Дидо от Д2 се класира за финала на „Фермата“!

Учени от БАН предлагат нов психотест за шофьори

Заев: Армията на Косово се появява в неподходящо време

В 75 училища у нас вече няма хартиен дневник

Турската армия готова за операция в Сирия Ердоган: САЩ да изтеглят кюрдите

Борисов: Нито веднъж не съм застанал срещу решение на президента Май месец ще има европейски избори и ще видим кой колко струва, каза премиерът

По 12 години затвор за мъжете, измъчвали таксиметров шофьор във Врачанско

Задължителна ясла за деца от гета в Дания Неспазването на закона лишава от детски надбавки

Министерството на културата официално се присъедини към проекта ТРАДУКИ

Меркел подкрепи мерките на Макрон за справяне с протестите

Шокиращи сметки за топла вода изненадаха търновци

Никола Василев е новият изпълнителен директор на БДЖ

Ирландският парламент разреши абортите

Биг Бенд- Благоевград и музикално училище „Престо” подариха коледен концерт на жители и гости на града

Харчим 275 лв. на човек за празниците Цените са със 7-11 на сто по-високи спрямо миналата година

Петте най-ниско калорични храни

Вечният въпрос, особено за дамите, е кои храни да сложат на трапезата, че да съдържат по-малко калории. И разбира се, да не пълнеят, а пък ако може – и добре да утолят глада.

„Енергийната стойност на храните се определя от химичния им състав. Става дума за съдържанието на мазнини, белтъчини и въглехидрати, а най-висока енергийна стойност сред тях имат мазнините. Т. е. продуктите с най-ниско съдържание на мазнини, белтъчини и въглехидрати, са и най-ниско калоричните“, обясни пред „Труд“ д-р Митко Ригов, специалист по хранене и диететика, началник на „Болнично хранене“ в столичната университетска Александровска болница.

В първата и най-ниско калорийна група са зеленчуците, в които има много малко въглехидрати, а почти липсват мазнини и белтъчини. Тук са всички летни зеленчуци – краставици, домати, зеле, карфиол, броколи, чушки, но с изключение на картофите (въглехидратите в тях са 16-20%, затова и калорийната им стойност скача рязко нагоре).

„Малцина знаят, че морковите и цвеклото в суров вид са нискокалорийни, но щом бъдат термично обработени, енергийната им стойност се повишава, тъй като се увеличава нивото на въглехидратите в тях“, каза д-р Ригов. Той обобщи, че зеленчуците съдържат по 15-30 килокалории на 100 грама, което именно ги прави най-ниско калорийната храна. А добавени 2 чаени лъжички овесени трици или сварена киноа, утлътняват салатите и осигуряват ситост.

На второ място в „класацията“ се подреждат млякото и изварата (особено ако избираме тези, които са с нисък процент мазнини – до 1 на сто). И при тях килокалориите са 60-100 на 100 грама.

В третата здравословна група са рибата (пак с ниско съдъжание на мазнини), като белите видове хек, мерлуза, пъстърва, и всички морски дарове. „И при тях енергийната стойност е под или близо до 100 килокалории на 100 грама“, допълни лекарят от Александровската болница.

Филето от птици (пиле и пуйка), контрафиле и шол, както и телешкото месо без мазнини, формират четвъртата препоръчителна група, с помощта на която няма да развалите фигурата си. Мазнините при тях са около 0,5 г/100 г.

„Плодовете са на пето място в „класацията“, тъй като са с по-високо въглехидратно съдържание, което трябва да се взема под внимание, ако целта е редуциране на телесното тегло“, заяви д-р Ригов. Той поделя плодовете на няколко групи. В първата са тези с ниско съдържание на въглехидрати като динята, тъй като тя има около 25-30 килокалории на 100 грама. Но за сметка на това пък от нея по традиция се похапва по-голямо количество – по 500-600 грама, което също трябва да се има предвид, ако ще се отслабва, за да изглеждате по-добре в банския. Според д-р Ригов добър избор при тази цел са ябълките, малините, боровинките, защото са ниско калорийни (а през зимните месеци – портокали). Междинна група по този показател са кайсиите и прасковите, а колкото по-зрял е един плод, толкова с по-голямо съдържание на въглехидрати и калории е той. Принципно с повече калории са гроздето, черешите и бананите.

„Оттук нататък много важно е как и какво ще приготвите с изброените групи храни, за да остане ястието с ниско съдържание на калории (виж и материала „Заложете на студените супи“)“, завърши д-р Ригов.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.