Централна и Източна Европа все повече задават дневния ред и темпото в света на разплащанията

Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България

През последните години сме свидетели на интересни и вълнуващи промени в света на разплащанията. Секторът привлече вниманието на технологичната индустрия и стартиращите компании и се превръща в магнит за инвестиции и иновации.

Накъдето и да погледнем се случват удивителни неща. Възможностите за приемане на картови разплащания се разрастват бързо. Онлайн регистрацията беше ускорена. Условията бяха опростени. Разплащанията през мобилен телефон вече не са мечта, а реалност.

Благодарение на услугата mPOS всеки стандартен смартфон или таблет може да се превърне в устройство за приемане на карти, което работи навсякъде. Това прави възможно плащането с карта на много повече места (на търговски панаир или изложба, или дори в офиса на клиента). Използването на мобилния телефон като POS терминал прави картовите разплащания достъпни за много повече субекти, като например малки предприятия, търговски агенти и дистрибутори.

Но това, което е също толкова интересно, е начинът, по който mPOS предизвиква традиционните бизнес модели и ценови планове, както и начинът и мястото, където се предлага. Така например, често в Европа всеки може да си купи mPOS решение в магазин за електроника, да сключи един прост, необвързващ договор, и да започне веднага да приеме разплащания с карти. Услугата е лесна за регистриране, лесна за настройване, лесна за разбиране, лесна за използване и, ако не се хареса на крайния клиент, е лесно да се прекрати.

Бързо развиващите се пазари, като тези в Централна и Източна Европа, са определящи за темпото, с което навлизат иновациите. Ръстът на електронните разплащания е най-забележителен именно в този регион. В Полша, например, се наблюдава растеж в броя на трансакциите от над 17%. В Унгария съответното число е над 14%. В Словакия са впечатляващите 22%. В същото време, по-иновативните цифрови решения взимат преднина. Полша например е явният световен лидер при безконтактните разплащания (около 20% от разплащанията с карти Visa в страната са безконтактни). Девет полски банки се готвят да предлагат мобилни разплащания с карти Visa и 13 банки работят по въвеждането на дигиталния портфейл V.me на Visa, който обещава да донесе допълнителна скорост и простота при онлайн разплащанията.

Полша има сериозен потенциал и за развитието на mPOS технологията. Проучване сред малките и средни предприятия (МСП) показва, че повече от една трета от тях имат желание да внедрят mPOS и че технологията се харесва от почти всички индустриални сектори. Въз основа на тези резултати Visa Europe изчисли, че наред с Италия, Полша може да се превърне в един от водещите пазари в Европа по отношение на mPOS.

И докато Полша определя темпото, изглежда, че повечето съседни страни следват подобна траектория. Поглеждайки на север в Европа виждаме, че все по-голям брой малки предприятия започват да работят без пари в брой. В Швеция например в по-големите градове е необичайно да се видят търговски вериги, които дори не приемат пари в брой.

Всичко това ни подсказва, че иновациите ще продължат да са водещият двигател на промените в сектора на европейските разплащания. С увеличаването на ролята на малките и средните предприятия и прогнозираното увеличение на трансграничната търговия, очакваме все повече и повече фирми да се възползват от скоростта, удобството и сигурността на разплащанията с Visa.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес