Няма съобразена скорост при престъпната небрежност на строителите

Ако хора загиват по пътищата заради забравени болтове, незапълнени дупки и аквапланинг, отговорността е на институциите

Оня ден един мъж на средна възраст, в разцвета на силите си, загина на магистрала „Марица“. Неговият камион спука гума, шофьорът загуби контрол, тирът се преобърна, човекът се размаза, ръката му бе откъсната до рамото и час по-късно почина от загуба на кръв. В официалното съобщение институциите бързо сложиха присъдата: „Причина за катастрофата най-вероятно е несъобразената скорост на шофьора“. Така е записано в протокола на КАТ, а това казват и от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Колега на загиналия шофьор обаче показа болтове за монтаж на мантинели, които са разпилени по пътя. Според тираджията подобни предмети, забравени по магистралата от работниците, са причина за подобни катастрофи и конкретно тази. Според статистиката - също. Зле направени пътища, некачествени ремонти, лошо сцепление на асфалта (под стандартите), места, където може да се получи аквапланинг при дъжд, лоша маркировка, непочистени от растителност участъци - всичко това убива. Но АПИ и КАТ винаги пускат рефрена „несъобразена скорост“, защото иначе трябва да има споделена отговорност.

Този изобретателен термин, дето съществува само в България, е магическата фраза, която дава постоянна индулгенция на всички държавни органи, отговорни за организацията на пътищата и тяхното състояние. Тази фраза осъжда на смърт още неизвестен брой невинни хора в бъдеще време, защото подобен подход на АПИ и на КАТ при инцидент като този на „Марица“ е контрапродуктивен.

Когато стане инцидент като този на „Марица“ е изключително важно да се установи действителната причина за катастрофата. Ако твърди предмети, каквито виждаме от снимките на катастрофата, са причинили инцидента и смъртта на шофьора, е логично да се потърси отговорност на АПИ. Кой е контролирал почистването на магистралата след ремонта? Кой е приел участъка? Защо не са видени тези разпилени болтове? Трябва ли да има постоянен контрол за състоянието на предпазните мрежи, мантинелите, състоянието на асфалта и пътя? Според вас важни ли са отговорите на тези въпроси? Всеки нормален човек ще каже „Да, важни са!“.

Могат да се вземат мерки и от КАТ, нали? Трябва ли патрулиращите автомобили да гледат и за нередности по участъка, по който въртят синия буркан? Всеки нормален човек ще ви каже „Да, трябва!“.

Построяването на все повече магистрали наистина доведе до спад на смъртността по пътищата, но ако някой твой близък човек е жертвата, е все тая дали ще бъде в статистиката под номер 655 или номер 1055. Той е жертва. Борбата на обществото с държавата не трябва да спира. Сметката от тази битка не бива да се прехвърля единствено върху шофьорите, както се опитват да ни внушават постоянно. Не може да има съобразена скорост, когато срещу теб има престъпна небрежност на отговорните институции.

Пътищата са един от трите основни фактора като причина за катастрофите, при това един от най-важните. След това са квалификацията на шофьора и качеството и състоянието на автомобила. Каквато и квалификация, морал и опит да има един шофьор, колкото и да е добър автомобилът, никой не може да избегне смъртоносно препятствие, появило се изведнъж на пътя му.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи