Англичанин забрани на комарите да хапят

Генномодифицираните храни и организми не са добре дошли в Европа. Държавните институции се стараят да ги ограничат, а страхът да не проникнат на трапезата ни доведе до разцъфтяването на нов бизнес – този с магазините за органични и здравословни храни с гарантиран произход.

Понякога обаче генното инженерство носи безспорни ползи за човечеството, които не могат да бъдат отречени. Една от тях е и откритието на британския професор Люк Алфи, което може да ликвидира повечето опасни болести, пренасяни от комари. За своята научна работа той получи номинация за Европейските награди за откриватели, които миналата седмица бяха раздадени в Париж за десета поредна година от Европейското патентно ведомство.

Инжекция

в яйце

Как работи откритието на Алфи? Той инжектира генетично изменена ДНК в яйце на комар, която навлиза в клетките на ларвите и се копира в техния геном. Тя стимулира производството на протеина tTAV, който нарушава работата на клетките на ларвата. Резултатът е, че комарите не могат да станат възрастни организми (летящи и хапещи насекоми) и съответно не могат да се размножават. Тъй като единствените опасни за човека комари са възрастните женски, които всъщност ни нападат, практически отпада опасността хората да получат опасна и може би смъртоносна болест, пренасяна от летящите гадинки. Екипът на проф. Люк Алфи не спира дотук. След като е инжектирал изменената ДНК в ларвите, той ги подхранва с тетрациклин. Това е естествен антидот на действието на протеина tTAV. Така за няколко седмици пагубното действие спира и някои от комарите порастват. Те биват пуснати на свобода, за да се размножават с „нормалните” си събратя. Не след дълго протеинът убива възрастните насекоми, тъй като вече не приемат тетрациклин. Те обаче междувременно са се чифтосали със здрави комари. Общото им поколение обаче също наследява генетичните несъвършенства, заложени от проф. Алфи. Така цялата популация от комари в даден район постепенно изчезва. Действието е бързо, тъй като жизненият цикъл на комара е около месец.

Решение срещу денга, чикунгуня и малария

Комарите са хиляди видове. Проф. Алфи е правил експериментите си върху един от най-опасните: aedes aegyptiр, който пренася денга треска, жълта треска и чикунгуня. Крие се в стари гуми. Спането под мрежа не може да ви спаси, гадният комар е активен само през деня и хапе само хора, а не животни. Същото откритие може да се приложи и при комарите, пренасящи маларията.

България, която не е от рисковите страни за тези болести, посочени в списъка на Световната здравна организация, не е имунизирана от заразите на комарите. Последният случай (и първи за годината) на малария бе регистриран във Варна преди няколко седмици. Ето как откритието на Алфи може да има ефект и върху страната ни.

ПРОФ. ЛЮК АЛФИ: МОЖЕ ДА ПРЕБОРИМ МАЛАРИЯТА С НАШЕТО ОТКРИТИЕ

- Проф. Алфи, какво ви мотивира да търсите решение срещу комарите, които разпространяват болести?

- Комарите са страшна напаст. Опитах се да намеря метод да се справим с това по начин, щадящ природата. А и денга треската, която комарите пренасят, е голям проблем за хората, защото се разпространява много бързо.

След като промените генотипа на комара, той не доживява до репродуктивна възраст.

- Но могат ли тези комари междувременно да хапят и да пренасят болести?

- Не. Само възрастните комари хапят. Те се раждат от яйца, а като са малки, не летят, защото са ларви. Много европейци не биха разпознали малките комарчета във водата, тъй като не приличат на летящите жужащи насекоми, които всички познаваме. Тъй като те умират, преди да са се превърнали в летящи животни, те не могат да хапят. Самите те най-често не са инфектирани и опасни. Те стават преносители, когато ухапят инфектиран човек. Тогава денга вирусът навлиза в кръвообращението им и когато хапят, всъщност инжектират вируса. Важно е да се каже, че хапят само възрастните женски комари.

