Мирослав Боршош: Светът е пълен с култура, идеите дебнат отвсякъде

“Не създавайте строги и еднократни модели на управление, а специфични, устойчиви и за разнообразни публики”, посъветва директорът на Националния дворец на културата (НДК) Мирослав Боршош участниците в българо-френската конференция “Културата развива градовете” във Френския културен институт в столицата.

Той представи пред участниците и гостите на събитието своя иновативен подход за управлението на НДК, с който ръководи Двореца през последните 4 месеца, както и новите проекти, международните партньори и предизвикателствата пред емблематичната културна институция.

“Екипът, който създадохме и функционира вече от 4 месеца, сякаш влезе като учудено дете и с широко отворени очи видяхме всички възможности на този Дворец”, припомни Боршош. “Едно от нещата, които направихме, беше да привлечем хора, които са били и тепърва ще бъдат доказани професионалисти в своята област. Така си дадохме сметка, че ние не можем да променим НДК, ако запазим досегашния модел на управление. Единственият възможен начин се оказа да намерим нов ключ за правенето на култура и за предлагането й на публиката”, категоричен беше Боршош.

Той подчерта коренната разлика в подхода към творците и техните идеи – сега НДК е отворен за всеки един творец. “Всеки, който има идея, може да я представи спокойно, ще бъде посрещнат от професионалисти и ще получи експертно мнение”. По думите му първото и най-важно нещо е отварянето на Двореца. Подходът към творците е изцяло променен. “Сега всеки може да получи изключително професионална оценка на това, което е предложил като културен проект и продукт, и ако предложението е добро, може да получи огромен ресурс – продуценти, маркетинг, PR – все професионалисти, които ще го развият”, добави Боршош.

“Дадохме си сметка, че като говорим за индустрия (без да бягаме от тази дума), ние можем да бъдем огромно място за създаване на култура. Създадохме работещо стратегическо звено за анализи и развитие на Двореца, специален отдел за проектно финансиране, продуцентски център, реалeн маркетингов отдел и действащ PR отдел. Много рязко спряхме тромавите процедури и огромните усилия, които костваха на творците, за да могат да представят своите културни продукти в Двореца”, разказа Боршош.

Той посъветва присъстващите, ако един ден попаднат в ситуация, в която трябва да управляват институция, свързана с култура, много добре да си дадат сметка как тя стои в очите и в умовете на хората, които правят култура. “Не създавайте строги и еднократни модели на управление, а специфични и дългосрочни политики”, посъветва той и представи първите изключително успешни проекти, които вече дават своите резултати - Националният център за книгата (НЦК), разкриването на нови театрални пространства, триумфът на първия театър на аватарите “Квартет – опасни връзки след края на света”, завръщането на “Улицата”, хенд мейд феста, който събира огромна аудитория, ъндърграунд – изкуството, което също се завърна в НДК със своята специфична публика и др.

Основната цел пред новото ръководство на Двореца сега е да адаптира средата към новаторските проекти, както и да възстанови светлината в общуването между институцията и творците.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини