipsync предизвикателство” и неизвестни, и известни личности се опитваха да имитират любимите си певци само чрез движене на устните си.

Пари и реклама

Благодарение на връзката “тв зрители-интернет потребители” голяма част от рекламодателите правят дебюта си онлайн. Така те достигат и до други клиенти, които иначе почти не гледат “програмирана” телевизия. Румяна Стоянова, директор на “Планиране, оптимизация и анализи” в медийната агенция Carat България, обясни, че както тв форматите използват активно ефира си, за да промотират своите социални канали и така да удължат интереса на зрителите, така и целта на рекламодателите е марката да поощрява потребителя да се ангажира с нея и след като изгледа 30-секундната реклама. Стоянова цитира данни от собствените им проучвания, според които 42% от хората, когато видят нещо интересно по телевизията, веднага го проверяват онлайн.

И други

Връзката между телевизията и интернет може да бъде и в обратен ред. От скоро журналисти от dnes. bg правят експерименти, а после пускат видеото в сайта. След това то се коментира по телевизия “България он ер”. Те вече показаха колко дълго се пътува по столичния булевард “Александър Малинов” до центъра и как шофьорите карат в бус лентата по “Цариградско шосе”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини