На 18 ноември 2018 да почерпят

Спортисти и авантюристи ни славят в Гинес Най-любопитните постижения в Книгата на рекордите

Затягат правилата за билбордовете край шосетата

Икономиката ще загуби 2,2 млрд. лева заради недостиг на шофьори Бранша чакаа поне 2000 водачи от българските диаспори

Калоян Паргов: Предсрочни догодина избори са неминуеми

Предупредителен код заради очакваните валежи в 20 области утре

Дубайските полицаи се качват на летящи мотори (ВИДЕО)

Риалити звезда се сгоди за милионерски син Пенелопе каза “да” на Иван Динев

Филмът за Силвио Берлускони препуска към екрана Режисьор е майсторът Паоло Сорентино

70 задържани на протест заради климатичните промени в Лондон

Георги Мамалев: Протестите няма да доведат до нищо добро

Сергей Лавров: „Турски поток“ може да мине през България и Сърбия

Последният ръководител на Комсомола: Промените през 89-а тръгнаха от самата БКП

Националните недоволни от съдията срещу Кипър: Трябваше да ни даде още две дузпи Според тях, шведският рефер е трябвало да отсъди поне още две дузпи

Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява още два мандата Разполагаме с информация, че БСП участва в организацията на протестите, каза депутатът от мнозинството

Откриха сперма на 50 млн. години в Антарктида

Изследователска група откри в Антарктида най-древните клетки от животинска сперма. По предварителни оценки, възрастта на открития материал е 50 милиона години, пише Live Science.

Клетките били открити във вкаменен пашкул. Най-вероятно той е бил създаден при чифтосване на древните предци на червеите или пиявиците. Когато започнал процеса на фосилизация, клетките сперма останали по стените на пашкула, което им позволило да се съхранят в консервиран вид.

„Тези клетки са много крехки, затова подобни находки са крайно редки“, отбеляза шефът на проекта – палеонтологът Бенджамин Бомфлер от Шведския музей за естествена история. Пашкулът е бил открит от учените при пресяване на седименти в търсене на останки от малки гръбначни организми.

Повърхността на вкаменелостта и останалите по нея частици са били изучени с помощта на електронен микроскоп. Освен това изследователите направили рентгенови снимки с помощта на ускорител на частици в Швейцария, за да се получи представа за вътрешната структура на пашкула. Изяснило се, че в него има бактерии и клетки сперма.

Но не става въпрос за цели клетки, а само за техни фрагменти. „Открихме така наречените „главови“ фрагменти, които имат формата на свредла, средни фрагменти и много дълги камшикоподобни опашки, някои от които са прикрепени към средните фрагменти“, уточни Бомфлер.

Според него откритите останки са много прилични на клетки сперма от представителите на групата на пиявицоподобните червеи, които в съвременния свят обитават само Северното полукълбо, образувайки симбиотичен съюз с лангустите. Изследователят отбеляза, че по-рано най-стария известен образец животинска сперма са били клетки с възраст около 40 милиона години, открити в парче кехлибар.

Както и при открития пашкул, и те се отнасят към еоцена – геоложка епоха в живота на Земята, която е започнала преди около 56 милиона години. Находката ще помогне да се опознае по-добре еволюцията на червеите и пиявиците, защото техни вкаменени останки се откриват крайно рядко.