- В България тази година вече имаме случай на малария във Варна. Вашето откритие предотвратява ли и нейното разпространение?

- Нашата схема важи и за маларията. Видът комар, който пренася денга треската, не е същият, който пренася маларията. Но схемата е същата. Ако модифицираме техните гени, ще прекратим и разпространението на малария във въпросния регион.

- Друга опасна болест в Средиземнорието е западнонилската треска, от която също сме имали болни в България...

- Там е по-сложно, защото денга и маларията са болести на човека, докато западнонилската треска е основно птича болест. Комарите хапят птиците и понякога може да инфектират хората. Тъй като основният резервоар на болестта са птиците, е много по-трудно да се контролира с моя метод.

- Гените на колко комари според вас трябва да бъдат обработени по вашия метод, за да може определена екосистема да бъде профилактирана и да няма риск от пренасяне на болести?

- Зависи. За да спрем разпространението на денга треската в даден район, трябва да намалим популацията на комари с 80-90%. Комарът, който я пренася, обикновено не е местен вид, а идва от Африка в Карибите, Северна и Южна Америка и Южна Азия.

- Колко време отнема това?

- С този метод отнема около 4 седмици, тъй като това е пълният жизнен цикъл на едно поколение комари. За да е по-сигурен ефектът, са нужни около три месеца.

- Каква е всъщност процедурата?

- Става дума за генно инженерство. Променяме ДНК на един-единствен комар. След това от него може да произведем милиарди със същия ген, който ги унищожава. След това ги пускаме на свобода.

- Къде сте използвали вашия метод на практика?

- На Каймановите острови, част от Малайзия и в бразилския щат Бахия.

- Как измервате броя на комарите в даден райнон?

- Много лесно. Вземаме малък контейнер и го напълваме до половината с вода. Това може да е обикновена чаша. След което потапяме дървена пръчка. За комарите това е място за размножаване. Женските комари пристигат и оставят яйцата си. След седмица вземате пръчката, слагате я под микроскоп и броите яйцата. Друг лесен начин е когато освободим в природата комарите, чиито гени сме изменили. Пускаме определен брой комари – например 10 000. След това залавяме определено количество. Ако например половината са от нашите, значи комарите в района са около 20 000. Това е относителен метод. След определено време във всичките ни експерименти стигаме до близо 90% намаление на популацията. Това е достатъчно, за да спрем разпространението на денга треската.

- Правите ли дългосрочни проекти с властите в даден регион, за да сте сигурни, че сте елиминирали комарите?

- Ако работим на остров, имаме 100% успех, тъй като няма откъде да дойдат нови комари. Като на Каймановите острови. Те имаха голяма финансова криза и нямат средства за борба с вредителите, но постепенно се възстановяват. Ако имаме област, където редовно идват нови насекоми, никога не може да сведем броя до нула, но нивата на разпространение на преносимите болести може да бъде запазен съвсем нисък.

- Колко е скъпо?

- Яйцата на комарите се произвеждат доста лесно. На Каймановите острови например пренесохме 30 милиона яйца. Звучи много, но всъщност се събират в половин чашка за кафе.

ФАКТИ ЗА КОМАРИТЕ

7 опасни болести са пренасяни от комари в България: западен енцефаломиелит, вирусна треска Синдбис, чикунгуня, западнонилска треска, калифорнийски енцефалит, тахиня и лимфоцитарен хориоменингит.

3500 вида комари има по света, не се срещат само на Антарктида.

21 вида са разпространени в България.

25 000 души умират всяка година от денга

треска.

7,7 млн. евро са инвестирани до момента в технологията на проф. Люк Афли, основно от фондацията "Бил и Мелинда Гейтс" и от Съвета за изследване на биотехнологиите и биологичните науки във Великобритания.

Следете Trud News вече и в Telegram