Мая Манолова: Парите за здраве тази година са увеличени, но с това се увеличиха и проблемите

Съдът окончателно пусна АМ „Струма“ през Кресненското дефиле

Ремонтират бул. „Тодор Каблешков“ в София

Ще изграждаме завод за производство на високотехнологични продукти за самолети “Еърбъс”

Над 15 г. се влачи дело за побой Процесът е прекратен по давност без възмездие за извършителите

Ликът на Св. Иван Рилски – дар за папата от премиера Водим във Ватикана и делегацията на Македония

Министър Банов: Културата, която създаваме днес, се превръща в културно наследство утре

Правят регистър на биопроизводителите Формират нов закон за розите

Караме най-старите автомобили в ЕС

Спряха делото срещу Здравков (обзор) Главният архитект на София бе преследван, защото не иска небостъргач в градинка

Кандидат-президент в Турция дари по 500 турски лири на своите съперници за предизборната им кампания

Чешкият президент Милош Земан се обяви против предсрочни парламентарни избори

Съдът отстрани от длъжност кметицата на “Младост” Иванчева и заместничката й Петрова Опитала да уволни заместника си Русев, след като свидетелствал срещу нея

Ремонтират бул. „Тодор Каблешков“ в София

Задържаха трима мъже, опитали се да избягат на столични полицаи с краден джип

Ретро колите умножават парите

Когато нямаш пари, имаш проблем. Когато имаш пари, пак имаш проблем, но от друго естество. Например какво да ги правиш, за да не ги изгубиш и да не се обезценят? Лихвите по депозитите в банките (с някои фалиращи изключения) паднаха под морското равнище, борсата се клати в ритъма на гръцкото сиртаки „охи-охи”, а котировките на недвижимите имоти са замръзнали в ледена епоха. За сметка на това цените на движимото имущество (качественото, разбира се) летят нагоре с отскока на Стефка Костадинова. Само за последната петилетка средната стойност на колекционерските автомобили Ferrari (най-търсените модели от 50-те и 60-те години на миналия век) се е повишила с над 70 процента. Всяка една такава кола днес се продава най-малко за 1,5 милиона евро – с 300 пъти повече от номиналната цена, с която е излязла от завода преди половин век. Тази сума е долната граница на търговията. Горна няма.

През миналата година американски колекционер плати на търг 28,5 милиона евро за 52-годишно Ferrari 250 GTO, което през 1965-а е купено като ново от магазина за 2,5 милиона лирети, равняващи се днес на около 3000 евро. Не е нужно да си отличник по математика, за да направиш сметката, че за петдесетина години колата е поскъпнала… 9500 пъти! Неотдавна собственикът на това Ferrari 250 GTO отхвърлил оферта на друг колекционер, който поискал да му го продаде за 50 милиона евро… Явно следващото предложение ще е още по-бомбастично.

Естествено, не всеки стар автомобил е такава златна мина, но дори добре запазени или реставрирани москвичи и лади от 60-те и 70-те години днес могат да бъдат пласирани на ценители от Германия и Швейцария за суми от порядъка на 7000-8000 евро и нагоре. Въпросното Ferrari, което се смята за най-скъпата продадена на търг кола (защото има и директни сделки между собствениците), е изключително рядко срещан и богат на история модел. От него са произведени само 36 екземпляра, всички предназначени за състезания, което личи и от името. 250 показва кубическите сантиметри на всеки от 12-те цилиндъра на двигателя, а GTO означава Gran Turismo Omologato (хомологация за сериите „Гран туризмо“). Когато подобен автомобил е бил ръцете на велика личност (в случая сър Стърлинг Мос), или е участвал в някакво знаменателно събитие (тежка катастрофа на състезание), цената му скача допълнително. Такива коли са изключителна рядкост и се появяват на пазара от дъжд на вятър.

Една от малкото възможности да бъдат видени и(ли) купени автомобили от същата порода са престижните конкурси за олдтаймери, от които номер едно в Европа е Concorso d’Eleganza на езерото Комо в Италия. От 1929-а насам в началото на лятото избрани шедьоври на автомобилното производство паркират в живописните градини на знатния хотел „Вила д’Есте” недалеч от имението на Джордж Клуни. Тази година до участие бяха допуснати 51 коли в 11 категории. Всеки собственик на олдтаймер има повод здраво да почерпи, ако колата му бъде одобрена за конкурса. Това допълнително й вдига цената, както на един футболист класирането на световно първенство. Притежанието и грижата за олдаймер е скъпо удоволствие – само участието в Concorso d’Eleganza на един автомобил излиза около 15 хиляди евро, а ако транспортът е от друг континент – още повече. Много от собствениците са мултимилионери, монарси, шоузвезди или благородници. Като модния гуру Ралф Лорън (чието Bugatti спечели конкурса през 2013 г.), музиканта Джамирокуай, тв водещия Джей Лено и султана на Бруней Хасанал Болкиах.

Събития като конкурса в Комо се съпровождат и от търгове. При наддаването през тази година от едни ръце в други преминаха точно 26 714 530 евро и изключителни ретро машини като Ferrari F40 и Ferrari F50, Lamborghini Miura P400 S и Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d’Este Coupe от 1949 г. Най-скъпо продадената кола бе Ferrari 212 Export Barchetta от 1952-а, като нейната цена тръгна от 3 милиона и спря на на 6,75 милиона евро.

В самия конкурс най-престижните награди са две – на журито и на публиката. Спечелиха ги (случайно или не) италиански коли. Победител на експертите стана червена Alfa Romeo 8C 2300 с каросерия на Zagato от 1932 г. А зрителите коронясаха Ferrari 166 Mille Miglia Barchetta от 1950 г. с каросерия Touring – шаси № 24 от общо 25 произведени, с малък двулитров 12-цилиндров двигател. Първи собственик на това бижу е патриархът на династията Fiat Джани Анели в периода му на плейбой.

Ето в такива коли си струва да инвестираш и да умножиш парите си. Ако ги имаш.

Конкурсът е рай и за моторите

Конкурсът за олдтаймери на езерото Комо събира не само класически, но и супермодерни автомобили и футуристични прототипи. Главният организатор на събитието BMW Group всяка година представя зрелищни концептуални модели, вдъхновени от ретро автомобили. Гвоздеят в програмата този път бе студията BMW 3,0 CSL Hommagе – реминисценция на славната бегачка от 70-те години BMW 3,0 CSL.

Освен за ретро коли има и конкурс за ретро мотоциклети. В него участваха 30 безценни модела. Като уникален Harley-Davidson Е-10 от 1914 г. (на снимката) с двуцилиндров двигател с обем 988 кубика е първият модел на марката с V-образен мотор и мощност 8 конски сили. Такива “антики” контрастират с концептуални разработки като супербавареца Concept 101 с шестцилиндров двигател с обем 101 куб. инча (1649 куб. см).

Журито от експерти и мотоентусиасти начело с холивудската звезда Орландо Блум короняса за победител в конкурса за класически мотоциклети първия модел с мощност 100 конски сили – германската машина Munch-4 TTS-E от 1973 г.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.