ДПС не участва в дебатите за исканата оставка на Жаблянов

Петър Москов: Натискът на здравния министър върху другите структури от системата не може да се счита за проблем

България ще бъде домакин на съвместен бизнес форум с организацията за външна търговия на Япония

КЗП съди девет фирми за бързи кредити

Социалните ще търсят други роднини или приемно семейство на близнаците от Пловдив

Председателят на Държавната комисия по стокови борси и тържища: Не очаквам цените да се повишат спекулативно около Великден

Сергей Игнатов избран за ректор на частен университет във Вилнюс

ТИР се запали на магистрала “Тракия” Няма информация за пострадали хора

3,5 години затвор за рапър от остров Майорка, възхвалявал тероризма

3-годишните близнаци, чиято майка беше арестувана, остават под лекарско наблюдение

Северна Корея е отменила в последния момент уговорена среща с Майк Пенс

Претърсват имота на мъжа, който стреля по полицаи в село Орешник

Във Франция арестуваха трима души, заподозрени в съучастие в атентатите в Каталуния

Венецуела започва продажба на своя криптовалута

Доналд Тръмп е поискал изготвянето на доклад относно възможните нарушения на договор от страна на Русия

Астрономи откриха космическо „яйце от динозавър“, готово да се излюпи

Възможно е астрономи да са открили най-младият представител на най-старите обекти във Вселената, който е готов да даде живот на милиони звезди, пише Discovery News, цитиран от Фокус. Обектът, който астрономите са нарекли на галено „Фишек“, е плътен, масивен облак от молекулярен газ. Той може да е най-младият представител на това, което учените наричат кълбовиден куп. Милиони звезди може да се формират от материал в кълбовиден куп, но наблюденията показват, че нито една звезда не блещука от дълбините на новооткрития Фишек.

„Вероятно наблюдаваме един от най-древните и екстремни модели на формиране на звезди във Вселената“, казва водещият автор Келси Джонсън, астроном от Вирджинския университет в Шарлътсвил, САЩ. „Този забележителен обект изглежда сякаш е дошъл от ранните години на Вселената. Да откриеш нещо, което има всички характеристики на кълбовиден куп, но все още не е започнал да формира звезди е като да намериш яйце от динозавър, което тъкмо ще се излюпи“.

Кълбовидните купове се срещат често във Вселената – Млечният път съдържа над 150 познати купа, а може да крие и други. Когато плътните облаци образуват нови звезди, горещината и радиацията от новородените променя условията около тях и затруднява учените в опитите им да разберат първоначалните условия на възникване на куповете. Използвайки телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), Джонсън и екипът му са изследвали знаменитата двойка от взимодействащи галактики, NGC 4038 и NGC 4039, наречени галактики Антени. Силите, генерирани от двете сливащи се галактики, които се намират на приблизително 50 милиона светлинни години, са предизвикали образуването на звезди със светкавично темпо.

В региона, наречен Фишек, формирането на звездни небесни тела все още не е започнало. Това дава възможност на астрономите да наблюдават за пръв път условията, които може да са довели до образуването на повечето, ако не и на всички, масивни купове. „Досега облаци с такъв потенциал са виждани само в тинейджърска възраст, след като формирането на звезди е започнало“, казва Джонсън. „Това означава, че вече са преминали през детските ясли. За да разберем произхода на кълбовидните купове, трява да видим самото начало“.