Школски директор сам си предизвика вот на доверие

Президентът Радев: Девет медии на български език ще получат увеличено финансиране от сръбската страна

Провериха достъпни ли са плажовете за хора с увреждания

Красимир Каракачанов: Желанието ми е следващата сряда проектът за модернизация на ВМС да влезе за гласуване от правителството

Валентин Радев: Имаме информация за избягалия затворник от Ловеч

Третокласници представиха проекта си за детска Горна Оряховица на кмета на града

Евакуираха Кьолнската катедрала заради “странно поведение” на източноевропеец

Проливни дъждове наводниха и разрушиха пътища в Сърбия

19-годишен пострада при сбиване в училище

Румен Радев в Димитровград: Срещата с българската общност в Западните покрайнини е знакова

Венсант Винел към младежи в неравностойно положение: Изкуството и културата са задължителни!

Потоп удари монтанското село Ерден 100 л на квадрат се изляха за половин час, багери и камиони разчистват кал и дървета

Пожарната в готовност заради задаващия се дъжд

Бойко Борисов: Незабавно затваряне на външните граници на ЕС

Над 200 нарушения за три часа засече нова камера на полицията в Разград

Откриха сперма на 50 млн. години в Антарктида

Изследователска група откри в Антарктида най-древните клетки от животинска сперма. По предварителни оценки, възрастта на открития материал е 50 милиона години, пише Live Science.

Клетките били открити във вкаменен пашкул. Най-вероятно той е бил създаден при чифтосване на древните предци на червеите или пиявиците. Когато започнал процеса на фосилизация, клетките сперма останали по стените на пашкула, което им позволило да се съхранят в консервиран вид.

„Тези клетки са много крехки, затова подобни находки са крайно редки“, отбеляза шефът на проекта – палеонтологът Бенджамин Бомфлер от Шведския музей за естествена история. Пашкулът е бил открит от учените при пресяване на седименти в търсене на останки от малки гръбначни организми.

Повърхността на вкаменелостта и останалите по нея частици са били изучени с помощта на електронен микроскоп. Освен това изследователите направили рентгенови снимки с помощта на ускорител на частици в Швейцария, за да се получи представа за вътрешната структура на пашкула. Изяснило се, че в него има бактерии и клетки сперма.

Но не става въпрос за цели клетки, а само за техни фрагменти. „Открихме така наречените „главови“ фрагменти, които имат формата на свредла, средни фрагменти и много дълги камшикоподобни опашки, някои от които са прикрепени към средните фрагменти“, уточни Бомфлер.

Според него откритите останки са много прилични на клетки сперма от представителите на групата на пиявицоподобните червеи, които в съвременния свят обитават само Северното полукълбо, образувайки симбиотичен съюз с лангустите. Изследователят отбеляза, че по-рано най-стария известен образец животинска сперма са били клетки с възраст около 40 милиона години, открити в парче кехлибар.

Както и при открития пашкул, и те се отнасят към еоцена – геоложка епоха в живота на Земята, която е започнала преди около 56 милиона години. Находката ще помогне да се опознае по-добре еволюцията на червеите и пиявиците, защото техни вкаменени останки се откриват крайно рядко.