Секси лъвицата Оливия Уайлд ще се пробва в режисурата Дебютният филм на мацето се казва “Booksmart”

ООН прие единодушно резолюция за прекратяване на огъня в Сирия

Филм с българско участие спечели “Златна мечка” на “Берлинале” (СНИМКИ)

Шофьорка заби колата си във бензиностанция в Благоевград

Все повече туристи от Азия идват у нас с цел винен туризъм

Работодатели дават щедри бонуси за довеждане на нов колега в офиса

Сидеров: Мога да намера нов енергиен министър

КАТ преброи 2536 ранени по-малко от лекарите Разлика с над 22% между данните на МВР и Министерство на здравеопазването установи Институтът за пътна безопасност

Забраниха играчките оръжия в пакистанска провинция

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в неделя, 25 февруари 2018

Сняг и паднали дървета на Шипченския проход

Въоръжен мъж се барикадира в дома си във Велинград Излезе да вземе дърва за печката и го арестуваха

„Левски“ подгони вечния съперник

Цветанов в Сандански: Усилията на ГЕРБ са насочени към реализирането на успешни политики в местната власт

“Реал” се утвърди в тройката

Дали се среща с Данте във Флоренция 750 г. след раждането на поета

Повече от 350 културни събития се организират по света за “Божествения” поет

СОНЯ АЛЕКСАНДРОВА

Флоренция, специално за “Труд”

Светът отбелязва 750 години от рождението на Данте Алигиери (1265-1321). Празненствата започнаха още в началото на май в римския Сенат. В присъствието на италианския президент Серджо Матарела актьорът Роберто Бенини, изпълни части от спектакъла “Божествена комедия”, с който дълги години обикаля Италия и в чужбина. Дни след това в родната на поета Флоренция стана историческата възстановка на големия парад на хоругвите, открил статуята на Данте пред църквата “Санта Кроче” през 1865 г. По улиците се декламираха стоте песни на “Божествена комедия” от известни лица и обикновени хора в голяма народна вокална “щафета”.

Данте и Флоренция са неделими най-вече поради спорното, страстно и изпълнено с носталгия и гняв отношение на поета към града. Флоренция най-напред му поверява обществени длъжности, после го прокужда, принуждавайки го да умре далече от бреговете на Арно.

Рождената дата на произхождащия от благородно семейство Диранте Алигиери, останал в историята като Данте, не е сигурна – края на май или началото на юни 1265 г. Сигурно е обаче кръщаването му на Великден през 1266-а в баптистерия на Флоренция, наречен от него “хубавия Сан Джовани”. Петгодишен, остава без майка. Принадлежи към белите гвелфи, които искат автономия от папата и независимост на града. През 1300 г. е избран за настоятел на Флоренция – тогава най-важният пост в кметството. На следващата година папа Бонифаций VIII изпраща брата на френския крал, за да елиминира белите гвелфи от политическата сцена.

Преди да бъде изгонен, Данте е набеден в присвояване на обществени пари и в корупция. Документите от процеса доказват, че е обвинен несправедливо, но поетът е осъден на изгнание. Опитите му да се върне във Флоренция са все безупешни.

Какво е останало днес от Данте в родния му град? Мястото на раждането му е съществуващата и днес кула, в която се помещава ресторант. Построената през 1911 г. къща музей “Данте” в сърцето на средновековна Флоренция е максимално вярна на разрушената от пожар оригинална сграда. Разположена на три етажа – представя младостта на Данте, неговото кръщаване, обществения му живот, участието му в политически и военни сблъсъци, болезнения период на изгнаничество, многобройни преводи и луксозни издания на “Божествена комедия” и други произведения на поета.

20-годишните му скитания из цяла Италия го принуждават всеки месец да сменя града. Данте намира най-голямо гостоприемство в Равена и Верона. През последните 13 години от живота си създава “Божествена комедия”. Оригиналното заглавие е “Комедията на Данте Алигиери” – “комедия”, защото има щастлив край, а “божествена” е допълнено в 1555 г. от обожатели в специално публикувано издание във Венеция. Правят го, за да привлекат вниманието върху грандиозността на творбата. Това е първият текст, написан на “вулгарен” италиански език, а не на латински, превърнал се в днешния модерен италиански.

Няма оригинал на творбата, но са съхранени три ръкописа, преписани интегрално от Джовани Бокачо. Предполага се, че поради честата смяна на местоживеенето на Данте автентичният текст е изгубен. С министерски указ от 1914 г. Италия упълномощава учени от асоциацията “Данте” да съставят “националното издание на “Комедията”, което излиза през 1921-ва. Математиката, която поетът познава много добре, е ключов елемент в творбата му. “Божествена комедия” има три части, съдържащи общо сто песни: „Ад” има 34, “Чистилище” и “Рай” – по 33.

Първата песен в “Ад” е смятана за пролог към цялата творба. Това произведение е изключително, защото е плод на интелекта само на един човек, автор на всичките 14 233 стиха. Тя е най-превежданата книга след Библията. В “Комедията” се срещат 40 флорентинци, 32 от които са в Ада – достатъчно, за да се разбере какво мисли Данте за бившите си съграждани. Останалите персони са поравно – по четири – в Чистилището и в Рая. Странно защо ли всички равенчани са в Рая, а в Ада няма и нито един веронец?!

