Григор пак се даде на Джокович

Турция получи първите американски изтребители Ф-35

Дните с мръсен въздух намаляха със 100 Предложение: Екотаксата на колите да бъде премахната

Ученици издават книжка след вълнуваща екскурзия в Плиска и Мадара

50 млн. лв. за ремонт на вертолетите Средствата са нужни за две години

Еманюел Макрон: Популизмът се разпространява като болест из Европа, европейците трябва да й се противопоставят

Борисов очаква тежка среща за мигрантите (обзор) Кризата с бежанците отнесе цели системи, каза премиерът

Екатерина Захариева: Европа не може да приеме всички африканци, които не виждат перспектива

ДАНС пази 5 г. данни за полетите ни Глобата е между 3 и 8 хил. лв.

Над един милион зрители са гледали на живо мачове от Мондиал 2018

Лиляна Павлова: Европа не иска търговска война, но ще отговори реципрочно на мерките, предприети от партньорите

Бирата може да остане без мехурчета заради недостиг на въглероден диоксид

Нещо става с морето, няма риба Бурните течения гонят пасажите

Обвиниха съпругата на израелския премиер Нетаняху в измама

Почина горилата Коко, която владееше жестомимичния език

Висше по бизнес и финанси? С философия се печели повече

В САЩ и Великобритания с философия можеш да спечелиш повече, отколкото с куп други специалности, които за българските студенти изглеждат много по-перспективни

Преди няколко години колегите социолози от УНСС правиха проучване на мотивите на студентите за избор на една или друга специалност и установиха любопитен факт. Специалности, които имат в названието си „финанси” и „бизнес”, само заради самите думички имат необичаен успех. Очевидно съзнателно или несъзнателно се асоциират с пари и позиции след това в живота. На другите специалности гледат като на не толкова престижни за благополучие и придобиване на добри позиции.

Философията например изглежда твърде абстрактна и малко имаща общо с парите. На практика обаче се оказва точно обратното, ако видим какво става в страната с най-развита пазарна икономика в света САЩ. Там един от многото рейтинги, които правят всяка година, е на различните бакалавърски специалности от университетите според средното заплащане, получавано при намиране на работа веднага след завършване и в средата на трудовата кариера. При очакваното заплащане на завършващите през учебната 2014-2015 г., излязло в началото на март, са класирани 207 бакалавърски специалности. На първо място с най-високо заплащане са завършващите инженерство в петролната промишленост. Завършващите философия са на 49-о място в класирането, но след тях с по-ниско заплащане са бизнес икономикс – 53-то място, маркетинг – 56-о, международни отношения – 64-то, маркетинг и международен бизнес – 67-о, бизнес мениджмънт и маркетинг – 71-во, политически науки – 72-ро, счетоводство – 80-о, бизнес администрация – 93-то, екология – 95-о, публична администрация – 117-о, социология – 148-о.

В практична Америка се оказва, че с философия можеш да спечелиш повече, отколкото с куп други специалности, които за българските студенти изглеждат много по-перспективни. Според тази класация можем да кажем, че ако студентът следва например политически науки и трябва да реши коя изборна дисциплина да предпочете, то всяка друга от изброените дисциплини би му носела по-малко шансове да успее и да печели повече в сравнение с философията. Затова и американският студент в такъв случай ще предпочете вероятно философията. Ако учиш например бизнес икономика, ще подобриш шансовете си с курс по философия.

В подобна посока ни тласка и проучване, публикувано на финансовата страница на търсачката Yahoo на 30 януари тази година, озаглавено „Философската специалност носи повече печалба от специалността счетоводство”. Там правят класация на пет дисциплини, сред които най-печеливша се оказва философията, след това международните отношения, следвани от политически науки, английска литература, журналистика.

И това не е случайно. Конкретните знания в една или друга дисциплина днес остаряват с огромна скорост и се говори за непрекъснато обучение, при което философията се оказва даваща евристичната рамка, в която лесно може да става това. Може би най-популярният финансов магнат в света Джордж Сорос, спечелил милиарди от пазарите на акции и валута и създал в десетки държави в света своите фондации „Отворено общество”, е учил философия в “Лондън скул ъв икономикс”. И в интервю, в което го питат как е успял да спечели своите милиарди, той отговаря, че това е благодарение на наученото от учителя му по философия Карл Попър.

Това изглежда на пръв поглед странно, но се оказва, че днес в световните университети философията се превръща във все по-търсена дисциплина, защото благодарение на нея можеш да получиш предимства, осигуряващи ти позиции в обществото, които много други дисциплини и специалности не предлагат.

През миналата година “Хъфингтън пост“ публикува проучване, в което констатира “драматично увеличаване на записванията във философските програми“ в университетите, тъй като при засилващия се иновативен и креативен характер на съвременните информационни икономики, при налагането на общество, основано на знанието, “философията и предприемачеството се допълват изненадващо добре“. Редица от най-успешните предприемачи и новатори в различни сфери имат философска степен, научила ги на критично мислене. Това им дава възможност да се ориентират в големи потоци информация, бързи промени, нови ситуации. Стигна се дотам, че Едвард Тенер от сп. “Атлантик“ нарече философията “най-практическата специалност“.

Оказва, че много знаменити лидери в новите технологии – от съоснователя на LinkedIn – най-голямата световна професионална мрежа Рейд Хофман, до основателя на Flickr Стюард Батърфилд – признават, че изучаването на философия е било техният секрет за успех като дигитални предприемачи. Те обясняват, че философията е развила у тях умения за силно критично мислене и бизнес инстинкти, умения да се аргументират, да задават въпроси, да правят оригинални взаимовръзки и да откриват неща, незабелязвани от другите. „Смятам, че ако имаш добра основа в разбирането на живота, културата и обществото, тя ти дава по-добра перспектива при започване на бизнес – казва Стюарт Батърфилд, – отколкото ако твоето образование е просто по бизнес специалност.”

Затова и в катедрата по философия към Принстънския университет обясняват, че тъй като философите „по-добре разбират природата на човека и неговото място в света, те могат по-добре да идентифицират новите проблеми в съвременното общество”. Дори в такава област, като например ФБР в САЩ, хората с философска степен са една от трите най-търсени групи специалисти, защото са склонни да мислят извън познатите рамки и това им помага да разрешават заплетени случаи.

Същото наблюдаваме и в една друга много практична страна като Великобритания. Проучване на в. „Гардиън” показва рязко увеличаване на студентите с бакалавърска или магистърска степен по философия през последните две десетилетия. През 2001 г. 895 души са завършили университет с първа специалност философия, а през 2006 г. – 2040. При това си намират лесно работа в такива сфери като финанси, недвижимо имущество, здравеопазване, социални дейности, бизнес. Една от много търсените специалности в “Лондон скул ъв икономикс” е бакалавър и магистър по философия и икономикс.

Едно от най-важните предимства на училите философия е много по-развитото им аналитично мислене. Работодателите обясняват, че имат нужда от хора, способни да гледат на нещата от повече ъгли и с широк поглед. Академичните курсове по философия добре упражняват умовете на студентите и ги правят особено полезни във всяка фирма. Става дума за ценните способности да анализираш в дълбочина, да мислиш новаторски, да поставяш под съмнение и да преосмисляш общоприети стандартни схващания. Колкото по-сложни и бързо променящи се стават днес проблемите, с които се сблъскват хората и в бизнеса, и в държавните институции, и във всички сфери на обществото, толкова по-необходими се оказват именно такива качества.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.