Тежки глоби от ЕК заради „зеления“ хаос в Натура 2000 Министерският съвет отлага промените в Закона за биологичното разнообразие, които са единственият изход от ситуацията

Комикът Владимир Зеленски води със 73,2% според първите данни от президентските избори в Украйна

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 22 април 2019

Банките стават клиент №1 на колекторските фирми Събирачите на дългове се готвят да изкупят банкови вземания за още над 500 млн. лева

Най-много катастрофи стават привечер

Пускат през есента отсечката между Ябланица и Боаза

Всички задържани след спецакцията срещу ало измамници в Горна Оряховица остават в ареста

Над 200 жертви взеха 8 атентата в Шри Ланка (обзор)

Над 3000 дървета засадиха 150 доброволци от „Джи Пи Груп” Дружеството участва в проекта Новата гора

Слаба избирателна активност на президентските избори в Северна Македония

Бракуват агнешко с нечетлив печат Агенцията по храните проверява магазините в цялата страна

Велики пилоти с покана за рали „България”

17 души дариха кръв навръх Цветница в Търново Акцията бе организирана за поредна година в неделното училище на църквата "Св.Никола"

Над 100 рисувани чадъра от децата на ЦЛТРДБ вече са част от вдъхновяващата арт инсталация

Нападнаха лидера на водещата опозиционна партия в Турция (ВИДЕО)

В детектора на ЦЕРН откриха нова частица -пентакварк

Физици, работещи с детектор на Големия адронен колайдер на ЦЕРН обявиха, че са открили нова частица, наречена пентакварк, съобщи Би Би Си. Тя се състои не от два или три кварка – така наричат „тухличките“, от които са изградени всички елементарни частици, а от цели пет. Подобно на бозона на Хигс, съществуването й бе предсказано през 60-те години на XX век, но досега тя убягваше на учените. Предварителните резултати от изучаването й бяха публикувани в списанието Physical Review Letters.

„Пентакваркът е пример за принципно ново свързване на кварките, което не сме регистрирали за 50 години на експерименти“, заяви Гай Уилкинсън, който работи с детектора LHCb. Според него изучаването на частицата може да помогне да се разбере как възниква и съществува „обикновената“ материя. Съвременната физика смята, че елементарните частици са съставени от по-малки, наречени кварки. Протони, неутрони и други тежки частици, наричани бариони, имат по 3 кварка. По-малките им събратя – мезоните, по два – „обикновен“ квар и антикварк, който е основна градивна единица на антиматерията. Теоретични физици не изключваха възможността от други частици от 4 или 5 кварка с различни свойства. Откритата съдържа 4 „обикновени“ кварка и един антикварк. През 1964 г. тези „тухлички“ бяха предсказани от физиците Мъри Гел Ман (той ги кръщава кварки) и Джордж Цвайг.