Цветан Цветанов за оставката на Теменужка Петкова: Ще излезем с достойнство от тази ситуация

Владислав Горанов: Теменужка Петкова не ме е информирала за решението си

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова подава оставка Обясни, че познава хората в "Инерком", но не им е кума

Двама възрастни българи са заловени с девет килограма хероин в Гърция

С тематична програма и много изненади Община Благоевград посреща Баба Марта

Задържаха ученик, ограбил лекарства и пари от баба

Румен Радев: България подкрепя усилията на Сърбия за европейската интеграция

65% от ромите в гетата живеели в „конструктивно устойчиви сгради върху собствени терени“

Борисов в Брюксел: Ако гарантираме охрана на границата, споразумения със съседите и центрове за мигрантите, дискусията в ЕС ще върви по-лесно

АПИ предупреждава шофьорите да карат внимателно, от неделя се очакват снеговалежи и силен вятър

Вучич към Радев: По-добър и лоялен партньор от Сърбия трудно ще намерите

Над един килограм канабис иззеха полицаи от Севлиево Задържан е 35-годишен мъж

ГДБОП неутрализирала 109 организирани престъпни групи

Пияна шофьорка нападна катаджия при проверка Жената пътувала с малолетното си дете

24 863 са регистрираните без работа в Северозапада

Стоян Братоев: Метрото намалява трафика с 20 на сто

– Учите ли вече монголски език, инж. Братоев, след като стана ясно, че тамошните власти ще черпят от вашия опит с метрото?

– Не, а и нямам отношение към Монголия. Иначе – да заповядат. Вече са ни ползвали за консултации от Катар. Ние пък преди 2 години ходихме в Лондон, пращали сме хора във Виена.

– Кога ще сложите табели с информация и на английски език в софийското метро?

– На новите два участъка – до летището и до Бизнес парка в “Младост” всичко е оправено, на старите – постепенно ще се подменят и картите, и табелите. До края на май се надявам всичко да е готово. Все пак става дума за хиляди табели.

– Защо почти всички спирки са в зелено или имат зелен нюанс?

– Зеленото е хубав, свеж цвят. Метрото е екологичен проект, а символът на екологията е зеленото. Не е тази причината, но може да се направи и такава връзка. Но така са преценили архитектите.

– Ще се скъсят ли интервалите на влакчетата в пиковите часове, защото, след като започнаха да се редуват до летището и до Бизнес парка, са по-нарядко?

– Преди по време на сутрешния пик бяха през 4 минути, сега са през 3 минути от “Сливница” до “Младост” 1, а в останалите участъци – през 6 минути. Във вечерния пик са съответно през 4 минути и 8 минути. Ако има повече пътуващи, можем да намалим интервала на движение на влакчетата до минута и половина.

– Кога ще решите дали има нужда от такива промени?

– Предстои лято, пътуващите намаляват. И нашата статистика няма да е реална, затова ще оставим графика така, както е сега, а проучване ще направим наесен.

Факт е, че влаковете сега са по-малко натоварени, отколкото преди да пуснем разширението до летището. Аз самият пътувам всяка сутрин с метрото от “Люлин” до центъра и виждам как са натоварени вагоните.

– Познават ли ви пътниците, като ви видят до себе си на седалките?

– Да. И над 99% от хората са доволни от метрото. Не веднъж съм казвал, че нашето метро е над средноевропейското. Естетично е, спазват се графици, правила. Сигурно има кусурчета, но те се решават. На първия ден от пускането на станцията на Бизнес парка единият автомат за билети отказал, блокирал и компютърът на касата, а хората не са свикнали да работят бързо с турникетите и имаше забавяния. Още на следващия ден монтирахме допълнителни 2 турникета.

Възможността за обслужване на метрото е за 50 000 пътника в час. Сега имаме около 20 000 души на час. Един перон може да поеме около 1500-2000 човека, с изключение на “Сердика”, където може да се струпат и близо 3000 души едновременно. Един влак товари 1100 души, а на перон максималното натоварване, пак без “Сердика”, е до 400 души.

– Как се намали трафикът в столицата, след като бяха пуснати разширенията към летището и Бизнес парка?

– Много е рано да се каже. Но прогнозата е, че колите ще намалеят от 12 до 20%. Това вече се усеща в “Младост”. “Бизнес парк” -ът изведнъж тръгна с метрото. Даже в първия ден, когато отидох там, за да видя как е и слушам хората да си говорят – “защо да пътувам с кола 40 минути, като с метрото съм от врата до врата за 20 минути”. На удобното се свиква бързо.

– Защо станцията “Софийска света гора” е на гола поляна?

– Метрото се строи за стотици години напред, а не за една или за пет. То се съобразява не само със съществуващите сгради, но и с предвижданията в общия градоустройствен план в неговата 30-годишна прогноза. При първата метростанция от разширението – “Дружба”, например са предвидени нови 35 сгради, като 6-7 от тях вече са в ход. На “Софийска света гора” също е предвидено уплътняване на индустриалната зона. В Мадрид по една от линиите на метрото още не са построени микрорайони, но това ще стане в бъдеще. И метрото има станции там, нищо, че засега влаковете не спират на тях. Във Виена в един от участъците в метрото пътуват само строители на метрото, защото в района няма други хора.

– Какви паркинги ще се строят край станциите на метрото?

– Около станцията “Бизнес парк” ще имат общо 600 паркоместа. Предвижда се в краищата на третия лъч да има буферни паркинги, какъвто има на “Цариградско шосе”.

– И ползва ли се?

– Обикновено там има около 200-300 коли дневно, но по време на големи мачове, беше пълен. Значи смисълът му да бъде буферен паркинг се е получил. Като не искат да ползват тези паркинги, хората ще влизат в града и ще плащат скъпо за “синя зона”, ще ги вдигат паяци… Но истината е, че трябва да създадеш удобството и после да кажеш – “Eй, спазвай правилата!”

– Какво се случва с третия лъч?

– Идеята е до края на годината да започнем строителството, като говоря за централния участък на третата линия – от “Красно село” до театър “Зад канала”. Предвидена е и още една станция – до бул. “Владимир Вазов”. Тя ще бъде с по-леко строителство и заради това ще се процедира по-нататък, докато другият участък е по-тежък и се изискват 3, 5 г. време за строителство. Става дума за 7 станции на трасе от 7 км, като по тях ще се работи паралелно. При копаенето само на 3 от станциите ще се наложи да се прави временна организация на движението. Става дума за Патриарха, НДК и “Георги Софийски”. При нормално стечение на обстоятелствата наесен строителите трябва да имат договори, за да започнат подготовката за работа. И в края на 2018 г. до началото на 2019 г. трябва да бъде готово.

Преди това, през лятото на 2016 г. ще сме готови с разширението на метрото до “Хладилника”.

– Смятате ли, че някой ден наистина може да ходим на ски на Витоша с метрото?

– Да, но това ще стане, ако се намери финансиране и е въпрос на решение. На този етап е приоритет изграждането на третата линия.

– Хората от кои квартали също искат да се возят под земята?

– Като се започне от Панчарево и Суходол и се стигне до Илиянци. Най-много писма имаме от жители на “Овча купел”.

– Кога ще тръгне счупеният траволатор на Орлов мост?

– В момента се произвеждат частите, които се необходими за поправката. Това е помощно съоръжение и е предвидено, когато се пусне третата линия, да има по-бърза връзка с нея. В метрото има над 130 асансьора и толкова ескалатора. И всеки ден 2-3 не работят. И това не са български, за да кажем “българска работа”, а са правени в световни фирми. Но те просто са изключително натоварени.

– Какво ще правите, когато вече няма да се строи метро тук?

– Миналата година се реши да се направи задание, на базата на което да се направи поръчка за проучване за развитието на релсовия транспорт в София – не само метрото, но и трамваите. Има идеи за околовръстна кръгова линия на метрото. Не съм убеден, че ще бъде достатъчно натоварена. Това трябва да се докаже, а за да се докаже – трябва да има цялостен транспортен модел. Но и без него мога да кажа, че трябва да се помисли за отклонение в “Люлин”, както се направи за летището и за Бизнес парка, за да се обхване по-голяма част от комплекса. Трябва да се проучи и отклонението към “Слатина”.

– Има предложение да ви наградят с орден “Стара планина”. Къде ще го сложите?

– Не мога да кажа. Това отличие не е персонално, а признание за работата за всички, с които работя.

Нашият гост

Инж. проф. Стоян Братоев е завършил специалността “Мостове и тунели” в Петербургския университет по транспорт, като специализира “Тунели и метрополитени”. До 1982 г. е бил технически ръководител на една от първите метростанции в София.

От 1996 г. е хоноруван преподавател, а от 2012 г. – професор в Минно-геоложкия университет “Св. Иван Рилски”

От 1999 г. е изпълнителен директор на фирма “Метрополитен”.

Автор е на множество научни публикации, има издадени книги по подземно и метростроителство и ръководства за проектиране на подземни съоръжения.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете