На 27 април 2018 да почерпят

Украйна гарантира обучението на български език на сънародниците ни

Доналд Тръмп ще посети Великобритания на 13 юли

Обсебени ли са три цигулки и виолончело за 30 млн. долара? “Страдивариус” ,“Гуарнери”, „Джофредо Каппа” и “Гофрилер”, купени по времето на Людмила Живкова, над 30 г. са в едни и същи музиканти

Депутатите предложиха Музикалната къща на БНР да работи като самостоятелен културен институт Така за всеки продаден билет новата структура ще получава субсидия от Министерството на културата

Кметицата Иванчева към съучастниците си: Няма документ, докато не плати (обзор) Поставили сме предприемача на колене, допълва началничката на район „Младост”

“Отровени” жители на Дума разказаха в централата на ОЗХО за фалшивата химическа атака

Студио Х на „Армията“ Малцина от сегашния отбор ще запазят местата си, важно е кой ще ги запълни

828 нови медицински изделия влизат в болничната помощ 105 пациенти са минали през 4 лечебници за аортни клапи

Сенатът на САЩ одобри Майк Помпео за нов държавен секретар

По работа сме на второ място в ЕС Трудим се по 40,8 часа, а холандците по 30,3 часа

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в петък, 27 април 2018

Общински съветници се обединиха заради глоба на Здравко Здравков Главният архитект бил викан в следствието и заради Иванчева

Според социологическите проучвания Ердоган ще спечели изборите в Турция

Писаха слаб 2,88 на държавата Комплексната оценка е най-ниска от седем години насам

20 електромобила са купени за шест месеца у нас

Десет пъти повече нови електрически автомобили са продадени в България през първите шест месеца на годината спрямо същия период на 2014 г. За сметка на това не е купена нито една нова хибридна кола, става ясно от данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители, разпространени вчера.

Въпреки внушителния на пръв поглед ръст при електромобилите в реално изражение става дума за увеличение от 2 бройки през първото полугодие на миналата година на 20 бройки през настоящото. При хибридите няма промяна – и през миналата, и през тази година не е бил купен нито един нов автомобил от този клас.

„Слабият интерес не се дължи на цената на електрическите коли. Мерките, които предложихме на правителството и които бяха залегнали в национален план за насърчаване на екологичните превозни средства, не постигнаха своите цели, защото не бяха бюджетирани“, коментира пред „Труд“ председателят на Индустриалния клъстер „Електромобили“ Илия Левков. Според данните на Министерството на икономиката преди 2012 г. у нас е имало общо 232 електрически коли, а след 2014 г. бройката е нараснала на 316. Хибридните са били 3000 и са се увеличили със 76%, като са достигнали 5280. За сравнение в България има общо над 4 млн. регистрирани превозни средства.

„Данните, които получихме от КАТ, са обобщени и няма как да се направи анализ на тенденциите, възможностите и видовете“, обясни Левков. Така в бройката за ековозилата влизат скутери, атракционни влакчета по морето и други транспортни средства, посочи той. Също така няма данни колко от автомобилите са нови и колко – стари.

Като цяло в ЕС са били продадени над 52 000 електромобила, което е ръст от 78%. Най-много са в Англия – 14 838. Следват Франция със 10 427 и Германия с 9653. На дъното на класацията, заедно с нас, са Латвия с 9 и Гърция с 19 новорегистрирани екоколи.

Според Левков големият интерес към електрическите и хибридните автомобили в Западна Европа се дължи на стимули и държавна политика. В Австрия те са освободени от редица данъци и от такси при първа регистрация, в Чехия не плащат пътна такса, ако се ползват за търговска дейност.

Действа само един стимул от заложените

В така нареченият „Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства за периода 2012-2014 г.“ бяха заложени редица стимули, които така и не се реализираха. Сред тях бяха въвеждането на преференциална такса при първа регистрация, преференциални винетни такси, еднократна държавна премия при закупуване на ново електро- или хибридно превозно средство. Реално бе въведен само един стимул с промяна в Закона за местните данъци и такси, като от 2013 г. отпадна годишният данък за електромобилите. Извън преференцията останаха хибридите. От началото на тази година от данъци бяха освободени и електрическите мотоциклети и мотопеди.

Другата частично изпълнена мярка по плана е въведена от градове като София и Бургас, където електромобилите са освободени от такси за паркиране в платените зони. Безплатното паркиране обаче е в компетенциите на местната власт, а не на държавата.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.