Качи офиса в облака

Така наречените „облачни услуги“ далеч не са нещо ново за ИТ технологиите, макар че според много специалисти тяхната значимост в близко бъдеще ще расте още повече. Облакът или безплатното виртуално пространство, в което всеки може да съхранява файловете си онлайн и да има достъп до тях по всяко време, без да купува за тази цел сървъри или свръхмощни компютри, се ползват от много фирми.

Но преди дни Мтел и „Майкрософт България“ представиха една уникална за България и все още слабо разработена в Европа услуга - съчетание на облака с тарифни планове на мобилен оператор и с най-различни крайни устройства, от които клиентите да имат достъп до файловете. Така облачната технология предоставя на компаниите (засега само на тях) почти безкрайни софтуерни и хардуерни ресурси, които са налични и достъпни по всяко време и от всяка място, без да е нужна инвестиция в нова инфраструктура. А компаниите, чиито служители работят от вкъщи или в отдалечени офиси, на практика работят с една обща система, но без фирмата да харчи пари за свързването на служителите, които не са в централния офис.

Почти безплатен офис пакет

Всеки, който ползва операционна система на “Майкрософт”, знае, че най-големият разход не е тя, а офис пакетът, който съдържа най-разпространените програми - Word, Excel, Outlook, PowerPoint и още няколко приложения. Едва миналата година компанията на Бил Гейтс премина от дотогавашното купуване на лиценз за инсталиране на офис пакета на всеки компютър на облачен модел за продажба, при който се плаща абонамент за ползването за определен период.

В случая с „Офис 365“, както е наречена съвместната услуга на Мтел и „Майкрософт България“, са комбинирани най-популярните приложения от офис пакета с тарифни планове и устройства.

Бизнес клиентите могат да избират между четири варианта на комбинираната услуга - Smart Office, Smart Office Combo, Mobile Office и Fix Office. В зависимост от избрания пакет те получават фиксиран или мобилен интернет, минути за разговори във всички мрежи и най-малко 3 гигабайта мобилен трафик, комбинирани с „Офис 365“ плановете на „Майкрософт“. Те от своя страна включват 1 терабайт пространство за съхранение, споделяне и съвместна работа върху файлове в облака, имейл услуга с 50 гигабайта размер на пощенските кутии и възможност за пращане на имейли до 25 мегабайта, платформа за управление на документи и процеси и други неща. С тарифата Smart Office Combo клиентите получават още смартфон Lenovo A536, таблет Lenovo A7-30, както и USB модем.

Най-голямото предимство за ползващите услугата обаче е наличието на винаги последната версия на традиционния офис пакет, и то за всички свързани устройства. Ако една фирма примерно с 300 служители преди трябваше да закупува и ъпдейтва офис пакета за всеки персонален компютър поотделно срещу купища пари, в облака това вече става безплатно. Офис пакетът, предлаган от двете компании, съдържа Outlook, Word, PowerPoint, OneNote, Excel и Publisher.

Цяла мрежа без разходи

Днес мобилният офис е навсякъде и потребителите предпочитат разнообразни устройства с различни операционни системи, но в същото време искат да ползват корпоративните си приложения и данни на всяко място и по всяко време. Именно това предлага обединяването на телеком услугите с облака на „Майкрософт“. Мобилният достъп до корпоративния имейл например е наличен от всички телефони и таблети, които могат да получават имейл, в това число Windows Phone, iPhone, iPad, Android и Blackberry устройствата.

Според продукт мениджъра на Мтел Мария Мънзова предимство на “Офис 365“ е възможността за моментално споделяне на обемни файлове с информация, работа по файловете в реално време от няколко потребителя едновременно, аудио- и видеоконферентни връзки чрез Skype for Business (позната доскоро като Lync) , както и платформата Yammer за създаване на вътрешнофирмена социална мрежа. Така на практика се получава едно решение, което заменя всички инвестиции за хардуерни системи и софтуер, които освен всичко изискват и допълнителни средства и хора за поддръжка.

С „Офис 365“ може да се работи и офлайн. Системата е така изградена, че файловете могат да се синхронизират офлайн и да са налични без връзка към интернет. След това офлайн редакциите се синхронизират автоматично с всяко свързване към интернет.

Разбира се, остава да виси въпросът доколко е сигурно една компания да държи работните си документи вън от офиса. Според шефа на „Майкрософт България“ Петър Иванов това недоверие е до голяма степен преодоляно в големи западни фирми. Той лично се натъкнал наскоро на висш служител на автомобилния концерн BMW в Мюнхен, от когото разбрал, че компанията е качила в облак абсолютно цялата си техническа документация.

Но за всеки случай „Офис 365“ предлага и компромисни, хибридни решения. При тях важни файлове могат да се съхраняват на сървър във фирмата, а в облака да се работи само с работни файлове. От Мтел пък казват, че вече работят и върху казуси, при които средно големи и големи фирми с вече изградени ИТ инфраструктури просто прибягват до „Офис 365“, за да мигрират част от ресурсите си в облака.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии