Владко Панайотов и неговият Бенд изправиха на крака мастити академици

Осъдиха адвокатка условно, присвоила от петима клиенти 154 153 лева

Правителството одобри издигането на кандидатурата на България за седалище на Европейския орган по труда

Апелативният спецсъд остави кмета на Чупрене в ареста

Румяна Арнаудова: Водачът на автобуса и фирмата, ремонтирала пътя, са сред виновните за инцидента край Своге

Окръжният прокурор на Смолян: Мотивите за убийството са както от личен характер, така и от користни цели Убиецът и жертвата се познавали от съвместното си пребиваване в затвора

Трима мъже са пребили габровец на автобусна спирка, полицията ги издирва

САЩ създават безпилотен флот

Спесъдът с послание до гражданите: Правосъдието не е пошло. Има хора, които го опошляват

Министър Николина Ангелкова: 8,4 млрд. лв. са приходите от туризъм у нас за 2018 г. Откриха 16-то Международно изложение „Културен туризъм” във Велико Търново

Актриса от „Облакът Атлас“ почина на 16 години

Три фирми искат да доставят машини за гласуване на евровота

Земетресение с магнитуд 6,1 разтърси източната част на Тайван

Проклятието на милионерите

Инсталираха 17 нови камери за видеонаблюдение в Свищов

НСО си остана УБО

За 25 г. преход в България много неща се промениха. Дори паметникът пред НДК окапа и изтъня и остана почти по арматура. Една по една окапаха и привилегиите на властта – или поне се свиха до размери, които да не дразнят много хората.

По време на прехода НСО (Националната служба за охрана) се запази и остана стопроцентов приемник на обслужващата служба на тоталитарната власт УБО (Управление за безопасност и охрана).

Скандалите с инциденти около транспортно-охранителната служба на властта са регламентирани – почти като полусезоните във футболното първенство. Обикновено гардовете се забъркват в транспортни инциденти. И дори да са прави и да не са нарушили „техните закони“, те винаги отнасят псувните на гражданите. Нормално. След 45 г. тоталитарна власт хората са озлобени към прослойките, които получават необосновано много привилегии.

Няма сила, която да промени тази служба. Защото няма сила, която може да промени манталитета. Всяка покупка на нов автомобил за властта е придружен със скандал. Изписват се тонове мастило колко е тъпо някакви хора да се возят в коли за по 800 000 лв. и как тези пари може да отидат за лечение на болни от рак. Прилагат се примери как премиерът на еди-коя си скандинавска страна ходи с колело на работа или пътува с метрото. Тези скандали траят точно два дни.

Имам една много симпатична съседка. Експерт (така казват на част от чиновниците) в президентството. Всяка сутрин идва едно по-вехто БМВ с емблемата на НСО да я откара на работа. Винаги като я видя, се сещам за друг съсед, но в далечната 1985 г. Той беше партиен секретар на някакво си ТКЗС. Него идваше да го вземе сива „Волга“. Комшията Венци все му подвикваше: – “Ела да ти дам украйната (модел велосипеди от СССР – б.р.), жено мързелива!“

Явно има проблем, който трябва да бъде разрешен по-скоро. Привилегиите на тази служба на пътя трябва да бъдат отнети. Първо да им бъдат свалени бурканите и да нямат право да се движат със специален режим на движение. Линейките бързат да спасяват човешки животи, пожарните карат бързо, за да вадят хора от пламъци и гасят имущество, полицията върши акции и по презумпция също помага на хората. Каква услуга на човечеството извършва НСО? Транспортира обект Х от точка А до точка Б, но не за един час, а за десет минути. И защо? Защото така се е правило и преди 1990 г. Досега не съм чул линейка, пожарна или полицейска кола да е притискала движеща се частна кола с цел да бъде изхвърлена от пътя. Защо? Нима те нямат буркани и не са в специален режим на действие? Всичко опира до манталитета. Щом возим шефа, значи всичко ни е позволено. И наистина по закон и по вътрешни правила тази служба има много правомощия. Най-вероятно през есента на второ четене ще бъдат приети поправките на нов закон за НСО. Службата остава военизирана и ще има още привилегии. А можеше просто да бъде трансформирана като част от дирекция „Охранителна полиция“.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.