Осъдиха на затвор журналисти от в. “Джумхюриет” заради връзки с терористични организации

Премиерът на Полша: Бившите комунистически държави от ЕС все още се нуждаят от подкрепата на еврофондовете

Спецъдът решава за ареста на кметицата на „Младост“ Днес решават кой да поеме общината

Играчите на “Арсенал”: Изпращаме Венгер с трофея от Лига Европа (ИНФОГРАФИКА)

На 26 април 2018 да почерпят

Дербито се превърна в Биг Брадър

34 футболни фена са задържани около мача “Левски” – ЦСКА

Москва: Сирия е свалила 46 крилати ракети на САЩ и съюзниците им

Земетресение в района на Вранча

Зоран Заев: Признаваме българския дял от Македония

Рускиня стана хит в сайтовете за запознанства

Бургаските депутати се обединиха за запазване на Югоизточния регион

Рапърът Венци Венц отчаяно иска бебе Популярният изпълнител прави кастинг за ново гадже

Президентът Румен Радев: Политици воюват срещу държавата Ако трябва да контролира министрите, както им заръчал премиерът, Борисов трябвало да промени Конституцията

Български шофьор е задържан във Франция заради мигранти в камиона

НСО си остана УБО

За 25 г. преход в България много неща се промениха. Дори паметникът пред НДК окапа и изтъня и остана почти по арматура. Една по една окапаха и привилегиите на властта – или поне се свиха до размери, които да не дразнят много хората.

По време на прехода НСО (Националната служба за охрана) се запази и остана стопроцентов приемник на обслужващата служба на тоталитарната власт УБО (Управление за безопасност и охрана).

Скандалите с инциденти около транспортно-охранителната служба на властта са регламентирани – почти като полусезоните във футболното първенство. Обикновено гардовете се забъркват в транспортни инциденти. И дори да са прави и да не са нарушили „техните закони“, те винаги отнасят псувните на гражданите. Нормално. След 45 г. тоталитарна власт хората са озлобени към прослойките, които получават необосновано много привилегии.

Няма сила, която да промени тази служба. Защото няма сила, която може да промени манталитета. Всяка покупка на нов автомобил за властта е придружен със скандал. Изписват се тонове мастило колко е тъпо някакви хора да се возят в коли за по 800 000 лв. и как тези пари може да отидат за лечение на болни от рак. Прилагат се примери как премиерът на еди-коя си скандинавска страна ходи с колело на работа или пътува с метрото. Тези скандали траят точно два дни.

Имам една много симпатична съседка. Експерт (така казват на част от чиновниците) в президентството. Всяка сутрин идва едно по-вехто БМВ с емблемата на НСО да я откара на работа. Винаги като я видя, се сещам за друг съсед, но в далечната 1985 г. Той беше партиен секретар на някакво си ТКЗС. Него идваше да го вземе сива „Волга“. Комшията Венци все му подвикваше: – “Ела да ти дам украйната (модел велосипеди от СССР – б.р.), жено мързелива!“

Явно има проблем, който трябва да бъде разрешен по-скоро. Привилегиите на тази служба на пътя трябва да бъдат отнети. Първо да им бъдат свалени бурканите и да нямат право да се движат със специален режим на движение. Линейките бързат да спасяват човешки животи, пожарните карат бързо, за да вадят хора от пламъци и гасят имущество, полицията върши акции и по презумпция също помага на хората. Каква услуга на човечеството извършва НСО? Транспортира обект Х от точка А до точка Б, но не за един час, а за десет минути. И защо? Защото така се е правило и преди 1990 г. Досега не съм чул линейка, пожарна или полицейска кола да е притискала движеща се частна кола с цел да бъде изхвърлена от пътя. Защо? Нима те нямат буркани и не са в специален режим на действие? Всичко опира до манталитета. Щом возим шефа, значи всичко ни е позволено. И наистина по закон и по вътрешни правила тази служба има много правомощия. Най-вероятно през есента на второ четене ще бъдат приети поправките на нов закон за НСО. Службата остава военизирана и ще има още привилегии. А можеше просто да бъде трансформирана като част от дирекция „Охранителна полиция“.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.