Родният пазар вече ви е тесен и искате да привлечете и международни клиенти? Вероятно продуктите и услугите, които предлагате, могат да се пласират добре и в други страни?!
Чудесно. И да не е точно така, винаги можете да прибегнете до подобрения, с които да станете конкурентоспособни и в чужбина. По-важно е обаче да намерите подходящи международни бизнес партньори и да изградите с тях отношения, които се основават на доверие и лоялност.
Тази кауза е почти обречена, ако не знаете как да преговаряте с хора от други култури. Затова е нужно да обърнете внимание на някои особености и културни различия, които ще ви помогнат да формулирате ефективни стратегии при работа с международни партньори.
1. Времето е... пари
Ценете времето на бъдещите си парньори. За американците, швейцарците, германците и австралийците е абсолютно недопустимо да се закъснява за среща. Ако имате уговорка за 10 ч, идете най-късно в 9,50 ч и се подгответе за разговора.
Точността не е така важна за балканските народи и хората от Латинска Америка. Ако “ще омайвате” партньори от тези географски ширини, не се сърдете, ако някой от тях закъснее 20 минути за преговори.
2. Внимавайте с офертата
Преди да дадете оферта на партньор от чужбина, обмислете предложението си много внимателно. За страни като Австралия и Швеция предложете нещо, което наистина сте готови да изпълните. При тези култури пазаренето не е допустимо. В Египет и Китай обаче крайното споразумение често се различава от началната оферта.
Партньори от страни като Германия, Великобритания и Япония по-лесно биха склонили да приемат дадено предложение, ако то е презентирано с повече факти и примери.
3. Доверието е като огледало
С каквито и партньори да работите, най-важно е да изградите доверие помежду си. За да се сближите с хора от балканските страни, можете да използвате и неформални похвати. В Германия и Великобритания обаче е по-добре веднага да се захванете за работа, за да докажете, че на вас може да се разчита.
4. Без много емоции, моля
При преговори с международни бизнес партньори е по-добре да сдържате емоциите си! В САЩ е допустимо “влизане в обувките на другия”, но само за бизнес дамите. В Германия на проявите на емпатия не се гледа добре.
За японците емоцията е допустима само ако помага за изграждането на лични взаимоотношения с партньорите - те пък са важни за внасяне на ред в преговорния процес.
5. Слушайте жестовете
В САЩ, Канада и повечето страни от Източна Европа значението на съобщението се съдържа в това, което изрично е казано, не в контекста му.
От която и точка на света да са бизнес партньорите ви, не трябва да подценявате невербалната комуникация.
Ако преговаряте с латиноамериканци, не се смущавайте, ако ви докоснат. Шведите и британците не си позволяват физически контакт. В мюсюлманските страни лявата ръка не се използва да докосваш другиго, да сочиш или подаваш предмети.
6. “Замерете”партньорите с данни
В САЩ и Западна Европа информацията е даденост, а бизнес партньорите са свикнали да имат достъп до нея по всяко време. Ако ще търсите контакти там, подгответе се с данни по различни въпроси.
Въоръжете се с търпение, ако искате да получите информация от партньор в Индонезия или Тайланд. Там нещата се случват бавно и с усилия.
7. И решението е...
Ако искате да привлечете азиатци за партньори, бъдете търпеливи. В тези страни решенията се вземат след обсъждане и консултиране с екипа или групата.
Бизнес партньорите от Западна Европа също няма да откликнат веднага на предложението - там се прави план, за да се вземе решение.
На Балканите и в Латинска Америка можете по-често да чуете спонтанно “да” като отговор на някоя бизнес оферта.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш