Пием повече бира, отколкото газирано и вода в бутилки

Невероятно, но факт! Българинът пие повече бира, отколкото бутилирана вода. Превесът на пивото над водата става осезаем в разгара на лятото, макар че тогава консумацията и на двете напитки скача с до 50% спрямо зимата. Това показа проучване на “Труд” след допитване до Съюза на пивоварите в България и членове на Асоциацията за безалкохолни напитки.

“През 2014 г. в България имаме годишна консумация около 70 литра на човек, като в топлите месеци се наблюдава около 50% ръст на пазара на бутилирани води спрямо зимата”, посочиха пред “Труд” от “Девин” АД. В същото време консумираната бира достига 72 литра на година или 144 големи халби, показва статистика на Съюза на пивоварите в България.

През лятото обикновено мъжете пият около 13-14 пъти месечно бира, а жените едва 5-6 пъти. Любопитното е, че като цяло през летните месеци средно българите консумират бира 10 пъти месечно, докато през зимните пият 2-3 пъти месечно.
По отношение на водата нашенецът сериозно изостава спрямо останалите европейци. “Българите пият двойно по-малко бутилирана вода от други европейски страни.

Във Франция, Италия и Германия човек изпива средно по 140 литра на година, посочи изпълнителният директор на “Девин” Томас Кренбауер. От цялата консумирана вода минералната е 52%, изворната - 32%, а трапезната - 16%.
Още 70 литра средно на домакинство се пада на консумацията на газирани напитки, показват данните на Националния статистически институт. Любопитно е, че българинът пие най-малко плодов сок в целият ЕС.

На човек от населението у нас се падат едва 9, 4 литра годишно, докато в Германия е 34 литра, посочиха от асоциацията. В същото време според официалната статистика нашенецът пие между 8 и 9 литра ракия годишно. Само че в това число не е включено домашното производство, което е преобладаващо.

До 1-1, 2 литра на ден пиво за мъжете и до 0, 5 литра за дамите се приемат за “умерена консумация”, която не нанася щети на здравето. Изводът е на Световната здравна организация, която обаче подчертава, че задължително два дни в седмицата трябва да са изцяло чисти от алкохол.

##########

В ЗАВЕДЕНИЕ ИЛИ В КЪЩИ

Нашенецът проявява сходна култура със западноевропейците по отношение на бирата. Българинът предпочита да пие любимото пиво вкъщи или с компания в парка вместо по заведенията. “Наблюдава се спад на продажбите в заведенията за сметка на покупките от търговската мрежа. В момента 20 процента от оборота на бирата е в заведения, а 80 процента - в кварталните магазини и хипермаркети”, посочи шефката на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова.

Тя бе категорична, че като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведения. “Единствено в средиземноморските държави този пазар се разраства, заради културата на хранене навън”, добави Радомирова.

НА СЛЪНЧЕВ БРЯГ

Канят туристи, като

ги пръскат с вода

МАРИЯ КЕХАЙОВА
ТРУД, БУРГАС

В жегата, на Слънчев бряг собствениците на заведения са измислили всевъзможни начини за разхлаждане. Много от тях са поставили в кръчмите си вентилатори с водни резервоари, които пръскат живителната течност наоколо и правят горещината малко по-поносима.

Викачи към заведенията пък пръскат туристите с водни пистолети, за да ги разхлаждат и да ги накарат да влязат точно в тяхното ресторантче. В някои има маркучи, от които излиза вода под формата на пара. Тъй като несебърската вода е калпава и има много варовик в нея, дюзите често се запушват и трябва да ги сменят с нови, разказват местни жители. Никой от собствениците обаче не се оплаква - тича към магазините за стоки за ремонти и строителни материали и ги сменя, защото по-добре в заведението да има хора, отколкото да е празно.

Туристите борят жегата в басейни и в морето, пият вода и смучат коктейли от трилитрови кофи за мармалад. В тези коктейли обаче почти винаги има и алкохол. Всички питиета са с много лед, никой не мисли дали той е от бивша свинеферма, където бе открит ледогенератор, шегуват се в комплекса. В Слънчев бряг повечето заведения си имат собствени ледогенератори.

##########

РАЗХЛАЖДАНЕ
Мохито в градовете, “лимоната” в селата

Мохитото е сред водещите напитки за разхлада в градовете. То се приготвя от накъсана мента на ситно, като леко претривате листата, за да се освободят ароматите. Изстисквате сока от лайма и го добавяте към ментата. Слагате захарта и бъркате добре. Без да прецеждате, изсипвате сместа във висока чаша. Натрошавате лед в блендер и пълните чашата догоре. Изсипвате рома върху леда, а после добавяте бавно и газираната вода. Украсявате с резен лайм.

