Първите удари с F-35 бяха нанесени от израелски пилоти

Санкционираха 55 граждани при специализирана полицейска операция в Павликени Образувано е едно бързо производство за нерегламентиран превоз на пътници

Брошури подготвят шведите за война Инструкциите ще бъдат изпратени до всички 4,8 млн. домакинства

10 милиона лева за реклама на туристически райони „Труд” и ведомството организират поредица от кръгли маси за спа индустрията

“Ислямска държава” нападна позиция на правителствения режим в сирийската пустиня и отне живота на 26 войници

Георги Василев, шампион с „Етър“, „Левски“ и ЦСКА пред „Труд“: Грандовете свикнаха с разочарованието

Газова прошка търси България от Русия Радев поднови поканата си към Путин да ни посети тази година

Доналд Тръмп заяви, че срещата му с Ким Чен-ун може да бъде отложена

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в сряда, 23 май 2018

Марк Зукърбърг пред ЕП: Не направихме достатъчно, за да защитим данните на потребителите

Сотир Цацаров и Цецка Цачева се срещнаха с американския си колега Джеферсън Сешънс

На 20-о място сме по бюджет за отбрана в ЕС Средните разходи за военнослужещ в съюза са 329 евро, а у нас - 93 евро

Двама френски туристи бяха нападнати от маймуни в Индия

БЛС се оттегли от здравната карта

Всеки трети живее в дом без канализация Безплатна вода за бедните предвижда нов Закон за ВиК

Петте най-ниско калорични храни

Вечният въпрос, особено за дамите, е кои храни да сложат на трапезата, че да съдържат по-малко калории. И разбира се, да не пълнеят, а пък ако може – и добре да утолят глада.

„Енергийната стойност на храните се определя от химичния им състав. Става дума за съдържанието на мазнини, белтъчини и въглехидрати, а най-висока енергийна стойност сред тях имат мазнините. Т. е. продуктите с най-ниско съдържание на мазнини, белтъчини и въглехидрати, са и най-ниско калоричните“, обясни пред „Труд“ д-р Митко Ригов, специалист по хранене и диететика, началник на „Болнично хранене“ в столичната университетска Александровска болница.

В първата и най-ниско калорийна група са зеленчуците, в които има много малко въглехидрати, а почти липсват мазнини и белтъчини. Тук са всички летни зеленчуци – краставици, домати, зеле, карфиол, броколи, чушки, но с изключение на картофите (въглехидратите в тях са 16-20%, затова и калорийната им стойност скача рязко нагоре).

„Малцина знаят, че морковите и цвеклото в суров вид са нискокалорийни, но щом бъдат термично обработени, енергийната им стойност се повишава, тъй като се увеличава нивото на въглехидратите в тях“, каза д-р Ригов. Той обобщи, че зеленчуците съдържат по 15-30 килокалории на 100 грама, което именно ги прави най-ниско калорийната храна. А добавени 2 чаени лъжички овесени трици или сварена киноа, утлътняват салатите и осигуряват ситост.

На второ място в „класацията“ се подреждат млякото и изварата (особено ако избираме тези, които са с нисък процент мазнини – до 1 на сто). И при тях килокалориите са 60-100 на 100 грама.

В третата здравословна група са рибата (пак с ниско съдъжание на мазнини), като белите видове хек, мерлуза, пъстърва, и всички морски дарове. „И при тях енергийната стойност е под или близо до 100 килокалории на 100 грама“, допълни лекарят от Александровската болница.

Филето от птици (пиле и пуйка), контрафиле и шол, както и телешкото месо без мазнини, формират четвъртата препоръчителна група, с помощта на която няма да развалите фигурата си. Мазнините при тях са около 0,5 г/100 г.

„Плодовете са на пето място в „класацията“, тъй като са с по-високо въглехидратно съдържание, което трябва да се взема под внимание, ако целта е редуциране на телесното тегло“, заяви д-р Ригов. Той поделя плодовете на няколко групи. В първата са тези с ниско съдържание на въглехидрати като динята, тъй като тя има около 25-30 килокалории на 100 грама. Но за сметка на това пък от нея по традиция се похапва по-голямо количество – по 500-600 грама, което също трябва да се има предвид, ако ще се отслабва, за да изглеждате по-добре в банския. Според д-р Ригов добър избор при тази цел са ябълките, малините, боровинките, защото са ниско калорийни (а през зимните месеци – портокали). Междинна група по този показател са кайсиите и прасковите, а колкото по-зрял е един плод, толкова с по-голямо съдържание на въглехидрати и калории е той. Принципно с повече калории са гроздето, черешите и бананите.

„Оттук нататък много важно е как и какво ще приготвите с изброените групи храни, за да остане ястието с ниско съдържание на калории (виж и материала “Заложете на студените супи”)“, завърши д-р Ригов.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.