“Пирин” прекъсна серията от загуби

Северна Корея желае да започне диалог със САЩ

Юнкер: Македония е на прав път, може да получи препоръка от ЕК до няколко месеца

Депутатът Николай Бошкилов напуска ръководния екип на БСП-Благоевград

Обилни снеговалежи и силен вятър тази нощ и утре, червен код в областите Смолян и Кърджали

От Българска банка за развитие обявиха, че нямат участие в сделката по продажбата на ЧЕЗ

Нови боеве са избухнали Източна Гута

Путин, Меркел и Макрон са обсъдили ситуацията в Сирия

ГЕРБ обвини Нинова, че “пуска плоски лъжи”

МВР със съвети какво да правим при обилни снеговалежи и силен вятър

Патриарх Неофит възглави празнична света литургия в “Св. Александър Невски”

19-годишно момиче е загинало при катастрофа в района на Драгичево

Калоян Паргов: Гражданите от “Малашевци” поискаха да закрием битака

Гайди, заря и регата за 3 март във Варна

БСП ще пита чешкия премиер и ЕК за сделката с ЧЕЗ

Ретро колите умножават парите

Когато нямаш пари, имаш проблем. Когато имаш пари, пак имаш проблем, но от друго естество. Например какво да ги правиш, за да не ги изгубиш и да не се обезценят? Лихвите по депозитите в банките (с някои фалиращи изключения) паднаха под морското равнище, борсата се клати в ритъма на гръцкото сиртаки „охи-охи”, а котировките на недвижимите имоти са замръзнали в ледена епоха. За сметка на това цените на движимото имущество (качественото, разбира се) летят нагоре с отскока на Стефка Костадинова. Само за последната петилетка средната стойност на колекционерските автомобили Ferrari (най-търсените модели от 50-те и 60-те години на миналия век) се е повишила с над 70 процента. Всяка една такава кола днес се продава най-малко за 1,5 милиона евро – с 300 пъти повече от номиналната цена, с която е излязла от завода преди половин век. Тази сума е долната граница на търговията. Горна няма.

През миналата година американски колекционер плати на търг 28,5 милиона евро за 52-годишно Ferrari 250 GTO, което през 1965-а е купено като ново от магазина за 2,5 милиона лирети, равняващи се днес на около 3000 евро. Не е нужно да си отличник по математика, за да направиш сметката, че за петдесетина години колата е поскъпнала… 9500 пъти! Неотдавна собственикът на това Ferrari 250 GTO отхвърлил оферта на друг колекционер, който поискал да му го продаде за 50 милиона евро… Явно следващото предложение ще е още по-бомбастично.

Естествено, не всеки стар автомобил е такава златна мина, но дори добре запазени или реставрирани москвичи и лади от 60-те и 70-те години днес могат да бъдат пласирани на ценители от Германия и Швейцария за суми от порядъка на 7000-8000 евро и нагоре. Въпросното Ferrari, което се смята за най-скъпата продадена на търг кола (защото има и директни сделки между собствениците), е изключително рядко срещан и богат на история модел. От него са произведени само 36 екземпляра, всички предназначени за състезания, което личи и от името. 250 показва кубическите сантиметри на всеки от 12-те цилиндъра на двигателя, а GTO означава Gran Turismo Omologato (хомологация за сериите „Гран туризмо“). Когато подобен автомобил е бил ръцете на велика личност (в случая сър Стърлинг Мос), или е участвал в някакво знаменателно събитие (тежка катастрофа на състезание), цената му скача допълнително. Такива коли са изключителна рядкост и се появяват на пазара от дъжд на вятър.

Една от малкото възможности да бъдат видени и(ли) купени автомобили от същата порода са престижните конкурси за олдтаймери, от които номер едно в Европа е Concorso d’Eleganza на езерото Комо в Италия. От 1929-а насам в началото на лятото избрани шедьоври на автомобилното производство паркират в живописните градини на знатния хотел „Вила д’Есте” недалеч от имението на Джордж Клуни. Тази година до участие бяха допуснати 51 коли в 11 категории. Всеки собственик на олдтаймер има повод здраво да почерпи, ако колата му бъде одобрена за конкурса. Това допълнително й вдига цената, както на един футболист класирането на световно първенство. Притежанието и грижата за олдаймер е скъпо удоволствие – само участието в Concorso d’Eleganza на един автомобил излиза около 15 хиляди евро, а ако транспортът е от друг континент – още повече. Много от собствениците са мултимилионери, монарси, шоузвезди или благородници. Като модния гуру Ралф Лорън (чието Bugatti спечели конкурса през 2013 г.), музиканта Джамирокуай, тв водещия Джей Лено и султана на Бруней Хасанал Болкиах.

Събития като конкурса в Комо се съпровождат и от търгове. При наддаването през тази година от едни ръце в други преминаха точно 26 714 530 евро и изключителни ретро машини като Ferrari F40 и Ferrari F50, Lamborghini Miura P400 S и Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d’Este Coupe от 1949 г. Най-скъпо продадената кола бе Ferrari 212 Export Barchetta от 1952-а, като нейната цена тръгна от 3 милиона и спря на на 6,75 милиона евро.

В самия конкурс най-престижните награди са две – на журито и на публиката. Спечелиха ги (случайно или не) италиански коли. Победител на експертите стана червена Alfa Romeo 8C 2300 с каросерия на Zagato от 1932 г. А зрителите коронясаха Ferrari 166 Mille Miglia Barchetta от 1950 г. с каросерия Touring – шаси № 24 от общо 25 произведени, с малък двулитров 12-цилиндров двигател. Първи собственик на това бижу е патриархът на династията Fiat Джани Анели в периода му на плейбой.

Ето в такива коли си струва да инвестираш и да умножиш парите си. Ако ги имаш.

Конкурсът е рай и за моторите

Конкурсът за олдтаймери на езерото Комо събира не само класически, но и супермодерни автомобили и футуристични прототипи. Главният организатор на събитието BMW Group всяка година представя зрелищни концептуални модели, вдъхновени от ретро автомобили. Гвоздеят в програмата този път бе студията BMW 3,0 CSL Hommagе – реминисценция на славната бегачка от 70-те години BMW 3,0 CSL.

Освен за ретро коли има и конкурс за ретро мотоциклети. В него участваха 30 безценни модела. Като уникален Harley-Davidson Е-10 от 1914 г. (на снимката) с двуцилиндров двигател с обем 988 кубика е първият модел на марката с V-образен мотор и мощност 8 конски сили. Такива “антики” контрастират с концептуални разработки като супербавареца Concept 101 с шестцилиндров двигател с обем 101 куб. инча (1649 куб. см).

Журито от експерти и мотоентусиасти начело с холивудската звезда Орландо Блум короняса за победител в конкурса за класически мотоциклети първия модел с мощност 100 конски сили – германската машина Munch-4 TTS-E от 1973 г.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.