“Божествена комедия” е огряна от образа на Беатриче – голямата любов на Данте, превърнала се в поетично вдъхновение. Той я вижда за първи път 9-годишен, разхождайки се по Арно. Втората фатална среща – в църквата “Света Маргерита” (днес “Дантева”), е когато е на 18. Тя променя всичко в живота му. Няма целувка, а само няколко разменени думи. Докато поетът участва в една битка, Беатриче е омъжена от баща си за главатаря на черните гвелфи. Тя умира рано, може би при първото раждане. И тогава отчаяният Данте се потопява в учене и четене на латински текстове, написани от мъже, които, подобно на него, са изгубили любим човек. Беатриче е първата жена, оставила незаличима следа в зараждащата се италианска литература. В “Божествена комедия” е ангелът, който придружава Данте в Рая.

Една от най-големите загадки е свързана с тленните му останки. Когато поетът умира в Равена, Гуидо Новело да Полента, цитиран многократно в “Комедията”, обещава да направи мавзолей, но и той като Данте е прокуден. В продължение на 200 години костите са в скромен гроб. Лъв Х – първият папа от семейството Медичи, праща писмо до францисканците в Равена и съобщава, че негови пратеници ще дойдат да вземат останките на Данте, за да бъдат положени в мавзолей, който обещава да построи във Флоренция. Малко преди това двама монаси ги укриват. Така минават още 300 години.

След векове забрава за Данте отново се заговаря през XIX в. Самият Стендал – по време на големия си тур из Италия, е изненадан, че в църквата “Санта Кроче” няма гроб на поета. На 14 май 1865 г. първият акт на столицата Флоренция е откриването на статуята на Данте на пл. “Санта Кроче”. Разочарованите флорентинци настояват Равена, която в същата година построява подходяща гробница, да върне костите на техния съгражданин. Но им е изпратена статуята, която те отказват да платят. По-късно това правят 40 италиански кметства. Всяка година представители от Флоренция в знак на примирие носят олио за обет пред тленните останки на Данте в Равена. Единственото, останало от него в родния му град и ревниво съхранявано, е прахът от костите му, който между едно и друго преместване остава на дъното на ковчега.

“Божествена комедия” от векове вдъхновява и другите изкуства. През 1950 г. италианското правителство поръчва на Салвадор Дали да я илюстрира. Отново има негодувания защо един испанец ще се докосва до най-знаменития италианец. За 9 години художникът прави 100 акварела: 34 за “Ад”, и по 33 за “Чистилище” и “Рай”, отпечатани с голям ентусиазъм във Франция.

Ониричната атмосфера от живописта на Дали и внушенията на Дантевата “Комедия” се преплитат в изложбата “Дали се среща с Данте” (2 юли – 27 септември) във Флоренция. Свръхестественото се обединява с духовното. Дали влага личния си стил – сюрреализма, запазва духа на творбата, обогатява я със символи: меки фигури, патерици, летящи кости, ангели, изкривени тела. Резултатът е интензивен диалог, изненадващ и очарователен едновременно, между двама гении, който обхваща живота, смъртта, изкуството и религията.

“Божествена.ком” пък е мултимедиен спектакъл в три части по епичната поема на Данте, който това лято се играе във Флоренция. Той обединява три метафорични езика – концептуалната живопис на американския гуру Ади Да Самрай, музиката, написана специално и изпълнявана на живо, лиричния и стилизиран балет.

Геометричните линии – кръг, триъгълник и квадрат, се пресичат със синусовидните криви на Да Самрай и определят хореографските композиции. Музиката подсказва идеята за времето. Светлината и сенките определят увиващото се около балерините пространство. Цветовете – черно, синьо, бяло, червено и жълто, се преливат един в друг и обливат телата на танцуващите. С приближаването към Рая острите линии се омекотяват, всичко става гладко и свързано, ярките цветове на страстите отстъпват място на бялата светлина и спокойствието на синьото небе.

Ако Рим и Флоренция дадоха тон на честванията през май, Равена се включи през юни с “Равена фестивал”, посветен на Данте. Там, в театър „Алигиери”, на 27 юли Рикардо Мути ще представи концерт в чест на поета.

На Данте Италия посвещава общо 187 събития, а в чужбина благодарение на 80 италиански института за културата те са 173: изложби, четения, симпозиуми, конференции, концерти от класическа и съвременна музика, театрални и танцови спектакли, видеоинсталации и прожекции, летни курсове с италиански и чуждестранни дантевисти. За “божествения” поет се говори в Европа, Латинска и Северна Америка, Азия и Австралия през цялата 2015-а.

Празненствата ще приключат между 28 и 30 декември, когато в кметството на Флоренция ще има “бал 1265” от 33 песни в балетна форма. Родният град на Данте Алигиери никога на преодолява вината си, люшка се между забравата и честванията, между завистта и гордостта.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.