Светът оглупя по умни часовници

Независимо от критиките, на които бе подложен, умният часовник на Apple явно ще се харчи като топъл хляб. Доказаха го първите няколко дни, в които Apple Watch бе пуснат за онлайн заявяване преди на 24 април да тръгнат и самите продажби и устройството да се озове в ръцете на най-нетърпеливите потребители.

Часовниците са достъпни за заявка в Канада, Австралия, Китай, Франция, Германия, Япония, Англия, САЩ и Хонконг. Любопитното е, че най-скъпите модели с цена от 10 000 до 17 000 долара бяха разпродадени в САЩ и Китай буквално през първия час от началото на онлайн заявките. Някои модели, чиято цена варира от 349 до 17 000 долара, също са били изкупени още в първите минути.
Според познавачите производителят Apple е приел 300 000 поръчки в първото денонощие на продажбите, а през почивните дни се очакват общо 1 милион поръчки. Някоя предвиждат компанията да продаде 8 млн. часовници за тази финансова година, приключваща през септември. Други смятат, че компанията може да продаде и около 14 млн. часовници.

Кой купува

Според изследователския институт Slice Intelligence американците са изкупили 957 000 часовника, като средната цена на покупката е била 503,83 долара. Най-предпочитан естествено е относително евтиният Apple Watch Sport (62% от онлайн заявките). На 42-милиметровите модели се падат 21% от поръчките, а 38-милиметровите се търсят най-слабо. 72% от анкетираните клиенти, които са заявили онлайн покупка, вече са имали продукти на Apple през последните две години. Което показва, че Apple, както повелява традицията, отново ще разчита на пристрастените към тази марка.
По ирония на съдбата американската компания обаче ще бъде лишена от възможността да продава законно своя Watch на пазара в най-„часовникарската” страна в света – Швейцария, поне до края на годината. Причината за това е патент от 1985 г., притежаван от местната компания Leonard, който й дава права върху използването на изображението и думата „ябълка”.
Apple е получила известие от швейцарския Институт за интелектуална собственост, че на територията на страната действа патент на компанията за часовници Leonard. Срокът на патента изтича през декември, след което швейцарският пазар ще се отвори за Apple Watch.
Временната забрана ще облагодетелства швейцарските разработчици на часовници. Защото собствени смарт часовници вече имат компаниите Swatch, TAG Heuer, Mondaine, Frederique Constant и Alpina.
Разбира се, напълно е възможно Apple да наруши патентното законодателство и по-късно да си плати за това. През 2007 г., още когато беше жив Стив Джобс, компанията представи на пазара в САЩ първия си iPhone въпреки действащ тогава патент на Cisco, свързан с търговската марка iPhone. По-късно двете фирми уредиха проблема извънсъдебно.

Първи отзиви

Както е известно, още от миналата година Apple Watch дублира основните функции на смартфона, може да отговаря на позвънявания и да изпраща съобщения. Може да измерва пулса и да плаща покупки. Всичко това, разбира се, действа само ако смартфонът, с който е свързан, е наблизо.
Bloomberg вече събра някои от първите мнение на потребители, изпробвали часовника в Америка. Част от тях са положителни. Клиентите например смятат, че часовникът се ползва лесно и се усеща добре на китката. Друг потребител изтъква, че в определени случаи е по-удобно просто да погледнеш часовника си, вместо да вадиш смартфона си, а и по-елементарните функции на смартфона, които са достъпни от часовника, се ползват далеч по-често отколкото останалите.
Има обаче и негативни становища, които се обединяват главно около две по-основни. Първото е, че Apple Watch е по-скоро желание и каприз, а не необходимост. Това твърдение, разбира се, може да се отнесе не само към Apple Watch, а и към всеки часовник от този клас. И второто е, че едва ли това ще е най-успешният продукт на Apple.
И наистина – докато Apple Watch най-после се появи на пазара, в ръцете на потребителите се озоваха десетина модели смарт часовници, които работят в комбинация със смартфони. Такива продукти пуснаха Samsung, LG, Sony, Motorola и Windows.
А броени дни преди да започнат продажбите на Apple Watch, се появи информация за следващия умен часовник на Samsung. След Motorola и LG корейският гигант също планира да пусне на пазара умен часовник с кръгъл корпус.
Според информация на онлайн изданието SamMobile устройството ще се казва Gear A и ще се предлага в два варианта. Единият ще може да се свързва със смартфона чрез Bluetooth, а другият ще разполага с 3G модул и възможност за провеждане на гласови разговори. Вероятно те ще се прехвърлят от смартфона, както е при сегашния флагман Samsung Gear S. Очаква се и двата модела на Gear A да са снабдени и с WiFi.
Очевидно е, че желанието на Samsung е чрез Gear A да отговори на Apple Watch. Корейската компания планира да позиционира новото си устройство като флагман в гамата си и иска то да разполага с голям набор от функции и възможности. Той ще има, например, въртящ се пръстен около екрана, като се очаква чрез него да се управляват по-голямата част от функциите на устройството. Завъртането на пръстена надясно, например, ще отказва входящо повикване. Завъртане наляво също ще отказва повикването, но и ще изпраща предварително избран от потребителя SMS. Контролираните от пръстена функции ще се изменят според това, което е на екрана. При гледане на началния екран например чрез пръстена ще може да се извежда списък с активните приложения или пък да се превърта през тях. При слушане на музика ще може да се сменя песента. Ще има и опция за спиране на будилника чрез завъртане на пръстена.
Всичко това показва, че смарт часовниците, които работят в съчетание със смартфон, упорито вървят към по-масово разпространение. И нищо чудно след някоя и друга година вместо каприз да станат необходимост.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.