Как да запазим кадърните служители?

Напускането на способен служител е удар за всяка компания. Екипът остава без ключов играч, който върши много работа. Мениджърите трябва спешно да правят интервюта за избор за заместник, а това струва време и пари. И като цяло фирмата губи от имиджа си, защото в бранша се разчува, че най-добрите й хора напускат.

Според изследванията в повечето случаи текучеството се дължи не на ниските заплати, а на грешки на мениджмънта. Кои са те и как могат да бъдат избегнати?

Претоварват хората с работа

“Ти си умно момче. Сигурен съм, че ще се справиш и с тази задача.” С тези думи шефовете често прехвърлят допълнителни задължения на най-кадърните си и съвестни служители. Така им е най-лесно, защото знаят, че те ще положат всички усилия да свършат работата по най-добрия начин и няма да се издънят. Дори и временно да даде добри резултати, в по-дългосрочен план този подход е контрапродуктивен.

Ако и вие имате подобен мениджърски подход, добре е да се замислите най-малко за две неща. Първо, засипвайки с допълнителна работа най-добрите си хора, ги карате да се чувстват наказани и прецакани за това, че се справят добре. И второ, замисляли ли сте се не е ли по-добре да разпределите задачите поравно между служителите си. Естествено ще трябва да положите усилия, за да накарате и скатавките да се трудят. Ако това ви се струва непосилно, най-малкото, което можете да направите, е да възнаградите топ служителите ви подобаващо. В противен случай нищо чудно скоро да ви се наложи да търсите техни заместници.

Не им пука за служителите

Изследванията показват, че над половината от служителите напускат работа заради шефа си. Някои мениджъри си мислят, че ако не са достатъчно строги, служителите ще им се качат на главата и няма да вършат нищо. Затова ги хокат за всичко и се опитват да им внушат, че не стават за нищо и че още утре може да загубят работата си. Единственият сигурен резултат от подобна тактика е увеличаването на текучеството в компанията.

Неслучайно фирмите, които в действителност ценят хората си, учат мениджърите да бъдат не само добри професионалисти, но и да имат човешко отношение към подчинените си. Последното не е чак толкова трудно. Просто изисква нормално отношение към хората - да признаете и поощрите техните успехи, да подкрепите тези, които изживяват трудни моменти. С други думи, общувайте с тях ежедневно и им покажете, че ви пука за проблемите им.

Не оценяват труда им

С хубавото лесно се свиква. Мениджърите често считат старанието и добрата работа за нещо, което е в реда на нещата и не оценяват топ изпълнителите си. За тях няма нищо по-демотивиращо от това да видят, че усилената им работа остава незабелязана. Това важи с особена сила за по-кадърните служители. Те знаят цената си и са наясно, че могат да си намерят и друга работа сравнително лесно.
Не става въпрос да им ръкопляскате и да ги потупвате по гърба постоянно. Но когато нещо е свършено добре, нищо не ви пречи да им благодарите, по възможност публично. Истината е, че на всеки му става приятно, когато види, че трудът му се оценява. За да намерите правилния начин за поощрение, трябва да разговаряте с хората. Може да се окаже, че за един парите са най-важни, а за друг - допълнителен ден почивка, признанието, повишението или възможността да работи по нови проекти.

Не развиват уменията

Ако попитате някой мениджър защо не обръща внимание на екипа си, вероятно той ще ви отговори, че не следи изкъсо работата, защото им е гласувал доверие или ги е овластил да вземат самостоятелни решения. Това са пълни безсмислици. Добрите ръководители управляват и са ангажирани в работата, независимо от това колко талантливи са служителите им. Те обръщат внимание какво върши екипът и постоянно му дават обратна връзка. Нещо повече - добрите мениджъри трябва да се стараят, да поставят нови предизвикателства пред най-талантливите си кадри, за да развиват уменията им. В противен случай те се отегчават и сами решават да потърсят нови възможности на друго място.

Не инвестират в оборудване

Ще изхвърля тази бракма през прозореца! С тези компютри нищо не може да се свърши! Вероятно често сте чували подобни недоволни възклицания от служителите ви. Може да ви се струва, че това са глезотии и излишни претенции, но в действителност остарялата техника може да влуди всеки служител и да го накара да иска да се махне. За съжаление купуването на нова техника е доста скъпо. Но все пак не подценявайте оплакванията. Анализирайте ситуацията и преценете дали с ново оборудване няма да вдигнете производителността на хората си, което в близко бъдеще да компенсира направения разход. Ако това помогне да си спестите разход за назначаването на нови служители, инвестицията в подобряването на работната среда определено си струва.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес