На 16 октомври 2018 да почерпят

Ваня Стамболова е новият шеф във „Фермата“

120-130 лева ще е парното в апартамент от 60 квадрата в Сливен „Топлофикация” предлага промоции за лоялните клиенти

Започна изучаването на корейски език в бургаски училища

ЕС заяви, че все още има време за споразумение с Великобритания

Близо три часа чакаха пътници във влака София-Бургас на гара Тодор Каблешков

Осветиха първата църква в сливенското с. Глушник С 50 000 лева от дарения довършиха новия храм

Руснаци купуват имоти заради гражданство в ЕС Островната държава предлага по-добри условия от нас

Германската полиция не изключва терористичен мотив в заложническата криза в Кьолн по-рано днес

Задържаха „муле“ на телефонни измамници

Камион с бира се преобърна на магистрала „Струма“ в посока Дупница

Турската полиция претърсва саудитското консулство в Истанбул

Ненаказано убийство отново потресе България Шофьор осъден на 3 г. условно за двама прегазени на тротоар

„Аз съм българче“ вместо паметника на Ленин в градския парк на Сливен

Георги Михайлов, БСП: Вотът на недоверие е за катастофата в здравеопазването, не за намеренията

20 електромобила са купени за шест месеца у нас

Десет пъти повече нови електрически автомобили са продадени в България през първите шест месеца на годината спрямо същия период на 2014 г. За сметка на това не е купена нито една нова хибридна кола, става ясно от данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители, разпространени вчера.

Въпреки внушителния на пръв поглед ръст при електромобилите в реално изражение става дума за увеличение от 2 бройки през първото полугодие на миналата година на 20 бройки през настоящото. При хибридите няма промяна – и през миналата, и през тази година не е бил купен нито един нов автомобил от този клас.

„Слабият интерес не се дължи на цената на електрическите коли. Мерките, които предложихме на правителството и които бяха залегнали в национален план за насърчаване на екологичните превозни средства, не постигнаха своите цели, защото не бяха бюджетирани“, коментира пред „Труд“ председателят на Индустриалния клъстер „Електромобили“ Илия Левков. Според данните на Министерството на икономиката преди 2012 г. у нас е имало общо 232 електрически коли, а след 2014 г. бройката е нараснала на 316. Хибридните са били 3000 и са се увеличили със 76%, като са достигнали 5280. За сравнение в България има общо над 4 млн. регистрирани превозни средства.

„Данните, които получихме от КАТ, са обобщени и няма как да се направи анализ на тенденциите, възможностите и видовете“, обясни Левков. Така в бройката за ековозилата влизат скутери, атракционни влакчета по морето и други транспортни средства, посочи той. Също така няма данни колко от автомобилите са нови и колко – стари.

Като цяло в ЕС са били продадени над 52 000 електромобила, което е ръст от 78%. Най-много са в Англия – 14 838. Следват Франция със 10 427 и Германия с 9653. На дъното на класацията, заедно с нас, са Латвия с 9 и Гърция с 19 новорегистрирани екоколи.

Според Левков големият интерес към електрическите и хибридните автомобили в Западна Европа се дължи на стимули и държавна политика. В Австрия те са освободени от редица данъци и от такси при първа регистрация, в Чехия не плащат пътна такса, ако се ползват за търговска дейност.

Действа само един стимул от заложените

В така нареченият „Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства за периода 2012-2014 г.“ бяха заложени редица стимули, които така и не се реализираха. Сред тях бяха въвеждането на преференциална такса при първа регистрация, преференциални винетни такси, еднократна държавна премия при закупуване на ново електро- или хибридно превозно средство. Реално бе въведен само един стимул с промяна в Закона за местните данъци и такси, като от 2013 г. отпадна годишният данък за електромобилите. Извън преференцията останаха хибридите. От началото на тази година от данъци бяха освободени и електрическите мотоциклети и мотопеди.

Другата частично изпълнена мярка по плана е въведена от градове като София и Бургас, където електромобилите са освободени от такси за паркиране в платените зони. Безплатното паркиране обаче е в компетенциите на местната власт, а не на държавата.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.