Астрономи откриха космическо „яйце от динозавър“, готово да се излюпи

Възможно е астрономи да са открили най-младият представител на най-старите обекти във Вселената, който е готов да даде живот на милиони звезди, пише Discovery News, цитиран от Фокус. Обектът, който астрономите са нарекли на галено „Фишек“, е плътен, масивен облак от молекулярен газ. Той може да е най-младият представител на това, което учените наричат кълбовиден куп. Милиони звезди може да се формират от материал в кълбовиден куп, но наблюденията показват, че нито една звезда не блещука от дълбините на новооткрития Фишек.

„Вероятно наблюдаваме един от най-древните и екстремни модели на формиране на звезди във Вселената“, казва водещият автор Келси Джонсън, астроном от Вирджинския университет в Шарлътсвил, САЩ. „Този забележителен обект изглежда сякаш е дошъл от ранните години на Вселената. Да откриеш нещо, което има всички характеристики на кълбовиден куп, но все още не е започнал да формира звезди е като да намериш яйце от динозавър, което тъкмо ще се излюпи“.

Кълбовидните купове се срещат често във Вселената – Млечният път съдържа над 150 познати купа, а може да крие и други. Когато плътните облаци образуват нови звезди, горещината и радиацията от новородените променя условията около тях и затруднява учените в опитите им да разберат първоначалните условия на възникване на куповете. Използвайки телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), Джонсън и екипът му са изследвали знаменитата двойка от взимодействащи галактики, NGC 4038 и NGC 4039, наречени галактики Антени. Силите, генерирани от двете сливащи се галактики, които се намират на приблизително 50 милиона светлинни години, са предизвикали образуването на звезди със светкавично темпо.

В региона, наречен Фишек, формирането на звездни небесни тела все още не е започнало. Това дава възможност на астрономите да наблюдават за пръв път условията, които може да са довели до образуването на повечето, ако не и на всички, масивни купове. „Досега облаци с такъв потенциал са виждани само в тинейджърска възраст, след като формирането на звезди е започнало“, казва Джонсън. „Това означава, че вече са преминали през детските ясли. За да разберем произхода на кълбовидните купове, трява да видим самото начало“.

Следете Trud News вече и в Telegram