ВСС прие оставката на Красимир Влахов

СГС даде ход на делото срещу Йоан Матев

Отиде си Георги Марков

Как един посланик застава зад истината Меглена Плугчиева оборва неверни публикации за България в “Нойе Цюрхер цайтунг”

Турски военни самолети са извършили 42 нарушения на гръцкото въздушно пространство

850 000 лева идват в Сливен за подкрепа на деца с увреждания и семействата им

Над 20 % от варненските ученици отиват в западни ВУЗ-ове Англия, Холандия и Дания са най-предпочитани дестинации

Оперираха Делио Роси

Варненци пак искат паметен знак на Пламен Горанов

Ръководителят на Районната прокуратура в Пазарджик Георги Кацаров е подал оставка

Елена Йончева ще съди Цветан Цветанов за клевета

Радев се срещна с представители на Съюза на офицерите от резерва

Родителите на убития в Борисовата градина Георги поискаха 400 хил. лв. обезщетение

Общинари ще улесняват пенсионери по селата за данъците

Фирма, ремонтирала общински обекти, на съд за укрити данъци

Живот извън телевизора

Ако гледате любимото си предаване или филм по телевизията, без да държите телефон или таблет в ръка, значи сте истинско изключение. Причината е, че все повече тв зрители ползват и т. нар. втори екран. И под това се има предвид не втори телевизор в кухнята, а екранът на телефона, таблета и все по-рядко на настолния компютър. По данни на “Гемиус” от края на миналата година в България се ползват над 1, 5 млн. таблета и над 3 млн. смартфона.

Но това далеч не е всичко. 86% от българите споделят, че гледат телевизия, докато са в интернет. В останалата част от Централна и Южна Европа това правят едва 75% от хората. Това показва проучването на IAB България DigitalSCOPE 2014, направено през ноември 2014 г.

Но какво правят зрителите, докато хем гледат шоуто, хем висят в мрежата – 51% от тях сърфират из сайтовете, 50% отговарят на имейлите си, а 46% влизат в социалните мрежи, обяснява Жанет Найденова, лидер на работната група “Проучвания” към IAB България. Изследванията сочат още, че 15% от сърфиращите търсят информация именно за гледаното, а 10% четат коментарите по темата в социалните мрежи.

Често вторият екран се използва за проверка на спортните резултати, както и да се включиш в някое тв предаване – например да дадеш идея какво да се коментира.

Заради това и телевизиите правят всичко, за да удължат живота на продукциите си извън тв ефира. Да се разработват сайтове за съответните формати е повече от задължително. Там винаги има допълнителна информация или видео, които могат да се видят във време, удобно за потребителите, а не непременно вечер в точно определен ден от седмицата.

Освен това всички риалити проекти имат страници във фейсбук. Хората, ангажирани с тяхното поддържане работят най-много, докато предаването върви в ефир, но не и единствено тогава. Освен напомнянето, че предаването започва след малко или кой е отпаднал от състезанието, в социалната мрежа често се пускат снимки и коментари за това какво се случва зад кулисите. Целта на цялата тази активност е да се увлече и по-младата аудитория, която повече виси в интернет, отколкото пред телевизора. Освен това експертите са категорични, че колкото повече едно предаване поддържа “диалог” с потребителите си на фен страницата, толкова повече лоялни фенове ще има.

Обяснения в любов

Няма как да не заковеш почитателите на Азис, Ненчо Балабанов или Жана Бергендорф пред Нова тв, ако знаят, че един от тях има шанс да натисне “бутона на късмета” в “Като 2 капки вода” и така да определи какво да пее техният любимец следващия път в шоуто. Разбира се, след като преди това са отговорили на няколко въпроса във фейсбук. Само за 3 седмици в постовете за играта бяха ангажирани над 26 000 потребителя, а участниците са над 2000, обясниха от екипа, който поддържа фейсбука на “Капките”. Оттам отчитат, че най-голяма активност има около изявите на Азис и Ненчо. Но докато мненията за краля на фолка най-често са в двата полюса, то актьорът се радва само на положителни коментари. И често може да се прочете “Ненчо – президент!” или “Абе, влюбвам се в тебе, бе!”

От екипа на Би Ти Ви обясниха, че активността на феновете онлайн се вдига 4 пъти, докато риалити предаванията MasterChef и “България търси талант” вървят в ефир. В страницата на MasterChef във фейсбук може да се прочетат и откровения като “Забелязали ли сте, че шеф Виктор Ангелов е като двойник на турския актьор Джансел Елчин (Мурат от “Огнено сърце”), само, че нашето момче е много по-хубаво!” или призиви: “Викторе, идвай в Търново да ми готвиш с бялото палто!”.

Често участниците в шоуто отговарят на зрителите и така потребителите се превръщат в истинска част от шоуто. От екипа на шоуто правят и специални игри за готвачите онлайн.

Преди време от Би Ти Ви правиха и т. нар. Social Bug, който реално обедини първия и втория екран. Тогава по време на концертите в “Гласът на България” на телевизора феновете можеха да видят коментарите си за шоуто, правени в социалните мрежи. По време на “X Factor” по Нова тв пък почитателите му съчиниха песен за финалистите именно в мрежата. В “Lipsync предизвикателство” и неизвестни, и известни личности се опитваха да имитират любимите си певци само чрез движене на устните си.

Пари и реклама

Благодарение на връзката “тв зрители-интернет потребители” голяма част от рекламодателите правят дебюта си онлайн. Така те достигат и до други клиенти, които иначе почти не гледат “програмирана” телевизия. Румяна Стоянова, директор на “Планиране, оптимизация и анализи” в медийната агенция Carat България, обясни, че както тв форматите използват активно ефира си, за да промотират своите социални канали и така да удължат интереса на зрителите, така и целта на рекламодателите е марката да поощрява потребителя да се ангажира с нея и след като изгледа 30-секундната реклама. Стоянова цитира данни от собствените им проучвания, според които 42% от хората, когато видят нещо интересно по телевизията, веднага го проверяват онлайн.

И други

Връзката между телевизията и интернет може да бъде и в обратен ред. От скоро журналисти от dnes. bg правят експерименти, а после пускат видеото в сайта. След това то се коментира по телевизия “България он ер”. Те вече показаха колко дълго се пътува по столичния булевард “Александър Малинов” до центъра и как шофьорите карат в бус лентата по “Цариградско шосе”.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.