Чавушоглу: Ако сирийската армия брани кюрдите в Африн, никой няма да ни спре

Задържаха Таратора и Шиндлера непосредствено след кражба на „Мерцедес“

Корнелия Нинова: Българският народ никога няма да те забрави, Апостоле!

Два пожара в пернишкия ТЕЦ „Република“

Арест за мъж, блудствал с 14-годишно дете на автобусна спирка В килията остават още дързък апаш и нарушител на забрана за домашно насилие

Гуляйджии трошиха, биха и платиха безчинствата си в балканско село

Учени отгледаха човешки клетки в ембрион на овца

22 избиратели гласуваха на референдум да имат кмет Новият временно изпълняващ длъжността ще бъде избран от Общинския съвет в Попово

Проучване на “Барометър България”: Кабинетът “Борисов” излъчва стабилност

Еди Рама: Косово и Албания може да имат общ президент

Калоян Паргов и Христо Проданов ще проведат приемна за граждани

„Ислямска държава” пое отговорност за нападението в Дагестан

Спряха шофьор в София с 3.03 промила алкохол зад волана

Кметът на Благоевград положи венец пред бюст-паметника на Васил Левски

Виртуозът Найджъл Кенеди идва във Варна с “Бах среща Гершуин” За първи път правят специално озвучаване в ДКС за кристален звук

Вдигат часовете за кормуване, шофьорският курс стига 1500 лева

30 часа кормуване за вземане на книжка са абсолютно недостатъчни и съм възложил на експертите да ми предложат промяна. На мнение съм, че трябва да върнем полигоните по време на обучението. Това заяви транспортният министър Ивайло Московски, коментирайки какви мерки ще вземе след последните ужасяващи катастрофи по пътищата.

От министерството заявиха, че предложенията все още са в работен вариант. В момента според наредбите задължителните часове по кормуване са 31, а тези по теоретична подготовка – 40. В България задължителните часове по кормуване през 80-те години на миналия век бяха 36, но по-късно бяха намалени на 24 часа, а от десетина години са 31 часа.

Има най-различни варианти – 35, 40, дори 50 часа обучение. Но имало и много гласове против, защото така оскъпяването на шофьорския курс става много голямо, обясниха експертите.

Обмисля се идеята у нас да се въведат по-съвременен тип полигони, на които може да се имитира управление на колата в различни условия: преминаване от суха върху мокра или заледена настилка, каране върху пясъчна основа. Проблемът обаче е, че в България няма такива съоръжения. Малкото оцелели от едно време полигони у нас са обикновени асфалтирани площадки с колчета.

От бранша на школите за автоподготовка обаче възразяват срещу механичното увеличение на часовете за кормуване. Според шефа на Асоциацията на фирмите за авто-мотоподготовка Йонко Иванов това няма да реши проблемите с недообучените шофьори. „31 часа са напълно достатъчни за повечето хора да усвоят основните умения, но проблемът е, че има фирми, които провеждат само 20-ина часа обучение и дори по-малко. Просто това им позволява да направят курсовете по-евтини”, каза Иванов.

Школите се контролират от изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” към транспортното министерство, която издава лицензите за дейността им. Според Иванов на многобройните забележки на бранша да проверяват фирмите с подозрително ниски цени за курсовете никой в министерството не обръщал внимание.

Цената стига 1500 лева

Реалната цена на шофьорския курс при 31 часа кормуване е между 850 и 1000 лева в зависимост от вида на автомобила, който ще карат курсистите. Ако часовете по кормуване се увеличат на 50, цената на курса би трябвало да стане 1300-1500 лв. Теоретичната подготовка не натоварва толкова много цената, още повече че от една година листовките, а и цялото обучение се електронизираха. Факт е обаче, че масово се разпространяват реклами за курсове, струващи около 300 лева и дори по-малко. Много често на такива обяви пише „гарантирано вземане на книжка”.

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите от катастрофи: Повече контрол на автошколите

Подкрепяме предложението за повече часове за кормуване и полигони, но има много по-сериозен проблем пред Министерството на транспорта – контролът над автошколите. Този контрол е много занижен и съществува голям сив сектор. Навсякъде се пускат обяви за курсове по 200-300 лв. При такива цени е невъзможно да се проведат 31 часа курмуване, а само се отчитат по документи. В такъв случай дори да има часове за полигон, щом няма контрол, мярката ще остане без резултат”, добави Тодоров. t

Камен Костадинов (ДПС), зам.-председател на транспортната комисия в парламента: Дисциплината е по-важна

31 часа кормуване наистина се недостатъчни, защото през последните години движението става все по-интензивно и сложно. Само че това не е единственото нещо. Смятам, че по-важно с оглед на последните инциденти е да помислим повече за дисциплината. Защото не моженето, а мисълта, че можеш да седнеш зад волана, след като си изпил голямо количество алкохол, е доста по-голяма заплаха.

Шофьорски курсове в гимназиите

Шофьорските курсове да станат свободноизбираем предмет още от 9-и клас за учениците в гимназиите. Когато навършат пълнолетие, те да могат да получат книжки за любителска категория. Тази идея ще бъде поставена за пореден път на обсъждане в Държавно-обществената комисия за безопасност на движението, научи ”Труд”. Веднъж тя вече е била отхвърлена през 2007 г., когато надделели три аргумента на образователното министерство: ще бъдат натоварени допълнително учебните планове, ще има риск тийнейджъри да пострадат, училищните настоятелства ще сключват непрозрачни договори с автошколи.

Застъпници на идеята напомнят, че от години у нас има професионални гимназии по транспорт, в които тези проблеми са решени. Преди 1989 г. е имало шофьорски курсове в отречената отдавна система от професионално-учебни центрове (ПУЦ) към средното образование.

За обучението на младите водачи дори няма да е необходимо допълнително финансиране. Учениците, които ходят на шофьорски курсове, сега плащат наведнъж или на два пъти определена сума на автошколата. Ако това става за 3 години, може да има гъвкава система от вноски, да се плащат само часовете по кормуване и т.н. Тийнейджърите ще имат достатъчно време и за листовки, и за кормуване, и дори за теми като устройството на автомобила, медицинска помощ за пострадали и др. t

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.