Реваншът на зрителя

В миналото на шута му е било позволено всичко. Да казва истината в очите на царя, без да се страхува, че ще пострада.

Нещо подобно се наблюдава и в нашия тв ефир. Напоследък се засилват елементите на сериозност в забавните предавания, които правят външните продуценти. Територията на разследванията вече не е с ограничен достъп само за репортерите на щат в тв каналите. Още повече че заради интернет и бума на социалните мрежи достъпът до информация и нейното разпространение става все по-лесен. А и се забелязва, че публицистичните предавания, правени от външни продуценти, намаляха драстично. От ефира на Нова тв от година липсва “Всяка неделя”, продуцирано от Иван и Андрей, БНТ1 спря “Животът и други неща” на Асен и Сибина Григорови, а Би Ти Ви пусна вътрешната продукция “120 минути” на мястото на “Нека говорят”, което правеше компанията на Евтим Милошев. И сякаш последният мохикан по големите канали е “Дикoff” (Нова тв).

“Съществуването на външни продукции в телевизиите осигурява не само по-голямо разнообразие в съдържанието на предаванията и в редакционната им политика, но и потенциално намалява възможностите за външен натиск върху медията”, смята Евтим Милошев, който е и председател на Асоциацията на телевизионните продуценти. По думите му именно продукции на независимите продуценти изпълняват отлично функцията на обществен коректив.

В същото време обаче тази тенденция крие и известни рискове. Причината е, че телевизиите, а не продуцентите, са подписали етичния кодекс на журналистите. Именно медиите са тези, които са под прицела и на обществото, и на Съвета за електронни медии дали спазват и морала, и Закона за радиото и телевизията. И те почти нямат какво да направят, когато от ефира им чрез външна продукция се навлезе твърде навътре в личната територия на известни или не чак дотам известни хора или ефирът се използва за лични цели.
Според Милошев всичко опира до личния морал и професионализъм, а рецепта срещу злоупотреби още няма измислена.


Наистина има тенденция в шоу програмите под формата на пародия да се казват и много сериозни неща, но това е традиция, която идва от 60-те години на миналия век от САЩ , допълва доц. Иво Драганов, преподавател в Нов български университет по театрално и филмово изкуство и телевизия. Става дума за онези елементи от забавните предавания, при които се застава на страната на хората в битката им с институциите, а аз го наричам “реванша на зрителя”, казва доц. Драганов. Той посочва, че голямата сила на “Господари на ефира” са именно разследванията и коментарите на водещите, които казват горчиви истини, макар и през смях. Факт е, че в “Господарите” има все повече разследвания, наред с комичните гафове, а неотдавна екипът на Джуди Халваджиян беше подсилен и от Люба Ризова. Дълги години тя ръководеше новините и публицистиката в Би Ти Ви.

През годините “Господари на ефира” винаги са били микс между забавното и сериозното, ще продължаваме да се занимаваме с неща, които интересуват хората, коментира продуцентът Халваджиян, в чиито екип има десетина репортери. По думите му хората често вярват повече на “Господарите”, отколкото на институциите. Халваджиян даде пример, че след последното им разследване за източването на здравната каса вече има уволнен лекар.


В ерата на социалните мрежи и дигиталното гражданско общество информационната манипулация и затъмнение стават все по-невъзможни, а този, който ги прилага, реже клона, на който седи, добави Люба Ризова в отговор на въпрос каква е гаранцията, че при подобни разследвания ще се спазват добрите журналистически практики. По думите й нейното присъствие в “Господарите” няма да променя, а по-скоро ще развива предаването.


На по-сериозна почва се опитва да стъпва дори клюкарското предаване “Папараци” по Би Ти Ви. Бившата плеймейтка Николета Лозанова , която е негова водеща, се включва в социалните експерименти. И наред с обясненията за това къде разхожда бебето си моделката и актриса Диляна Попова, може да видим и как Николета се прави на клошарка, за да разбере кой е по-щедър – депутатите или обикновените хора.
Обратно на цялото шоу “Папараци”, насочено към богатите и известните, в социалните ни експерименти по-често искаме да обърнем вниманието към обикновените хора – дали пресичат правилно или дали си позволяват да паркират на места за инвалиди, обясни продуцентът Андрей Арнаудов. Той уточни, че сериозните елементи са в умерено количество, за да не “пресоляват манджата”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл