Льов: Имам план за Швеция

На 23 юни 2018 да почерпят

Брюксел обяви край на гръцката криза

ЕС смени тона за бежанците Йотингер призова за съпричастност към южните членки на съюза

Чума по свинете идва към България

Сталоун и Батиста в жанрова тупалка

Губим 6 млн. лева от износ на трюфели Скъпите гъби се събират за експорт, но никой не плаща данъци

Издирват беглеца Басри с хеликоптер (обзор) Опровергаха твърдения, че Борис Иванов е имал съучастник

Протестиращи майки искат да знаят как се финансират организациите на хората с увреждания

Автобуси блокират центъра на столицата Протестират срещу създаването на автомобилна камара

Умря последният бял тигър в зоопарка в Синсинати

Милиарди да ни дават, няма да приемем бежанци (обзор)

Доналд Тръмп ще въведе мита от 20 процента за внос на европейски автомобили

София дава на половин цена общински имоти за култура

Захариева: Не сме на път да признаем македонската нация и такива клаузи не присъстват в договора

Да живее ли живото изкуство

Новият начин на субсидиране на билетите може да убие провинциалните театри

Мислите си, че театралните директори и подопечните им артисти живот си живеят? Че сезонът свършва и от 1 юли до есента – пей сърце? Че два месеца плажът, чадърът и разхлаждащият коктейл са тяхната сцена, вдъхновение и порив? И през септември – хоп, премиера, зрители, приходи?

Чисти фантазии. От 25 години реформираме не само държавата и живота в нея. Четвърт век културата и в частност т.нар. живи изкуства минават от реформа в реформа. Или поне в корекция на реформата поради нейната неприемливост. Закриваха се, обединяваха се или се префасонираха театри, оркестри, опери и балети все с доброто намерение да живнат, да радват и зрителя. Така де, не може само с бахура…

От 2011-а сценичните изкуства у нас са в т.нар. най-добра реформа. Защото по едно перо си осигуряват работните заплати (т.нар. система СЕБРА), а по второ – срещу всеки продаден билет идва държавна субсидия. С нея се осигурява работата на трупата, а евентуално и допълнителни стимули.

В началото се чу гръмко „ура”. После – още по-гръмко „против”. Защото многото билети не означават качество. Директорите толерираха касови постановки, залите се напълниха, а за капак се роди „мечкарството” – канят нашумели актьори (най-вече от тв екрана) в по-малките трупи, за да примамват зрители.

Нововъведението процъфтя, но реформата зацикли. Просто през 2013-а дойде друг министър на културата. Когато Петър Стоянович все пак си тръгна и Вежди Рашидов се върна отново във ведомството, се оказа, че няма пари, които да покрият дължимата държавна субсидия. Упреците към връзката „билет – субсидия” се засилиха и се зададе… реформа на реформата.

Този път зависимостта ще е от спечелените левчета. За всяко от тях – по 2,50 и 3 лв. за драматичните, драматично-куклените и куклените театри, по 6 лв. за филхармонии, опери, музикално-балетни центрове и фолклорни ансамбли, по 4 лв. за Софийската опера и балет, музикално-драматичните театри, театрално-музикални центрове и експериментални институти и по 8 за симфониетите. Проектът и мотивите за него са в сайта на Министерството на културата (МК).

Директорите на трупите все още плахо коментират. Ресорният зам.-министър Боил Банов ме увери, че този модел работи добре в Европа, че е „либерален, ясен и прогнозируем”. А промяната се налагала от обществената нагласа, че „досегашната система е вредна за развитието на сценичните ни изкуства”.

Добре, ще я сменим. Но щом сега на МК му е трудно да изплати дължимите суми на трупите, как ще го прави по новия модел, който предполага по-високи субсидии? Не съм сигурна и в справедливостта му – как един извънстоличен театър да вдигне цената на билетите, като ще прогони част от публиката? Ами, казва г-н Банов, с по-ниски цени (вече няма да има забрани във формирането им) и повече представления. Но повече представления има при потенциални зрители. А къде са те в изпразнените от жители градове? И в крайна сметка – да живеят ли живите изкуства у нас, или да продължат едва да оцеляват.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.