Началникът на полицията в Шри Ланка е предупредил за заплаха от самоубийствени атентати Жертвите достигнаха до 129 души

Сергей Станишев: Отсъствието ми от листата щеше да се превърне в повод за атака към БСП

Фатих Акин хвърля „Златната ръкавица” към зрителите Прочутият режисьор с хорър за сериен убиец

Комфорт и бързина BMW Серия 6 GT глези пътниците с лукс и мощност

Продължава разследването на инцидента с паднал самолет край Оризари

Гримьорът на звездите Кирил Гуцов: Може да свалим години от лицето

Защо монахините обичат краставиците цели?

Балотаж за президент на Украйна между Порошенко и Зеленски

Католиците празнуват Великден

Кристен Стюарт: Не исках да съм секси, но ми мина Звездата участва в новия „Ангелите на Чарли”

Първи тур на президентските избори в Северна Македония

Най-малко 42 души са загинали при серия взривове в църкви и хотели в Шри Ланка (СНИМКИ и ВИДЕО)

Православната църква празнува Цветница

Какви старци са зодиите

Въоръжени атакуваха Министерството на информацията в Кабул

Телевизионна амортизация

Всяка година счетоводителите разписват амортизация на машините, които притежават фирмите. И така тяхната цена намалява, защото се изхабяват техните части.

При телевизиите е малко по-различно. Там амортизацията засяга продукцията, която създават или купуват. Всяка година ръководството на тв каналите залага в бюджета план за това каква част от стойността на предаването/сериала ще се опитат да изплатят на базата на гледаемост и приходи от реклама. След това тази продукция се повтаря във времето няколко пъти. Именно това е и едно от обясненията защо през лятото гледаме повторения или „най-доброто“ от различните предавания, които може и вече да сме видели през годината.

Когато медията купи купи филм/сериал, тя има право да ги излъчи няколко пъти. По кабел показванията може да са и 20, като всеки път се „закачва“ още някой нов зрител. За ефир повторенията са най-често 2 или 3 пъти, преди да изтекат правата. След това може да се завъртят и в нишовите канали в съответната медийна група.

Собствената продукция най-често се повтаря 2 пъти, като в това не влиза излъчването през нощта след дневното издание. При второто излъчване тя вече се амортизира напълно, обясняват медийни експерти.

Хубавото е, че тази година медиите малко изневериха на традицията и през лятото няма само от „старото“. Например Нова тв стартира „Биг брадър“ още в жегата – на 17 август (вместо както е по традиция – през септември), а от 29 юли Би Ти Ви пуска хитов сериал от 2014 г. – „Оцеляване“ на Стивън Спилбърг.

Но все пак не минават и без „диета“. Сега вървят най-добрите моменти от „Преди обед“ по Би Ти Ви, докато водещите Сашо Кадиев и Деси Стоянова си почиват. Зрителите могат да си припомнят и някои от „Истински истории“, които вече са гледали. Доскоро през уикендите Нова тв предлагаше наново и „Като 2 капки вода“. По ТВ7 Валя и Морно повторно превземат Европа, след като проектът се извъртя преди време.

Колко пъти ще се повтори дадено предаване/сериал, за да се „изплатят“ вложените в него средства, зависи изцяло от бюджета му, обясняват от Би Ти Ви.

„За нас основният фактор при повтарянето на предаванията не е неговият бюджет и доколко се е изплатил той, а зрителският интерес – преценили сме или сме разбрали от практиката, че хората биха ги гледали отново“, казва Антоний Мангов, програмен директор на Нова тв.

Повторението на новините и актуалните предавания може да бъде адекватно в максимално кратък срок от първото им излъчване, казват от „България он ер“.

Е, има тв форми, които могат да бъдат повтаряни многократно, даже и след години – все някой няма да е видял рецептата на Ути Бъчваров например.

По правило повторенията нямат по-висок рейтинг от оригиналните издания, но например второто излъчване на „История.bg“ се радва отново на добър интерес, допълват от БНТ. От Канал 3 дават пример с „Факторът Кошлуков“, което напоследък има по-висок рейтинг при повторението си в събота в 10 ч, отколкото при премиерата си в петък вечерта.

Но амортизацията не е всичко. Лятото е период, който не е особено активен за рекламодателите и така няма как да се възвърнат вложените средства в пускането на по-скъпа продукция. Заради това и най-често големите тв формати приключват през юни.

Намаленият бюджет на БНТ изисква да се направят необходимите икономии, които водят до по-дълга лятна схема, т.е. това не е желание, а необходимост и дисциплина, казаха от „Сан Стефано“ 29.

Освен всичко изброено летният сезон е времето, в което и водещи и редактори си позволяват време за творческа ваканция, допълват от „България он ер“.

Има обаче и друго – промените в живота на съвременния човек. Не всички могат да гледат любимото си предаване/сериал точно в 20 ч в неделя например. Тогава изходът е да го търсят по друго време в същата телевизия или нейна интернет платформа. Би Ти Ви и „България он ер“ пък дават възможност на зрителите си да продължат да „слушат“ техните предавания и по радиото, ако трябва да излязат от дома си.

Колко са зрителите през лятото?

По традиция най-малко зрители има пред телевизиите през август, като данните не показват драстични разлики в поведението на аудиторията като цяло. За първите най-гледани 10 тв канала през 2013 г. зрителите са били средно около 852 000 души на ден, показват данните на агенция ГАРБ. За сравнение от май до септември – 941 000 души средно на ден. През август 2014 г. същите 10 канала са били гледани от над 851 000 души всеки ден, а средно за периода над 945 000 души (виж още в таблицата).

От Би Ти Ви уточняват, че общата аудитория през юли 2015 г. е по-голяма в сравнение с юли м.г., като сред зрителите между 18 и 49 години има ръст с около 8%.

От Нова тв обаче смятат, че сравненията с миналото лято не би било коректно, защото тогава имаше Световно първенство по футбол, а и времето през почти целия период беше нетипично лошо.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.