Дончев: Ако сега твърдим, че можем да пилотираме самолета, занапред трябва да се учим на висш пилотаж

Ако до момента можем да се похвалим, че сме се научили да пилотираме самолета – да кацаме и да излитаме, оттук нататък влизаме в съвсем друга категория предизвикателство – трябва да се учим на висш пилотаж. Това заяви Томислав Дончев – вицепремиер по европейските фондове и европейската политика на изнесено заседание на Съвета за развитие на регионите и националната инфраструктура към президента на тема „Държавна политика за насърчаване на икономическата активност в слаборазвитите и необлагодетелстваните региони на България. Алтернативи на традиционните производства“. Това съобщи Фокус.

Дончев подчерта, че трябва да се максимизира ефекта от всяка една инвестиция. „Какъв точно е миксът от инвестиции, който може да обърне негативните икономически и демографски процеси. Каква точно е инвестицията, която увлича след себе си частни инвестиции”, посочи вицепремиерът. Той уточни, че една държава, която разпределя под 40 % от БВП не може да разчита и да създава изцяло процеси с публично финансиране. Първостепенен акцент е, как с публичните средства, които харчим – това са европейските пари и не само те. „Всичко има различна стойност на различните места. Трябва да си дадем сметка, че водим разговори за конкуренция за публични и частни инвестиции и това е грешка. В момента голямата битка е за хората – качество на човешкия ресурс, защото той води след себе си всичко. В този смисъл една инвестиция в парк може да не толкова безумна, колкото на някой може да му изглежда. Защото понякога един такъв тип инвестиция е критерий за младия човек дали да остане и да се тръгне. Малката инфраструктура, която може да е причината дали да напуснеш даденото населено място, или да останеш”, обясни Томислав Дончев.

Той отбеляза, че най-големият проблем, който срещаме, не е недостигът на пари. Те са с пъти по-ниски от нужните като понякога съотношението между наличните пари и нужните е 10 пъти повече. „Най-големият проблем обаче е, инвестирайки добре европейски средства, ние да постигаме ефект обратен на кохезията, тоест на сближаването. Добре е когато в столицата ние инвестираме в модерна инфраструктура като метро, но наред с това трябва да се даваме сметка, че останалите региони в страната не са в състояние да се движат със сходни темпове. Това означава допълнително раздалечаване между тях и това е проблем”, каза Дончев. За пример той посочи, че ако Брутния вътрешен продукт /БВП/ на глава от населението в столицата на годишна база е 24 000 лв., във Виден той е около 5 000 лв., това е в пъти разлика, а в Смолян той е 6700 лв. „Най-сложната част от нашата задача е, как този ефект да бъде минимизиран. Отговорът е не е само с пари. Ако ние се опитваме да напишем адекватния сюжет за балансираното развитието на България, трябва да сме наясно с няколко неща. Няма как този сюжет да бъде написан в София. Голяма част от епизодите трябва да се напишат там, където ще се прилагат. Защото всеки експерт би казал много по-малко от опита на хората, които се борят всеки ден в по-малките населени места”, каза още Томислав Дончев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес