Екатерина Захариева: Срещата ЕС-Турция е успех за българското председателство

Шефът на НЗОК проф. Камен Плочев: Няма да подам оставка

Президентът на Република Сръбска глобен за превишена скорост в Хърватия

Началникът на планинските спасители: Индивидуалната лавинна екипировка навлиза все повече у нас

Започва Великият пост

Лишени от свобода превзеха затвор в Рио де Жанейро

Надраскаха със свастики полското посолство в Израел

Саудитките вече имат право на собствен бизнес

Британски кметове на посещение в Брюксел, искат разговори за Брекзит

Сирийската армия влиза в Арфин Кюрдите искали от Дамаск противовъздушна отбрана срещу Турция

Виктор Орбан обяви Унгария за “последния бастион срещу ислямизацията в Европа”

Ще вали почти в цялата страна

Мистерията с тровене на кучетата в бургаския квартал “Сарафово” се разплита

Почина легендата на “Левски” Павел Панов

Пет жени са били убити в близост до църква в Дагестан

Майсторите на престорването и църната чума

Високобджетният политически психотрилър с елементи на черна комедия и заглавие “Възходът и падението на КТБ” се сдоби с неочакван музикален съпровод. Народната песен “Назад, назад, моме Калино” скоростно се превръща в ироничен химн на финансовото тресавище около фалита на Корпоративна търговска банка и драматичните взаимоотношения между мажоритарния собственик на обявената в неплатежоспособност финансова институция Цветан Василев и дългогодишния управител на БНБ Иван Искров.

Саундтракът на сагата получава вълнуващ фолклорен ъгъл след разпространилото се като вирус видео, в което Василев и Искров искрено се забавляват, докато заедно изпълняват на караоке прочутата любовна песен “Назад, назад, моме Калино”. Място на действието – уютен интериор, може би кръчма с караоке машина. Приглушено осветление, ниска резолюция, много шум и зърно в картината, но с достатъчно адекватна композиция и ракурс на снимание, позволяващи на аудиторията да разпознае основните персонажи. Искров и Василев се поклащат на импровизираната сцена с открехнати светли ризи и микрофони в ръцете.

В началото – списващият блог от Сърбия доброволен изгнаник Цветан Василев поглежда за секунда към снимащия и прави кръгово движение със скована десница. Жестът сякаш подсказва, че шоуто започва. Управителят на централната банка Иван Искров от своя страна е отпуснал ръка върху раменете на сценичния си партньор и изглежда съсредоточен в текста, изписван на караокето. Двамата излъчват щастие и комфортно манифестират всички физически маркери на автентичната мъжка дружба. Искров изглежда малко по-опитен във фолклорния ритъм, докато танцът на Василев с вдървеното размахване на единия горен крайник във въздуха на моменти напомня хибридно движение между маршируване и джогинг. Едно е сигурно. Приятелството им изглежда скъпо. Във всеки смисъл на думата.

Краткият аматьорски клип бе излъчен в предаването “Господари на ефира” по Нова тв и за часове се превърна в оглавяващ чартовете сингъл. Подробностите около производството на клипа и каналите, през които видеото достига своята най-широка аудитория, все още са забулени в мъгла. Логичната хипотеза е, че караоке екстраваганцата се е случила преди проблемите на КТБ и поставянето на банката под надзора на БНБ през лятото на миналата година.

Към днешна дата господата Василев и Искров са врагове. Цветан е болезнено обиден на Иван и от известно време го заплашва, че ще пропее. Не сме и подозирали, че е имал предвид буквално вокално представление. Искров се дистанцира от обвиненията на своята бивша дуетна половинка. Динамиката на неговото отдалечаване намира отражение в първия куплет на песента:

Назад, назад, моме Калино,
не мой да одиш подир мен,
че у назе има гора висока
не ке можеш да я преминеш,
че у назе има гора висока
не ке можеш да я преминеш.

Сякаш Искров иска да съобщи на Василев да спре да се занимава с него и му изброява трудностите пред търсената близост. БНБ прави опит за институционалното пиарско “покритие” на вайръл видеото с официално съобщение: “никакви събития от неофициален характер, сред поканените на които е бил и управителят на БНБ, не са влияели и няма да повлияят на принципната и последователна позиция на централната банка”. Хм… ами окей, щом казвате.

Нека се върнем обаче на богатия, наситен с метафори и скрита символика текст на “Назад, назад, моме Калино”. Вторият куплет на песента се разгръща в поне две интерпретационни посоки:

Ке се престорам на сокол пиле
и пак при тебе ке дойдам.
Гора ке прелитам, пак при тебе ке дойда
вечно твоя ке бида.
Гора ке прелитам, пак при тебе ке дойда
вечно твоя ке бида.

От една страна, това може да е зовът на Василев, който е готов на всичко, за да бъде отново с Искров, дори и ако трябва двамата да са несвободни като птици в клетка. Образът на сокола от песента е изключително важен. От друга страна, текстът може да се тълкува и като художествено послание от прокуратурата, желаеща близост с Цветан Василев.

Финалният куплет разкрива най-пълно мрачната картина на отношенията между двамата изпълнители:

Ке се престорам на църна чума
и пак при тебе ке дойдам,
жена ке уморам, дечиня ке гледам
вечно твоя ке бида.
Жена ке уморам, дечиня ке гледам
вечно твоя ке бида.

Както в класическите народни наративи историята за КТБ, Василев, Искров и всички други от хорото няма как да завърши с хепиенд, казано на най-модерен български. “Църната чума” ще преследва майсторите на “престорването”, които в разгара на караокето със сигурност са си мислели как плутократичните привилегии “вечно техни ке бидат”.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.