Химическите инспектори на ООН все още не са посетили Дума

Гергана Орлова след инцидента с ранената полицайка: Върнах се в миналото незабавно. Бях изненадана и разочарована През 2003 г. жената преживява същия ужас

И в България се открива Институт за изучаване на Холокоста

Италиански съд наложи тежки присъди на мафиоти и бивши държавни служители

Вдигат паметник на кан Тервел около НДК Грандиозни чествания за 1300г. от победата над арабите при Константинопол

Азербайджанска красавица фенка на 100 Кила Певицата беше на двудневно посещение в България, за да представи песента си „X My Heart“

САЩ определи Русия и Китай като „дестабилизиращи сили“

Турската Централна банка е изнесла златния си резерв от Федералния резерв на САЩ

Антитерористично учение се състоя на полигона „Ново село“

Три нарушения – пак на изпит за книжка МВР организира курсове и прави регистър на джигитите

Парите за пенсия носят доход до 6,1% Инфлацията изяжда спестяванията за старини

Вижте акцентите от броя на “Труд” в събота, 21 април 2018

Министър Ангелкова пред WTTC: В последните две години туризмът в България отчита ръст от над 25% Във всеки проект за развитие на туризма участват местните хора, общините и бранша

Президентът Румен Радев: Цветанов трудно осмисля това, което чете  (ОБЗОР) Държавният глава обяви, че кампанията му отдавна е отчетена пред Сметната палата 

Доналд Туск ще бъде на обиколка в Западните Балкани следващата седмица

ИТ революция в училище не се прави с планове

За дигиталното поколение интернет е като въздуха

По принцип една добре свършена работа става с план. Но в България с план работата никога не става. Нито със стратегия. Иначе до момента щяхме да имаме най-добре оборудваните с ИТ технологии училища и университети. Таблетите щяха да са просто стара играчка в образователния процес, а високоскоростният интернет щеше да е нещо естествено като пощенски клон от времето на соца.

У нас обаче имаме куп бумаги, в които развитието на ИТ технологиите е красиво обещание за по-далечното бъдеще. През есента на миналата година бе приета стратегия за тях, преди ден просветният министър Тодор Танев обяви, че и той е направил нов план за същото. И дори е сметнал, че са му нужни 135 млн. лева, с които ще се направи ИТ революция в училищата.

Всъщност за всичките милиони, които би трябвало да са се изсипали в училището през последните години, те отдавна трябваше да са нещо като мини-НАСА. Вместо това у нас на всеки 11 гимназисти се пада по 1 компютър. В ЕС това съотношение е 4 към 1. За децата до 4-ти клас у нас съотношението е 15 към едно. 12 на сто от осмокласниците ни декларират, че никога или почти никога не са използвали компютър в клас при усвояването на новите уроци (това е извън обучението по специалния предмет).

Защо ИТ технологиите са важни? Не само заради електронните учебници, училищните компютри, е-дневниците, свободния wi-fi и т.н. Сега е времето на т.нар. Z поколение. Децата и младежите, родени между 1994 и 2004 г., израстват в дигитална среда. Тя определя цялото им поведение. Те не мислят за компютрите, лаптопите, таблетите, интернет като за технологии, те са нещо като въздуха – просто ги има. И изобщо не се интересуват как работят, а искат само да ги използват. Дигиталното поколение винаги заобикаля реалното всекидневие, вируталният свят е неговият живот. Ако не бъде научено да се справя и с двете, попада в огромна пропаст – емоционална и обществена. И тогава знанието му е най-малкият проблем.

В същото време това поколение се обучава от учители и възпитава от родители, които приемат дигиталните технологии само като средство. Разминаването е достатъчно голямо и е от жизнено важно значение то да бъде компенсирано още от образователната система. Компютрите не могат да се третират като машини, които се използват само в компютърния кабинет. Е-учебниците не са нещо, което ще затрие хартиената книга, а нов начин за придобиване на знания. Реално училището губи интереса на учениците, докато преподава знания по стари методики. Оттам пада качеството на обучението и излизат ученици, които не са конкурентоспособни на световния пазар на труда. Дигиталните технологии са източник на знания, а училището трябва да научи децата как да ги използва. За целта е нужно се промени моделът на мислене в училище, да се осигури материалната база и да се квалифицират преподавателите. Останалото децата вече го могат.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.