Рецепта за справяне с досадни колеги

Не понасяте да сте с тях дори минута извън работното време. Правите всичко възможно, за да измислите причина да не отидете на поредното фирмено парти. Не сте единствени. Ако са достатъчно откровени, голяма част от хората ще признаят, че не харесват много от колегите си.

Изследване на Британския институт за развитие на персонала и човешките ресурси (CIPD) сред 2500 служители показва, че 48% не понасят повечето от колегите си. Какви са причините? Една част ги намират за дразнещи. Близо 30% казват, че им е писнало от междуличностните конфликти в офиса. Всеки пети определя хората, с които работи, за свръхамбициозни натегачи.

Мислите, че това е сурова присъда? Резултатите обаче далеч не са толкова непредвидими. Всъщност те потвърждават по-стари изследвания. Една от анкетите показва, че всеки пети служител мрази колегите си, а две трети признават, че редовно клюкарят за тях, когато са извън обкръжението им. Обикновено това отнемало около 20 минути всеки ден.

Най-сериозните причини за неприязънта в службата е липсата на работна етика, умения, безцеремонните началнически маниери. Голяма част не понасят скатавките и вечно мрънкащите негативисти. Ето как да се справите с най-досадните типове.

Мрънкачът

За съжаление, няма как да промените характера на колегите си, но ако се научите да се държите по подходящ начин с тях ще направите работното си ежедневие по-малко неприятно. Понякога колегите ви просто имат нужда да се оплачат на някого, който ще ги изслуша приятелски. Обърнете им внимание, но за кратко и в никакъв случай не се превръщайте в попивателна за проблемите им.

Опитайте се да ограничите контакта си с вечно недоволни хора. Кажете им, че предпочитате да мислите за работата си положително и че мрънкането им ви натоварва. Подчертайте, че не сте вие човекът, който може да реши проблемите им и ги посъветвайте да се обърнат към мениджъра по управление на човешките ресурси.

Агресивният

Понякога атмосферата във фирмата води до конфликти и напрежение между колегите. Най-често това се случва там, където възнаграждението е плаващо и до голяма степен от постигнатите резултати. Нападките могат да се проявят по много начини – повишаване на глас, клепане пред шефа, разпространяване на клюки по ваш адрес. При всички случаи трябва да вземете навременни мерки.

Като начало запазете спокойствие и не показвайте, че нападките ви засягат. Запомнете обаче добре какво се излива по ваш адрес. Това може да ви потрябва, ако решите да подадете жалба до ръководството. Намерете свидетели, които да потвърдят, че са ви обидили. Ако решите да се оплачете на шефа си, обмислете внимателно какво ще кажете. Излагайте само факти и не се поддавайте на емоциите. Добра стратегия е да се обърнете директно към агресивния колега и да го накарате да разбере, че няма да търпите подобно поведение.

Всезнайкото

Той си мисли, че знае отговорите на всички въпроси и се впуска в пространни експертни обяснения в разговори, които не са му работа. Досадно, но и много познато, нали. Такива колеги често се държат покровителствено с останалите и са убедени, че единствено тяхното мнение си струва.

Най-добрата стратегия в дискусия с такива хора е да се подготвите максимално добре по темата и да се въоръжите с факти, с които да оборите критиците на идеите си. Опитайте се да намерите слабите места в тезата на опонента си. Ако успеете да го разобличите, че говори глупости пред други колеги, вероятно следващия път ще се държи по-смирено.

Скатавката

Има колеги, които са усвоили до съвършенство изкуството да се скатават от работа, а паралелно с това симулират, че са свръхнатоварени. Триковете им са неизчерпаеми. Обикновено тези хора ходят забързано назад-напред, никога с празни ръце. Впускат се с голям ентусиазъм в изпълнението на маловажни задачи и непрекъснато обясняват колко са заети и как нямат време за нищо.

Този тип колеги са царе в прехвърлянето на задълженията си на другите и в измислянето на причини да изкръшкат от работа. Или ще се окаже, че са на зъболекар, или че трябва да посрещнат тъщата на гарата. Не ги оставяйте да ви се качват на главата. Затова, ако решите да им направите услуга, като вземете негово дежурство например, непременно искайте жестът да ви бъде върнат.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.