На 16 ноември 2018 г. да почерпят

Тереза Мей: Вярвам, че курсът, която съм поела, е правилният за нашата страна

Митко от „Фермата“ разказа шокиращи детайли за мутренското си минало

Цветан Цветанов: Системната политическа атака на БСП към нас е изградена с фалшиви новини

Технология запазва косата при химиотерапия Лекувани са над 100 000 пациенти в 35 различни държави

Родители алармират: Охранител на училищен автобус обижда и бие деца

САЩ може да изгубят война срещу Русия Иран и КНДР са новите заплахи

Свалят цените на горивата с нови мерки Фирмите от сектора ще продължат да работят с минимална печалба

Бутонът за бдителност във влака-убиец на Хитрино бил включен

Тайните на ръката – хиромантия Купи утре заедно с „Труд“ само за 14.90 лв. уникалната книга

Премиерите Борисов и Ципрас дискутираха проекти в секторите транспорт и енергетика

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 16 ноември 2018

До 5 г. затвор за тормоз вкъщи И роза върху колата можела да доведе до убийство или самоубийство

Петър Иванов: Проблемът на американския бизнес е, че той идва в Европа през дружества в Холандия или в Ирландия

Самоубиец скочи от виадукт „Бебреш”

Дронове снимат сватби и пазят ниви

ВИКТОР ДРЕМСИЗОВ

Безпилотните летателни апарати (дронове), управляеми дистанционно, са все по-разпространени в България. Ползват ги вече не само аматьори, но и редица хора, които намериха нетрадиционен начин да си вадят хляба. Най-често купувачите са сватбените фотографи и компютърните специалисти, но и хора, които охраняват с тях земеделската си продукция, споделиха пред “Труд” собственици на магазини за летящи роботи. Малките машинки помагат и на пожарната, като снимат горски пожари.

Дроновете най-често се захранват с батерии и режимът им на полет е около 15 минути. Съществуват различни видове – квадракоптери – 4 перки, хексакоптерни – 6 перки, и октокоптерни – 8 перки. Колкото по-тежко е летателното тяло, толкова по-висока е неговата цена. Цените започват от 800 лв. и стигат до 10 000 лв., казва Валери Христов, управител в магазин за безпилотни летателни апарати. “Предимството на дрона е в неговото добро стабилизиране и възможността да стои неподвижно във въздуха. За излитането му не е необходима специална летателна площадка. Аз например имам малък куфар в колата си, на който го поставям”, добавя Валери.

Кънчо Кънев се занимава с авиомоделизъм. Той ни разказва за провеждането на състезания с дронове. “Най-популярни са тези, при които пилотите правят различни акробатични фигури с летателния апарат. Жури оценява направените лупинги и начина, по който пилотът е минал по трасето”, споделя Кънчо. Пилотирането на дрон не е лесно, но е и опасно. “В някои държави летенето на обществени места е забранено. Трябва да се спазват мерки за безопасност. Търговците не инструктират купувачите за опасностите. Летенето над хора е опасно”, съветва Кънчо Кънев.

Тихомир Божков от Казанлък е авиомоделист и любител фотограф. Собственик е на няколко квадракоптера. Някои от рамките на летателните машини е направил сам. За видеовръзка с безпилотния апарат използва свободната честота 5. 8 GHz. На въпроса ни относно ремонта и проблемите с квадракоптерите, Тихомир отговаря, че в 99% от случаите причината е пилотска грешка. “Ориентацията във въздуха е много трудна. Когато летателният апарат е без камера, пилотирането е по-трудно. Виждаш машината от друг ъгъл. Времето и климатичните условия също са фактор”, споделя Тихомир. Той разказва за специални компютърни симулатори, които имат за цел да помагат на пилотите при ориентацията във въздуха. “Желателно е първоначално да се изпробват пилотските възможности на симулатора. След това да си купите малък квадракоптер, подобен на детска играчка. Неговата цена е по-ниска, около 80 лв., и обхватът му е по-малък. При по-големите връзката между пилот и самолет е до 2 км”, разказва Тихомир. Безпилотните апарати имат режим на автопилот. При изтощаването на батерията летателният апарат може да се върне обратно на мястото на излитане. Същото може да бъде направено и при изгубване на сигнала от управляващия. Квадракоптерите работят предимно с джипиес кординати.

Хората, имащи опит с безпилотни самолети, се обединяват около това, че пилотирането е трудно и опасно. Необходимо е повишено внимание, за да се избегне нежелан инцидент. Задължително е в началото да се пилотира с някой по-опитен авиомоделист. Въпреки всичко използването им в стопанския живот ще доведат до усъвършенстване на тези апарати и увеличаване на техните приложения.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.