На 18 ноември 2018 да почерпят

Спортисти и авантюристи ни славят в Гинес Най-любопитните постижения в Книгата на рекордите

Затягат правилата за билбордовете край шосетата

Икономиката ще загуби 2,2 млрд. лева заради недостиг на шофьори Бранша чакаа поне 2000 водачи от българските диаспори

Калоян Паргов: Предсрочни догодина избори са неминуеми

Предупредителен код заради очакваните валежи в 20 области утре

Дубайските полицаи се качват на летящи мотори (ВИДЕО)

Риалити звезда се сгоди за милионерски син Пенелопе каза “да” на Иван Динев

Филмът за Силвио Берлускони препуска към екрана Режисьор е майсторът Паоло Сорентино

70 задържани на протест заради климатичните промени в Лондон

Георги Мамалев: Протестите няма да доведат до нищо добро

Сергей Лавров: „Турски поток“ може да мине през България и Сърбия

Последният ръководител на Комсомола: Промените през 89-а тръгнаха от самата БКП

Националните недоволни от съдията срещу Кипър: Трябваше да ни даде още две дузпи Според тях, шведският рефер е трябвало да отсъди поне още две дузпи

Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява още два мандата Разполагаме с информация, че БСП участва в организацията на протестите, каза депутатът от мнозинството

Висше по бизнес и финанси? С философия се печели повече

В САЩ и Великобритания с философия можеш да спечелиш повече, отколкото с куп други специалности, които за българските студенти изглеждат много по-перспективни

Преди няколко години колегите социолози от УНСС правиха проучване на мотивите на студентите за избор на една или друга специалност и установиха любопитен факт. Специалности, които имат в названието си „финанси” и „бизнес”, само заради самите думички имат необичаен успех. Очевидно съзнателно или несъзнателно се асоциират с пари и позиции след това в живота. На другите специалности гледат като на не толкова престижни за благополучие и придобиване на добри позиции.

Философията например изглежда твърде абстрактна и малко имаща общо с парите. На практика обаче се оказва точно обратното, ако видим какво става в страната с най-развита пазарна икономика в света САЩ. Там един от многото рейтинги, които правят всяка година, е на различните бакалавърски специалности от университетите според средното заплащане, получавано при намиране на работа веднага след завършване и в средата на трудовата кариера. При очакваното заплащане на завършващите през учебната 2014-2015 г., излязло в началото на март, са класирани 207 бакалавърски специалности. На първо място с най-високо заплащане са завършващите инженерство в петролната промишленост. Завършващите философия са на 49-о място в класирането, но след тях с по-ниско заплащане са бизнес икономикс – 53-то място, маркетинг – 56-о, международни отношения – 64-то, маркетинг и международен бизнес – 67-о, бизнес мениджмънт и маркетинг – 71-во, политически науки – 72-ро, счетоводство – 80-о, бизнес администрация – 93-то, екология – 95-о, публична администрация – 117-о, социология – 148-о.

В практична Америка се оказва, че с философия можеш да спечелиш повече, отколкото с куп други специалности, които за българските студенти изглеждат много по-перспективни. Според тази класация можем да кажем, че ако студентът следва например политически науки и трябва да реши коя изборна дисциплина да предпочете, то всяка друга от изброените дисциплини би му носела по-малко шансове да успее и да печели повече в сравнение с философията. Затова и американският студент в такъв случай ще предпочете вероятно философията. Ако учиш например бизнес икономика, ще подобриш шансовете си с курс по философия.

В подобна посока ни тласка и проучване, публикувано на финансовата страница на търсачката Yahoo на 30 януари тази година, озаглавено „Философската специалност носи повече печалба от специалността счетоводство”. Там правят класация на пет дисциплини, сред които най-печеливша се оказва философията, след това международните отношения, следвани от политически науки, английска литература, журналистика.

И това не е случайно. Конкретните знания в една или друга дисциплина днес остаряват с огромна скорост и се говори за непрекъснато обучение, при което философията се оказва даваща евристичната рамка, в която лесно може да става това. Може би най-популярният финансов магнат в света Джордж Сорос, спечелил милиарди от пазарите на акции и валута и създал в десетки държави в света своите фондации „Отворено общество”, е учил философия в “Лондън скул ъв икономикс”. И в интервю, в което го питат как е успял да спечели своите милиарди, той отговаря, че това е благодарение на наученото от учителя му по философия Карл Попър.

Това изглежда на пръв поглед странно, но се оказва, че днес в световните университети философията се превръща във все по-търсена дисциплина, защото благодарение на нея можеш да получиш предимства, осигуряващи ти позиции в обществото, които много други дисциплини и специалности не предлагат.

През миналата година “Хъфингтън пост“ публикува проучване, в което констатира “драматично увеличаване на записванията във философските програми“ в университетите, тъй като при засилващия се иновативен и креативен характер на съвременните информационни икономики, при налагането на общество, основано на знанието, “философията и предприемачеството се допълват изненадващо добре“. Редица от най-успешните предприемачи и новатори в различни сфери имат философска степен, научила ги на критично мислене. Това им дава възможност да се ориентират в големи потоци информация, бързи промени, нови ситуации. Стигна се дотам, че Едвард Тенер от сп. “Атлантик“ нарече философията “най-практическата специалност“.

Оказва, че много знаменити лидери в новите технологии – от съоснователя на LinkedIn – най-голямата световна професионална мрежа Рейд Хофман, до основателя на Flickr Стюард Батърфилд – признават, че изучаването на философия е било техният секрет за успех като дигитални предприемачи. Те обясняват, че философията е развила у тях умения за силно критично мислене и бизнес инстинкти, умения да се аргументират, да задават въпроси, да правят оригинални взаимовръзки и да откриват неща, незабелязвани от другите. „Смятам, че ако имаш добра основа в разбирането на живота, културата и обществото, тя ти дава по-добра перспектива при започване на бизнес – казва Стюарт Батърфилд, – отколкото ако твоето образование е просто по бизнес специалност.”

Затова и в катедрата по философия към Принстънския университет обясняват, че тъй като философите „по-добре разбират природата на човека и неговото място в света, те могат по-добре да идентифицират новите проблеми в съвременното общество”. Дори в такава област, като например ФБР в САЩ, хората с философска степен са една от трите най-търсени групи специалисти, защото са склонни да мислят извън познатите рамки и това им помага да разрешават заплетени случаи.

Същото наблюдаваме и в една друга много практична страна като Великобритания. Проучване на в. „Гардиън” показва рязко увеличаване на студентите с бакалавърска или магистърска степен по философия през последните две десетилетия. През 2001 г. 895 души са завършили университет с първа специалност философия, а през 2006 г. – 2040. При това си намират лесно работа в такива сфери като финанси, недвижимо имущество, здравеопазване, социални дейности, бизнес. Една от много търсените специалности в “Лондон скул ъв икономикс” е бакалавър и магистър по философия и икономикс.

Едно от най-важните предимства на училите философия е много по-развитото им аналитично мислене. Работодателите обясняват, че имат нужда от хора, способни да гледат на нещата от повече ъгли и с широк поглед. Академичните курсове по философия добре упражняват умовете на студентите и ги правят особено полезни във всяка фирма. Става дума за ценните способности да анализираш в дълбочина, да мислиш новаторски, да поставяш под съмнение и да преосмисляш общоприети стандартни схващания. Колкото по-сложни и бързо променящи се стават днес проблемите, с които се сблъскват хората и в бизнеса, и в държавните институции, и във всички сфери на обществото, толкова по-необходими се оказват именно такива качества.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.