Заработи първият паркинг автомат във Велико Търново Стоманените устройства черпят енергия от светлината и са на пет езика

Най-малко 24 жертви при нови въздушни удари в Източна Гута

НФСБ призова Светия синод да канонизира Васил Левски за светец

Заловиха ало измамник, обрал 43 445 лв. от пенсионери

Вучич кани Путин да посети Сърбия

Съмнения в ГЕРБ, дали ветото на Радев не е свързано с Елена Йончева

Бизнесът в Търговище посочи какви специалисти са му нужни

Университети и бизнес обсъждат сътрудничеството си в София

Златни и сребърни накити за над 30 000 лв. откриха в бельото на румънка на “Лесово”

Васил Велев, АИКБ: Преминаваме към жълта степен на готовност за протести заради цената на тока

Договаряме със Сърбия изграждането на железопътната инфраструктура по Коридор 10

С 50 лева се увеличава стипендията за докторантите

Мариана Коцева оглави Евростат

Отчуждават се части от имоти за модернизация на участък от пътя Калотина – Софийски околовръстен път

Националният център за рехабилитация на слепи е признат за национална представителна организация на хора с увреждания

Холестеролът – как да го превърнем в наш приятел

Защо едно от най-честите изследвания,които ни предписва личният лекар, е това на нивата на холестерол в кръвта ни? Защо е толкова важно те да се в норма и как да ги поддържаме в здравословни граници?

Какво представлява?
Холестеролът е жизненоважно, мастноподобно вещество, което се съдържа във всяка клетка на нашия организъм, както и в кръвта ни. По-голямата част от холестерола се произвежда от черния ни дроб, а останалата си я набавяме чрез храната.

Защо ни е толкова необходим?
Холестеролът има изключително важни за нашето тяло функции: участва в изграждането на мембраните на клетките и в образуването на половите и надбъбречните хормони; без холестерол организмът ни не може да синтезира витамин D, който ни е необходим за здрави кости, нито пък да произвежда жлъчните киселини, без които мазнините в организма ни не могат да бъдат преработени правилно.

Рисковете, когато е повишен.
Когато в организма ни се натрупа излишък на холестерол, той не може да бъде разграден и това крие рискове за здравето ни. Основната опасност е от появата на атеросклероза, която пък е причина за повечето сърдечно-съдови заболявания като инфаркт на сърцето например. Ето какво се случва при атеросклероза: по стените на артериите се натрупва непреработен „лош“ холестерол; това води до стесняване на артериите, до влошаване на кръвоснабдяването на сърцето и дори до спиране на притока на кръв към него. А това може да има фатални последици.

„Добрият“ срещу „лошия“
Мазнините (към които спада и холестеролът) са трудно разтворими във вода и съответно е много трудно да бъдат транспортирани в кръвта. Затова тялото ни си помага като „обгръща“ молекулите холестерол в белтъци. Получават се т.нар. липопротеини, които се делят на два вида:
* Липопротеините с ниска плътност (ЛНП) са основните преносители на холестерола към органите в тялото ни. Когато тяхното ниво в кръвта е над нормата, се развива атеросклероза. Затова наричаме ЛНП „лош“ холестерол.
* Липопротеините с висока плътност (ЛВП) са тези, които не позволяват на холестерола да се натрупва по стените на артериите. Ето защо ги наричаме „добър“ холестерол.

Как да избегнем проблемите?
Причините за повишеното ниво на холестерол в кръвта са различни, като наличието на някои е извън контрола ни: наследствена предразположеност, хронични заболявания на черния дроб и щитовидната жлеза, захарен диабет, полът (след менопаузата при жените холестеролът нараства). Има неща, които обаче можем да променим в начина си на живот, и така да намалим до минимум риска за здравето си:
* Да спрем да пушим. Няма полезна цигара – независимо дали сами ще я изпушим, или някой около нас дими.
* Да се справим с наднорменото тегло. Излишните килограми повишават нивото на холестерола в кръвта ни.
* Да се преборим със стреса. Трябва да се научим да релаксираме – в сауната, по време на разходка на чист въздух, с йога или с книжка в ръка.
* Да внимаваме с алкохола. Ако прекалим с него, нарушаваме процеса по разграждане на холестерола в организама ни. Затова нека предпочетем червено вино вместо бира и да се ограничим до 1-2 чаши дневно.
* Да се движим повече. Ако спортуваме по-често, понижаваме нивото на „лошите“ ЛНП и повишаваме стойностите на „добрия“ ЛВП.
* Да се храним здравословно. Трябва да включим в ежедневното си меню много плодове и зеленчуци (растенията не съдържат холестерол!), пълнозърнест хляб, ориз, бобови храни, млечни храни без или с ниско съдържание на мазнини. Добре е месото да е без тлъстини, а когато готвим, е хубаво да заложим на растителните масла (без кокосовото и палмовото). Трябва да избягваме карантията. Вместо това е за предпочитане да хапваме по-често риба заради богатото й съдържание (подобно на лененото масло) на полезните Омега-3 мастни киселини. Те притежават уникална способност да намаляват холестерола в кръвта ни. Допълнително научните изследвания доказват, че когато вече сме достигнали здравословни нива на холестерола, Омега-3 мастните киселини ни помагат да ги поддържаме.

Защо се нуждаем от Омега-3 мастни киселини?
Последните изследвания на Американската асоциация за сърдечно здраве показват, че за да се храним здравословно, в менюто ни задължително трябва по-сериозно да присъстват храни, богати на Омега-3 мастни киселини. Те не само предпазват здравите хора от сърдечни заболявания, но също така намаляват риска от рецидив при онези от нас, които вече страдат от болести на сърцето. Това е възможно, защото Омега-3 мастните киселини въздействат директно върху онези фактори в нашия организъм, които водят до проблеми със сърцето: те понижават кръвното налягане, намаляват нивото на триглицеридите, а също и на фибриногена – протеинът, който е основният причинител на съсиреци в кръвта. Не на последно място различни научни изследвания посочват следната закономерност: при приемащите добавки с Омега-3 мастни киселини „лошият“ холестерол е значително занижен, а нивото на „добрия“ холестерол е по-високо.

Предимствата на маслото от ленено семе
То е най-богатият източник на омега-3 мастни киселини. Скорошно изследване на Американската асоциация за сърдечно здраве доказа, че редовният му прием може да понижи свързаните с холестерола артериални заболявания с над 46 %. Лененото масло е наш сигурен съюзник, за да се предпазим от атеросклероза, сърдечна аритмия, сърдечен пристъп и инфаркт. Повишената консумация на омега-3 мастни киселини от растителни източници (като лененото семе) понижава риска и от повторна поява на проблеми със сърцето.
Причината за благотворното влияние на маслото, извлечено от ленено семе, е че то противодейства на натрупването на холестеролни отлагания в артериите. Лененото масло контролира и тенденцията на кръвните телца да се слепват едни за други и така да създават съсиреци.
Общата препоръка е да включим в ежедневната си диета ленено семе или масло от ленено семе. Можем да го използваме за много видове гарнитури и други лесни за приготвяне ястия. Но ако не го включваме в ежедневното си меню, добре е да допълним диетата си с капсули масло от ленено семе.

НАЙ-ПРОДАВАНОТО ЛЕНЕНО МАСЛО В САЩ

Ленено масло Barlean’s

ЕСТЕСТВЕНИЯТ ПРИРОДЕН ИЗТОЧНИК НА ОМЕГА-3-6-9

100% биопродукт

100% чисто, студено пресовано нерафинирано и нефилтрирано

Омега-3, 6 и 9 са най-важните мастни киселини, от които се нуждаем всеки ден.
Лененото масло е естественият растителен източник, който ни ги предоставя заедно. Така, както природата е преценила.

Търсете в аптеките!

www.barleansbg.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете