Гърция иска милиарди евро от Германия

Петя Аврамова: От 15 май започва тестването на тол системата

Около 200 000 пчели на Нотр Дам оцелели въпреки огнения ад

Йорданка Фандъкова: Работим за осигуряване на качествени работни места, за да задържаме младите в града

Отново мръсна клевета срещу България “Репортери без граници” калят страната ни под диктовката на българските соросоиди

Арестуваха адвоката на българина Серафим Райчев

Романтика и оспорвано състезание тази вечер в „Hell’s Kitchen“

Султанатът на Оман се отказа от исковете си срещу България заради КТБ

Проф. Пламен Киров: Лозан Панов ще бъде удовлетворен, само ако той посочи главния прокурор

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 19 април 2019

Според разследването на Робърт Мълър няма координация между кампанията на Тръмп и Русия

Инвеститорите доволни от ниските данъци и заплати България става 12-та в света по производство на коли, ако “Фолксваген” направи завод

Сани Жекова слиза от сноуборда

Туба Бююкюстюн не се отказва от актьорството Този сезон обаче няма да се снима в сериали

Куриери докладват на НАП онлайн търговците

Какви са правата на велосипедиста

Лято е и все повече хора яхат велосипеда като предпочитано превозно средство и в големите градове, и по селата. Децата са във ваканция и кръстосват улиците на две колела. Какви права и задължения имат колоездачите като едни от най-застрашените участници в движението. Отговорът как да се предпазят от опасните ситуации на пътя търсим в Закона за движение по пътищата.

Първо, за да се включите в движението с вашия велосипед, е необходимо да имате изправни спирачки, звънец, фар или устройство, което излъчва бяла или жълта светлина отпред, и червен светлоотразител отзад. Не пропускайте да прикрепите и светлоотразители на спиците.

Водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка извън населените места, през тъмната част на денонощието или при намалена видимост.
За колоездача има и забрани. Недопустимо е да се движи успоредно до друг велосипед, да управлява, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите. Не му се позволява да управлява колелото по зони, предназначени за пешеходци, например тротоари и пешеходни пътеки. Тази забрана обаче не важи за деца до 12 г.

Велосипедните каски са препоръчителни, а не задължителни, както е за мотористите, уточняват катаджиите.

Чл. 82 от закона предупреждава: „Забранено е движението на велосипедисти в група за тренировка, ако пред и зад тях няма придружители с автомобил или мотоциклет”.

А в извън населените места, ако липсва банкет или тротоар или просто не е възможно използването им, велосипедистите са длъжни са движат възможно най-близо до дясната граница на пътното платно.

Като участници в движението велосипедистите са длъжни да спазват знак “Стоп”, червения сигнал на светофара, да не говорят по мобилен телефон без хендсфри и в тези случаи за тях важат същите глоби като за шофьорите. Когато в резултат на нарушение на колоездач бъдат причинени вреди на пътно превозно средство, на пътници или други лица, могат да получат санкция от 10 до 50 лв.
През миналата година от КАТ и МВР са съставили 172 фиша за неизправни велосипеди. Най-честите нарушения са неизправни спирачки, липса на звънец и светлоотразители. Глобата варира от 10 до 30 лева.

Димо Георгиев, който шофира такси от четвърт век в София, смята, че повечето колоездачи не познават правилата за движение. „Много често велосипедистите се опитват да минават на червено. Освен това те преминават и пешеходните пътеки в движение, т.е. когато са на колелото. А не знаят, че трябва да ги преминават пеша, да слязат от велосипеда и да го бутат. Това е опасно и абсолютно забранено, защото когато преминават с колело по пешеходната пътека, ние, шофьорите, не можем да ги възприемем като пешеходци”, казва таксиджията.

Как да не влизаме в рискове ситуации или конфликти с шофьори? От сдружение „Велоеволюция” създават наръчник на две гуми за безопасно придвижване с велосипед в града. В него те описват следната ситуация: например спирате вдясно до автомобил, който изчаква червен сигнал на светофара или му е указан знак “Стоп”. Шофьорът не може да ви види. Когато светне зелената светлина, вие се придвижвате напред, а колата завива надясно и връхлита върху вас. Ситуацията е опасна дори когато става въпрос за обикновен автомобил, но е особено рискована, когато стоите до автобус или камион.

Как да се предпазим? Ето и съветите: 1. Не спирайте в мъртвата точка на видимост. Просто спрете зад колата, а не вдясно до нея. 2. Спрете преди колоната от автомобили или между два автомобила. Трябва да сте видими за шофьорите! 3. Пресечете бързо, за да не бавите колоната, или не изпреварвайте автомобила пред вас, понякога мигачът за десен завой се появява в последната секунда или отсъства. 4. Никога не изпреварвайте кола отдясно! Опитвайте се да стоите пред колата зад вас, когато пресичате кръстовище, защото шофьорите могат да ви засекат при десен завой.

От „Велоеволюция” предупреждават: „Бъдете внимателни, когато преминавате вдясно на спрелите коли, докато достигате стоп линията при червен сигнал на светофара. Има риск да бъдете ударени от внезапно отворена дясна врата от слизащ пътник от някой от автомобилите или от автомобил неочаквано маневриращ към паркомясто вдясно на улицата”.

Депутатът от Реформаторския блок Петър Славов е избрал да избегне разходите за бензин, като кара велосипед с електрически двигател. По смисъла на нашия закон това превозно средство може да мине и за мотопед, тъй като не се задвижва само от мускулна сила, въпреки че и при него тя се използва. Славов е автор на промени в законите, свързани с безопасното движение и на велосипедистите. Той и колегите му са внесли поправки в Закона за устройство на територията, които предвиждат ремонтите на улиците да се съчетават едновременно с изграждането и на велоалеи, когато те са предвидени в устройствения план. „Например след ремонта на столичния бул. „Витоша” вече липсва маркировката за велоалея. На практика следва, че преминавайки оттам, велосипедистът трябва да бута колелото, а не да го кара”, казва депутатът.

Всъщност неговото притеснение идва от лошата велоинфраструктура. „Виждам епизодични велоалеи – започват добре, но свършват ненадейно. Това принуждава колоездачите да се движат по пътното платно или по тротоара. А безопастността на пътя опира до съзнанието на всеки участник в движението”, допълва Славов. Според него е добре столичните общинари да помислят за ограниченията за превозване на велосипед в метрото. Сега това е позволено след 21 ч, но всъщност създава неудобство на много колоездачи, казва депутатът.

26 са загиналите колоездачи през 2014 г.
26 колоездачи са намерили смъртта си след 380 пътни инцидента през миналата година. Това сочат данните на комисията за безопасност на движението. Ранени са били 366. През 2013 г. на пътя са загинали 29 колоездачи. Броят на блъснатите велосипедисти е бил 447, а тези, които са се отървали с контузни рани – 432.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.