Един от 10 българи вярва, че Истанбулската конвенция ще ограничи насилието върху жени 70% са срещу гей-браковете

Футболна България се прости с Георги Марков

Условна присъда за педофил, посегнал на 12-годишно момче

Община Разлог е първата община в България, която успешно интегрира регистъра на услуги, с което заслужи адмирации от Министерски съвет

Takeaway.com придоби BGmenu

Евродепутати: ЕС не може да наложи въвеждане на регистрираните партньорства в България

Борис Цветков: Абсурдно е да вдигаш двойна китайска стена от небостъргачи между “Дружба” и “Младост”

Почина 17-годишният младеж, който падна от третия етаж на дом за деца в Роман

Анита Мейзер с нова версия пред съда – мъжът й се самоубил, докато купувала яйца Аз съм единствената осъдена за подкуп на думи, каза скандалната миска

Повишен интерес за лов в България на изложението в Залцбург

Общинският съвет в Благоевград отхвърли предложената от БСП временна комисия за ремонта на центъра

Николина Ангелкова се срещна с българи във Вашингтон

Няма инструкции за спиране на бригадите в САЩ

Кметът на Елена получи благодарствена грамота от потомците на Макгахан

Увеличават паралелките с немски език във Варна

Още за новата частица – пентакварк, открита в ЦЕРН

Физиците, работещи с детектора LHCb на Големия адронен колайдер, откриха нови и изключително необичайни частици, които се състоят не от две или три, а от пет кварка – „строителни елементи“ на всички елементарни частици, обобщава “МегаВселена”, цитирайки РИА Новости. Статията с предварителните резултати е изпратена в сп. Physical Review Letters.

„Пентакваркът не се явява просто нова частица. Той се явява пример за принципно друг начин за „опаковане“ на кварките, формиращи основата на съставните протони и неутрони, какъвто никога преди не сме виждали за 50 години експерименти. Изучаването на това свойство ще ни помогне да разберем как възниква и съществува „обичайната“ материя“, казва Гай Уилкинсън (Guy Wilkinson), официален представител на колаборацията LHCb.

Според съвременните представи всички елементарни частици се състоят от малки обекти, които физиците наричат кварки. Протоните, неутроните и прочие „тежки“ частици, наричани бариони, съдържат три кварка. Техните по-малки събратя, така наречените мезони, съдържат два елемента – „обикновен“ кварк и антикварк, базова съставка на антиматерията. Принципно съществуващите днес физични теории не изключват възможността за съществуването на елементарни частици, състоящи се от четири и дори пет кварка с различен „аромат“, или казано по-просто, „цвят“.

Дълго учените не могли да открият или създадат подобни частици и едва преди две години японски физици, работещи с колайдера KEKB, открили намек за съществуването на „тетракварк“ – семейство от два кварка и два антикварка. Но както отбелязва един от авторите на откритието, тази частица всъщност може да е псевдомолекула от два мезона.

Данните, събрани на Големия адронен колайдер в първия етап от неговата работа, са позволили на физиците от колаборацията LHCb, търсещи екзотични частици на едноименния детектор, да стигнат по-далече и да „уловят“ едновременно няколко частици от пет кварка, получили временни имена Pc(4450)+ и Pc(4380)+. Те притежават много голяма маса – 4400-4500 мегаелектронволта, което е около пет пъти повече от аналогичния показател за протоните и неутроните, а също и доста необичаен спин. По своята природа те представляват четири „нормални“ кварка, слепени с един антикварк. Учените не се съмняват в съществуването на тези частици – статистическата достоверност на откритието е девет сигма, което е еквивалентно на една случайна грешка или проблем в работата на детектора в един случай на четири милиона милиарда (1018) опита.

Все още учените не знаят как са „опаковани“ кварките в тези частици – те може да както тясно свързани помежду си като в протоните и неутроните, така и отдалечени един от друг като мезонната молекула. За отговор на този въпрос е необходимо провеждането на допълнителни наблюдения на разпада на барионите, при което се раждат данните за „пентакварките“. В близко време физиците ще се опитат да разкрият тази тайна на обновения ускорител.