Стара мода с нов звук

Едно село на 16 км от Прага е световноизвестно. Но не с бира, природа или хотели, а с грамофонни плочи. Защото заводът за винил в Лоденице е производител номер 1 в света и от пресите му излизат плочи на всички звезди - от “Ролинг Стоунс” до Мадона.

В потвърждение на максимата, че търпението се възнаграждава. Въпреки възхода на сиди-тата и на цифровото разпространение на музика през 80-те и 90-те години на миналия век заводът, управляван от фирма “GZ Media”, решава да запази всички машини за грамофонни плочи. Надлежно ги консервира в складове и пренастройва дейността си. И както днес се оказва, стъпката е напълно оправдана, посочва директорът по продажбите Михал Немец. Защото годишно фабриката произвежда 13,7 милиона грамофонни плочи.

Първоначално се нарича “Грамофонен завод Лоденице”, а първата плоча излиза оттам през 1951 г. Основен пазар за чешката продукция става СССР и всичко е наред. До началото на 80-те, когато продажбите на плочи замират, но надеждите за възраждането им остават. След над десетилетие на забвение интересът към винила рязко се показча и бизнесът се завърта отново. Машините биват извадени, добавени са и нововъведения. Поръчките започват да растат, за да се стигне до 2013 г., когато рязко скачат. Таванът е през 2014-а с посочените 13,7 милиона произведени грамофонни плочи.Според прогнозата на Немец през 2015-а поръчките ще нараснат с 30%.

В “GZ Media” използват технологията MDD - пряк металически мастеринг. На ден в завода работят по около 100 албума с минимален тираж от 500 броя. Маркетинг мениджърът Яна Брезинова уточнява, че жанровете и изпълнителите са разнообразни и няма начин да обобщи кои са основните клиенти. Разказва, че например в последните две години заводът е произвел в различни тиражи 30 албуми или сингли на легендите “Ролинг Стоунс”.

Според Немец връщането на модата на виниловите плочи е свързано и с доза носталгия, но не само. Обяснява, че любовта към винила се възражда и заради по-специалния вук, който те възпроизвеждат. Според спеца той е в средните честоти не спектъра и когато човек слуша, има усещането за нещо топло и приятно. Докато звукът на сидитата обхваща целия диапазон от честоти и звучи по-остро и студено.

За разлика от миналото, днес най-големият пазар на “GZ Media” е САЩ. През 2014-а там са продадени 9,2 милиона от чешките грамофонни плочи. Немец отбелязва, че това е увеличение с цели 52% спрямо 2013 г. Брезинова уточнява, че всяка седмица в петък от Прага за Калифорния излита самолет, в който към САЩ пътуват 10 тона записи върху грамофонни плочи. Резултат от работата на 1800 души в село Лоденице.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл