Вместо за пенсии парите от плажове отиват за реклама

Ведомство иска да вземе средствата от Сребърния фонд

6 от очакваните тази година 15 млн. лв. от концесии на плажове няма да отидат в Сребърния фонд

Министерството на туризма иска да бъдат извадени парите от концесиите за плажовете, постъпващи в Сребърния фонд, и да бъдат прехвърлени към програма "Инвестиции за развитие на туризма". Това става ясно от проекта за изменение и допълнение на Закона за туризма, който предстои да бъден внесен за обсъждане в парламента. Средствата по програмата пък ще бъдат разходвани за инфраструктурата на курортите; за инфраструктура, обслужваща туризма на територията на общината, опазване, поддържане и развитие на зелените площи и за реклама на туристически обекти. Ще може да бъдат предоставяни на общини, юридически лица и други бенефициенти въз основа на споразумение.

„С този текст те искат да бъдат изкарани парите от Сребърния фонд. Министърът на туризма ще може да прави малки обществени поръчки и ще определя правилата, по които ще бъдат разходвани средствата“, алармират от Асоциацията на концесионерите на морски плажове.

Според сега действащата система държавата превежда половината от получените средства за всеки плаж на общината, на чиято територия е той, а други 10% - на съответната областна управа. Останалите 40% от концесиите влизат в Сребърния фонд. Или от очакваните 15 млн. лв. за 2015 г. 6 млн. отиват за пенсии. Ако бъде приет законопроектът, от догодина тези постъпления ще бъдат разпределяни по решение на министъра на туризма.

Рекламата - ахилесовата пета на Министерството на туризма

Само през първата половина на тази година избухнаха два големи скандала, свързани с опитите на Министерството на туризма да рекламира България като привлекателна туристическа дестинация. В началото на годината министър Николина Ангелкова върна в държавния бюджет 1,5 млн. евро от проваления договор за реклама с Би Би Си, който гарантираше 344 спота в Европа, Русия и Китай в праймтайма. Като бонус британската телевизия беше предложила да заснеме клиповете на свои разноски. Провалът на договора съвпада с отказа на най-голямата туроператорска фирма в света „Томас Кук” да изпраща самолети на летище Варна за целия сезон.

"В момента водим разговори както с Би Би Си, така и със Си Ен Ен и с други телевизии. Така че за следващата година ние планираме правилно нашия бюджет, защото ние трябва да знаем за какво ги искаме тези пари. Не можем просто да казваме дайте ни едни пари, защото ни трябват. На всеки му трябват пари. Министерството съществува от осем месеца и не сме специалисти по това да правим фокуси. Сега за първи път се приема националната реклама на България за следващата година по това време”, отвърна на обвиненията за провалената реклама министър Ангелкова преди месец.

В същото време стана ясно, че Министерството на туризма рекламира забранен лов на мечки у нас, който се наказва със затвор до три години. Рекламата е отпечатана на брошура на английски език за лов и риболов, финансирана с европейски средства по оперативна програма "Регионално развитие" и е разпространявана безплатно сред посетителите на фестивала "Зелените дни" в София.

На брошурата изобразените мечки са гризли, които живеят в Северна Америка, както и американски елени и сьомга. От министерството се оправдаха с наследен проект, който е приключил още през 2012 г. "Тези брошури трябваше да бъдат в склада и бяха в склада в Божурище, така че, който ги е изнесъл, ще бъде наказан. Те са стари и не отговарят на актуалната информация, затова бяха оставени в склада съгласно моя заповед", заяви министър Ангелкова.

Въпреки всички неуредици по рекламната стратегия на министерството миналата седмица Министерският съвет гласува още 2 млн. лева за реклама. Парите ще дойдат от съкращаване на разходите по програмата за подобряване на регулациите в туристическия бранш. От правителството аргументират това решение с необходимостта за представянето на България на 11 международни туристически изложения до края на 2015 г., "за популяризирането на възможностите за културно-исторически туризъм в страната и развитието на регионалния маркетинг".

В края на януари стана ясно, че за комуникационна кампания за реклама на туристически обекти ще бъдат заделени други 2 млн. лв., които идват по оперативна програма „Регионално развитие“. В рамките на проекта трябва да бъдат заснети 50 рекламни клипа, да се излъчват реклами по националните телевизии, да бъдат пуснати реклами в печатни издания и т.н. Предвидено е и създаване на интернет сайт, където да се помести информация за всеки обект, като ще има и място за коментари от български туристи.

Туристическата реклама ще се финансира от пенсиите

Вероятно за да бъде спестено преразпределянето на държавния бюджет през бюджетната година, правителството обмисля прехвърлянето на приходите от концесии от Сребърния фонд в Министерството на туризма. Тази година се очакват общо постъпленията от плажните концесии да бъдат 15 млн. лева. Целта на създаването на фонда е подпомагането и гарантирането на устойчивостта на държавната пенсионна система. Това се постига, като се заделят определени, допълнителни или извънредни приходи от държавния бюджет за период не по-малко от 10 години. Средствата на фонда са самостоятелна част от централния бюджет, съответно част от фискалния резерв.

През май т.г. Министерството на финансите (МФ) трансферира 88,62 млн. лв. в Сребърния фонд. 98,5% от тези средства са приходи от концесии, постъпили в държавния бюджет през 2014 г. Така общият паричен ресурс нараства до 2,534 млрд. лв. Сумата от 88,62 млн. лв. е и най-ниската от 2011 г. насам, когато във фонда постъпиха 92,87 млн. лв. от бюджета.

По българското Черноморие има над 190 плажа, като традиционно поне 30% от тях нямат стопанин заради липсата на интерес от бизнеса. През 2014 г. без наемател или концесионер са били 83 ивици, което е около 40% от всички. Приходите от концесии и наеми на плажове са били за около 13 млн. лв. Тази година са проведени 48 процедури за отдаване под наем и 10 процедури за отдаване на концесия. Сключени са 32 договора и се очаква приходите от тези наеми да нараснат с 2 млн. лева за догодина, а има и много апетитни плажове с изтекли концесии като Лозенец, Китен-юг, Бургас-централен, Градина... Изваждането на плажните концесии от Сребърния фонд ще намали приходите в него драстично и ще постави допълнително под въпрос изплащането на пенсиите в кризисни за страната периоди.

Повече бумащина и по-малко ефективност

От Асоциацията на концесионерите алармират, че изваждането на процедурите от МРРБ ще бюрократизират изключително много процедурите по изваждане на концесии. За да стартира една процедура по концесиониране, ще трябва да бъде съставен акт за изключителна държавна собственост или специализирана карта. Тези функции ще останат в кадастъра, чийто принципал е МРРБ. Т.е. Министерството на туризма ще трябва да подава искане до МРРБ за издаване на акт, да изчака да мине цялата процедура по издаване на този акт, тъй като плажната ивица е много динамична и има и много новообразувани плажове.

"Считаме за целесъобразно запазването на досегашната институционна система (Агенция по геодезия, картография и кадастър, дирекция "Държавна собственост", дирекция "Концесии", Дирекция за национален и строителен контрол), която осигурява цялостното управление и контрол на обектите, изключителна държавна собственост - морски плажове. Предпоставка за по-добра организация на работата и безпроблемно протичане на процедурите за предоставянето на концесии и осъществяването на контрол е, че тази система е подчинена на един министър - на регионалното развитие и благоустройството. Все още в Агенцията по кадастър не са нанесени дюните в техния размер и граници, както и не са приети всички специализирани карти на плажове. Не знаем на колко плажа ще бъде изменена квадратурата при прибавяне на дюните. По безспорен начин и след преглед на действащата нормативна уредба е установено, че МРРБ обхваща цялата съвкупност от дейности, отнасящи се до Черноморското крайбрежие“, пишат в писмо до председателя на парламента Цецка Цачева от Асоциацията на концесионерите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи