БЕХ получи решението на ЕК за глобата от 77 млн. евро Вероятно дружествата ще го обжалват, като ще оспорят твърденията и размера на глобата

Соцвеличия питат: Срещу коя система се борим сега? Стотина важни мъже от преди 1989-а вдигнаха наздравици

Одобриха почивни дни на всички религиозни общности

Правителството отпусна близо 490 000 лева за мост в Елена

Тръмп обяви победа над „Ислямска държава“ в Сирия

Правителството отпусна над 10 млн. лева на общини в Пиринско

Прокуратурата е започнала досъдебно производство за смъртта на бебето, изхвърлено във водите на „Водното огледало“ в Кърджали

Прокуратурата поиска постоянен арест за Ценко Чоков

Орлин Павлов, Мариана Попова и Стефан Вълдобрев ще пеят на новогодишния концерт на София Именити творци и спортисти ще отправят видеопожелания към българите

ЕС забрани сламките и пластмасовите чаши Новите правила ще влязат в сила след 2 години

7 млн. лева даде правителството на област Монтана

Кметът на Павликени чете коледна приказка на децата от забавачка

Дядо Коледа раздаде подаръци на оперирани във ВМА деца

ЕК потвъди за хакерска атака срещу институции на евросъюза

Половин милиард евро за метро до „Левски“ и „Слатина“

Немски учени откриха черна дупка, докато се „храни“

Немски астрономи „уловиха“ гигантска черна дупка в процес на активно поглъщане на намиращата се на близко разстояние от нея звезда, като се позоваха на информация в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Група учени от института „Макс Планк“ за извънземна физика – Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics (MPE), работейки с архивни данни от Слоановия дигитален небесен обзор (Sloan Digital Sky Survey) – проект за картографиране на цялата небесна сфера, са открили

странни изменения в един от наблюдаваните обекти, който е в каталога под номер J0159+0033.

Сравнявайки данните с направени преди това снимки в тази област с помощта на рентгеновите телескопи „Чандра“ на НАСА и „ХММ-Нютон“ на ЕКА, учените са стигнали до извода, че наблюдават процеса на поглъщане на звездата от гигантска черна дупка, чиято маса надхвърля 100 милиона пъти тази на Слънцето. Към този момент това е най-голямата черна дупка, „уловена“ как поглъща разположената наблизо звезда.

Междувременно стана известно, че астрономи са наблюдавали галактики, формирани 800 милиона години след Големия взрив.

По-малко от 1 милиард години след Големия взрив Вселената е била изпълнена от непрозрачна водородна мъгла. Тя се отличавала с това, че поглъщала ултравиолетовото лъчение от съвсем млади галактики. След това преминала през период на рейонизация. Свързаната с рейонизацията енергия може да произхожда от светлината, генерирана от първото поколение звезди или от интензивното лъчение от материя при падането й в централните черни дупки на първите галактики. Нови наблюдения с телескопа АЛМА (Atacama Large Millimeter Array -ALMA) на Европейската южна обсерватория позволиха да се разкрие макар и частично тази загадка, съобщи сп. „Сианс е авнир“.

Телескопът бил насочен към галактики, формирани около 800 милиона години след Големия взрив. В една от тях, кръстена BDF 2399, телескопът уловил слаб, но ясен сигнал, генериран от йонизиран въглерод, в покрайнините й. Въглеродът е сред съставките, които се използват за формиране на нови звезди. „Става въпрос за откриването на най-далечния досега подобен тип лъчение от галактика, формирана по-малко от 1 милиард години след Големия взрив. То ни дава възможност да присъстваме на формирането на първите галактики. За пръв път те не се появяват пред нас като петънца, а под формата на обекти с вътрешна структура“, заяви Андреа Ферара от Скуола нормале супериоре в Пиза, Италия.

Благодарение на получените данни, които ще бъдат допълнени с тези от нови наблюдения, астрономите ще опознаят по-добре структурата на първите галактики, приютили звезди и квазари, които са направили Вселената прозрачна.