Правителството одобри издигането на кандидатурата на България за седалище на Европейския орган по труда

Апелативният спецсъд остави кмета на Чупрене в ареста

Румяна Арнаудова: Водачът на автобуса и фирмата, ремонтирала пътя, са сред виновните за инцидента край Своге

Окръжният прокурор на Смолян: Мотивите за убийството са както от личен характер, така и от користни цели Убиецът и жертвата се познавали от съвместното си пребиваване в затвора

Трима мъже са пребили габровец на автобусна спирка, полицията ги издирва

САЩ създават безпилотен флот

Спесъдът с послание до гражданите: Правосъдието не е пошло. Има хора, които го опошляват

Министър Николина Ангелкова: 8,4 млрд. лв. са приходите от туризъм у нас за 2018 г. Откриха 16-то Международно изложение „Културен туризъм” във Велико Търново

Актриса от „Облакът Атлас“ почина на 16 години

Три фирми искат да доставят машини за гласуване на евровота

Земетресение с магнитуд 6,1 разтърси източната част на Тайван

Проклятието на милионерите

Инсталираха 17 нови камери за видеонаблюдение в Свищов

Магистър по балканистика разказва за снаряжението на българите през Първата световна война Симеон Цветков е уредник в Регионалния исторически музей в Търново

Четирима пострадаха, след като светкавица падна върху Акропола

Откриха рядко срещана система от пет свързани звезди

Астрономи са открили рядко срещана система от пет свързани звезди, пише BBC News. Звездите обикалят около общ гравитационен център, но са разделени от разстояние по-голямо от разстоянието, на което Плутон обикаля около Слънцето, съобщава Фокус.

Необичайната система се намира на 250 светлинни години от Земята в съзвездието Голяма мечка. Системата е открита чрез изследване на данните, събрани в рамките на проекта SuperWASP с помощта на евтини камери на Канарските острови и в Южна Африка, с които небето е заснемано на всеки няколко минути.

Измерванията на яркостта на отделните звезди през годините са събрани в светлинни криви. Когато звездите преминават една пред друга, в кривите се появяват спадове на равни интервали. Данните за новоткритата система разкриват съществуването на две двойни звезди, една от които е т.нар. контактна двойна звезда. Д-р Маркус Лор от Британския Отворен университет, един от авторите на проучването, посочва, че тези контактни двойки са звезди, които орбитират толкова близо, че споделят една и съща външна атмосфера. При другия звезден тандем, който е от вида разделена двойна звезда, разстоянието между двете звезди е около три милиона километра. Двете двойки орбитират в една и съща плоскост на разстояние 21 милиарда километра. Чрез допълнителни наблюдения на различни дължини на вълните, идващи от системата, е открита пета звезда, която е свързана с разделената двойна звезда.

“Това наистина е една екзотична звездна система. На теория няма причина в орбитата на всяка от звездните двойки да няма планети. Техните жители биха виждали небе, което ще накара създателите на “Междузвездни войни” да се срамуват”, казва д-р Лор. Той отбелязва, че толкова много свързани звезди се срещат рядко, но най-малко още една такава система е открита от телескопa Kepler на американската Национална космическа агенция (NASA).