На 26 април 2019 да почерпят

Пиенето на алкохол подобрява паметта

Във Върховния административен съд е постъпила жалба срещу решението на ЦИК за избор на доставчик на машините за гласуване

Китайска база на Марс отворена за посетители Съоръжението се намира в пустинята Гоби

Местят финала за Купата през уикенда

„Медицински надзор“ започна проверка по случая с мъжа, който почина вчера пред Пета градска болница

Путин: КНДР се нуждае от гаранции за сигурност Първата среща на върха Москва-Пхенян продължи над 5 часа (обзор)

Полицията в Шри Ланка е арестувала трима души и е открила гранати в Коломбо

Милиони губи хазната от сивия сектор в строителството Не можем да вдигнем заплатите при търгове с критерий най-ниска цена, категорични са от бранша

Йозджан Дениз и Аслъ Енвер пяха в Израел

„Труд Уикенд“ – един вестник за празниците

Армията „окупира” София за 6 май Близо 1000 души набиват крак на жълтите павета на Гергьовденския парад

Данъчните провериха 1800 заможни българи Получиха информация за 51 купени автомобила в чужбина

Двама души са загинали при стрелба в Москва

Мехмед изоставен заради липса на пари (обзор) Намереното бебе в Пловдив без малко да загине на паркинг

Откриха сперма на 50 млн. години в Антарктида

Изследователска група откри в Антарктида най-древните клетки от животинска сперма. По предварителни оценки, възрастта на открития материал е 50 милиона години, пише Live Science.

Клетките били открити във вкаменен пашкул. Най-вероятно той е бил създаден при чифтосване на древните предци на червеите или пиявиците. Когато започнал процеса на фосилизация, клетките сперма останали по стените на пашкула, което им позволило да се съхранят в консервиран вид.

„Тези клетки са много крехки, затова подобни находки са крайно редки“, отбеляза шефът на проекта – палеонтологът Бенджамин Бомфлер от Шведския музей за естествена история. Пашкулът е бил открит от учените при пресяване на седименти в търсене на останки от малки гръбначни организми.

Повърхността на вкаменелостта и останалите по нея частици са били изучени с помощта на електронен микроскоп. Освен това изследователите направили рентгенови снимки с помощта на ускорител на частици в Швейцария, за да се получи представа за вътрешната структура на пашкула. Изяснило се, че в него има бактерии и клетки сперма.

Но не става въпрос за цели клетки, а само за техни фрагменти. „Открихме така наречените „главови“ фрагменти, които имат формата на свредла, средни фрагменти и много дълги камшикоподобни опашки, някои от които са прикрепени към средните фрагменти“, уточни Бомфлер.

Според него откритите останки са много прилични на клетки сперма от представителите на групата на пиявицоподобните червеи, които в съвременния свят обитават само Северното полукълбо, образувайки симбиотичен съюз с лангустите. Изследователят отбеляза, че по-рано най-стария известен образец животинска сперма са били клетки с възраст около 40 милиона години, открити в парче кехлибар.

Както и при открития пашкул, и те се отнасят към еоцена – геоложка епоха в живота на Земята, която е започнала преди около 56 милиона години. Находката ще помогне да се опознае по-добре еволюцията на червеите и пиявиците, защото техни вкаменени останки се откриват крайно рядко.