“Мохито” в много заведения наричат и обикновената безалкохолна напитка, която се прави от плодов сироп, газирана вода и кубчета лед и също се украсява с листчета от мента, но без да се разтъркват. В зависимост от сиропа можете да правите ягодово, малиново и какво ли още не мохито.

Не “лимонада”, а “лимоната” е напитката за разхлада из селата в Северна и Централна България. Всъщност това е вино, което обилно се разрежда с лимонада и се пие масово през лятото, като най-често съотношението е две трети лимонада и една трета бяло вино. t


##########

ОТ ИСПАНИЯ

Как се прави

оригинална сангрия

Оригиналната рецепта за испанската сангрия включва един портокал, лимон, ябълка и други плодове по избор, обикновено нарязана диня или пъпеш. И още 3 супени лъжици мед, канела, карамфил, 1 бутилка червено или бяло вино, 200 милилитра ром, спрайт, лимонада, натурален сок или сода.
Добре измитите портокал и лимон се нарязват (без да се белят) на малки парченца. Ябълката се почиства от семките и също се нарязва на парчета. Плодовете се смесват с меда и подправките в голяма кана. Добавят се виното, ромът и избраното безалкохолно. Разбърква се добре и каната се оставя в хладилник за около час. Сервира се с много лед в изстудени чаши. За първи път сангрията е направена от жителите на област Андалусия, най-горещата част от Иберийския полуостров. t

##########

ОТ ЧУЖБИНА

Динята - от Гърция, сладоледът - от Италия

Най-разхладилните храни това лято - динята и сладоледът, ще са предимно чужди. “Тази година няма български дини. Всичко беше залято и се ся много малко като количество по високите места. На сушата пък веднага прегоряха”, заяви Николай Недялков, член на асоциацията на зеленчукопроизводителите. Той добави, че при традиционните производители на дини като Хасково, Харманли, Любимец, Симеоновград има липса на продукция.

Пазарът обаче се оказва залят от гръцки и турски дини, а продажната им цена в хипермаркетите вече падна до 19 ст. за килограм.
Все по-търсен се оказва италианският сладолед на пазара, съобщиха пред “Труд” от Асоциацията на млекопреработвателите. Годишно обаче българинът консумира по едва 1 литър сладолед, докато в САЩ, Австралия и Нова зеландия се консумира до 20 пъти повече. Обикновено на година българинът харчи до 20 лева за сладолед. t

##########

Бяло вино и розе са подходящи за лятото

В разгара на лятото най-предпочитано е бялото вино, като все по-голяма скорост набира и розето.

Питието на боговете обикновено се предпочита на вечеря, посочиха от Националната лозаро-винарска камара. “По отношение на консумация на глава от населението цифрите при нас са доста изкривени от домашното производство, което официално не се отчита. Затова по официална статистика българинът пие сравнително скромните 7-8 литра вино на човек годишно.

Ако обаче добавим и домашното, което по груби сметки е половината от това производство, то може да се каже, че тази цифра е към 12-13 литра”, уточни Вили Гълъбова, винен експерт и съдия.

В Европа 30% от пазара се държи от розето. Интересът към него расте и у нас. t

##########

ЗА ЗДРАВЕ

Безалкохолното пиво е с по-малко калории

И това лято безалкохолна бира и пшенично пиво са сравнително новите продукти, които се борят за потребителите. “Безалкохолната бира има същите качества и същите съставки като познатата на всички пенлива напитка. Любопитното е, че докато в 100 милилитра светла бира се съдържат около 43 калории, в безалкохолната те са едва 18”, посочи шефката на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова.

Тя смята, че тази бира би се радвала на успех и сред силния пол. Причината е, че може да се консумира и зад волана.
Бирата с пшеничен малц залага на своята мътнота и освежаващ послевкус. Обикновено пшеничните бири са нефилтрирани, леки, ароматни и мътни. Имат доста изразен послевкус, който е много приятен, много ободряващ и не е така горчив.

Пшеничният малц е специална селекция и се доставя от чужбина.
Друга новост е, че от началото на 2016 година българските пивовари доброволно и по своя инициатива ще започнат да посочват на бутилките си калориите в пивото, както и наличието на мазнини и сол.

В атака срещу жаждата и това лято ще е т. нар. сангрия на бирата. Става въпрос за бирените миксове, при които към пивото са добавени сокове от лимон, грейфрут, грозде или касис, а също и билки. Те имат около 4 до 10% пазарен дял в зависимост от сезона. Все още статистиката не може да даде категоричен отговор дали миксовете се пият повече от мъже или жени.

От т.г. на пазара са пуснати 6 нови марки родна бира - “Ариана радлер” “Лимон”, “Бъз” и “Мента”, “Загорка ретро”, “Kamenitza Свежо”, “Kamenitza Fresh Бъз&Лимон”, Staropramen Granat, Corona Extra. t

##########

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес