Делио Роси претърпя операция

Верижна катастрофа със 7 коли и багер задръсти булевард във Варна (СНИМКА)

Фонтани и шевици край Съдебната плата в Шумен

Moщностите на АЕЦ „Белене“ ще „натоварят“ енергийната ни система

Валидираха пощенска марка “София – Европейска столица на спорта 2018” (СНИМКИ)

Габриела Козарева е новият шеф на агенцията за насърчаване на малките и средните предприяти

Сп. “Икономист”: Възможни са огромни последици в случай на размяна на територии на Балканите

Срив в информационна система затвори всички гранични пунктове

Софиянци предадоха 4500 стари гуми Акцията на Столичен инспекторат продължава в район "Сердика"

Осъдиха иракчанин, опитал да премине незаконно границата в камион с играчки

Полицията хвана “муле” на телефонни измамници в София

Верижна катастрофа с шест автомобила при тунела на „Люлин”

Откриха мъртъв шефа на южнокорейския регулатор на пазарите за криптовалути

Цвета Караянчева в Брюксел: ЕС ще спечели от присъединяването на максимален брой държави към еврото

Верижна катастрофа с участието на багер във Варна

НСО си остана УБО

За 25 г. преход в България много неща се промениха. Дори паметникът пред НДК окапа и изтъня и остана почти по арматура. Една по една окапаха и привилегиите на властта – или поне се свиха до размери, които да не дразнят много хората.

По време на прехода НСО (Националната служба за охрана) се запази и остана стопроцентов приемник на обслужващата служба на тоталитарната власт УБО (Управление за безопасност и охрана).

Скандалите с инциденти около транспортно-охранителната служба на властта са регламентирани – почти като полусезоните във футболното първенство. Обикновено гардовете се забъркват в транспортни инциденти. И дори да са прави и да не са нарушили „техните закони“, те винаги отнасят псувните на гражданите. Нормално. След 45 г. тоталитарна власт хората са озлобени към прослойките, които получават необосновано много привилегии.

Няма сила, която да промени тази служба. Защото няма сила, която може да промени манталитета. Всяка покупка на нов автомобил за властта е придружен със скандал. Изписват се тонове мастило колко е тъпо някакви хора да се возят в коли за по 800 000 лв. и как тези пари може да отидат за лечение на болни от рак. Прилагат се примери как премиерът на еди-коя си скандинавска страна ходи с колело на работа или пътува с метрото. Тези скандали траят точно два дни.

Имам една много симпатична съседка. Експерт (така казват на част от чиновниците) в президентството. Всяка сутрин идва едно по-вехто БМВ с емблемата на НСО да я откара на работа. Винаги като я видя, се сещам за друг съсед, но в далечната 1985 г. Той беше партиен секретар на някакво си ТКЗС. Него идваше да го вземе сива „Волга“. Комшията Венци все му подвикваше: – “Ела да ти дам украйната (модел велосипеди от СССР – б.р.), жено мързелива!“

Явно има проблем, който трябва да бъде разрешен по-скоро. Привилегиите на тази служба на пътя трябва да бъдат отнети. Първо да им бъдат свалени бурканите и да нямат право да се движат със специален режим на движение. Линейките бързат да спасяват човешки животи, пожарните карат бързо, за да вадят хора от пламъци и гасят имущество, полицията върши акции и по презумпция също помага на хората. Каква услуга на човечеството извършва НСО? Транспортира обект Х от точка А до точка Б, но не за един час, а за десет минути. И защо? Защото така се е правило и преди 1990 г. Досега не съм чул линейка, пожарна или полицейска кола да е притискала движеща се частна кола с цел да бъде изхвърлена от пътя. Защо? Нима те нямат буркани и не са в специален режим на действие? Всичко опира до манталитета. Щом возим шефа, значи всичко ни е позволено. И наистина по закон и по вътрешни правила тази служба има много правомощия. Най-вероятно през есента на второ четене ще бъдат приети поправките на нов закон за НСО. Службата остава военизирана и ще има още привилегии. А можеше просто да бъде трансформирана като част от дирекция „Охранителна полиция“.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.