Как се разрешава произвол със закон

КОСТАДИН МАРКОВ*

Недомислици за паркирането отварят вратата за корупция

Парламенът прие промени в Закона за движение по пътищата и новите глоби от 50 до 200 лв. за паркиране на определени места. До дни текстовете ще влязат в сила. И е въпрос на време да им берем плодовете – гражданите във всекидневието си, а политиците – на местния вот. И “дяволът” не е в размера на глобите и кой ще печели от паркиране, макар че дебатите в залата “избягаха” там.

Какво се прие:

Големите глоби ще важат за паркиране в “паркове, градини, детски площадки и тротоари”. Размерът – дали ще е 50 или 200 лв., ще е по усмотрение на контролиращите органи. Без ясни критерии докъде могат да се разпрострат в творчеството по налагането им.

Няма нито мотив, нито оправдание някой да се разхожда с автомобил по алеи между катерушки и пясъчници. За паркиране в паркове и на детски площадки глобата може да е и 1000 лв. и това не е проблем.

Глоба обаче ще има и за паркиране в “градини”. Седем години бях заместник-кмет и никъде в правния мир не срещнах дефиниция що е то “градини”. Остава да гадаем дали законодателят има предвид градините, в които хората си гледат доматите, градинките пред блока, детските градини... В урбанизацията има термин “зелени площи” - ако това беше записано в закона – нещата щяха да са по-ясни. Зелените площи също се делят на две – реализирани и нереализирани. В градовете има огромни пустеещи територии, които по градоустройствен план се водят “зелени площи”, но на практика именно те поемат голяма част от автомобилите, за които няма изградена инфраструктура. Ако под “градини” се има предвид “зелени площи”, то може в наредби общините да определят кои площи са реализирани и кои – не, а оттам и къде паркирането е забрането и къде – позволено.

При “тротоарите” е дискусионен размерът на глобата. Не може да искаш от гражданите по 200 лв., защото са спрели на “тротоар”, при положение че градовете са пълни с площи, които по градоустройствен план са “тротоар”, но там има максимум бордюр. Няма плочи, няма нищо. Нямаш моралното право да искаш 200 лв. глоба, щом държавата и общините години наред не са направили кой знае какво, за да осигурят места за паркинг. Трябва първо да си създал условия - да си изградил наземни, подземни или каквито щеш паркинги. Пък тогава – глобявай. Иначе къде да се дянат колите – да се изпарят ли? Нека има глоби за паркиране на тротоари, но в разумни размери и по ясни правила.
Но най-големият проблем е, че законът е написан така, че контролните органи да правят каквото си искат. Да си измислят какво е “градина”, да претендират, че пустеещо пространство е “тротоар” и от позицията на силата да решат дали глобата да е 50 лв., 200 лв. или изобщо да няма глоба, дори да си в нарушение. Когато законът позволява широко тълкуване, той създава предпоставки за произвол. Глобата може да зависи от ситуацията, от симпатията или... от това склонен ли е “нарушителят” да си плати “под масата” например 100 лв., за да не го глобят с 200 лв. Това е само пример, но, уви, реалистичен, защото в закона има недомислици.

*Авторът е народен представител от Реформаторския блок

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи