Йорданка Фандъкова: Васил Левски положи най-здравите основи на нашето историческо пробуждане

Как съдийка, командирована от Лозан Панов от Пещера в София, реши дело в негова полза

Вежди Рашидов се поклони пред паметта на Васил Левски

Тръмп се присмя на Опра Уинфри US лидерът зове тв водещата да се кандидатира за президент

Спас Гърневски: Фаловете на Валери Жаблянов са три и трябва да получи червен картон

Спас Русев: Надявам се на трофей още тази година

Петнадесетото издание на “Българската Коледа” събра близо 2,5 млн. лева

Главното мюфтийство изрази безпокойство от състоялия се Луковмарш в София

Кремъл отхвърли обвиненията за намеса в американските избори

Наказаха две “мулета” на измамника бай Митко 5560 лв. са върнати на старец от Велики Преслав

9,3% е ръстът на приходите от международен туризъм през 2017 г.

Арести за серийни крадци на коли Шиндлера и Таратора отвлекли „Мерцедес” по метода „скъпа баничка”

Ердоган и Путин обсъдиха ситуацията в Сирия

Осъждан се маскира като катаджия 1000 лева глоба за разходка с униформа в Берковица

Нова британска партия опитва да спре Брекзит

Много шум за 87 пломби

В България се продава най-скъпият дизел в целия Европейски съюз и никой не знае защо е така или поне не смее да го каже публично. Вместо това в сряда премиерът хвърли бомбата, че у нас се продават горива, премесени с терпентин и че бензиностанциите масово лъжат клиентите си в количествата, които им продават. Той заповяда пълно препломбиране на бензиностанциите и всички се юрнаха да изпълняват. Така Българският институт по метрология всъщност си свърши работата.

Единственият, който посмя да лансира версия за високите цени на горивата у нас, е митничар №1 Ваньо Танов. Според него има картел между бензиностанциите. До момента обаче няма реални доказателства за съществуването му, нито пък са взети мерки да бъдат минимизирани щетите от него.

В събота дойде и равносметка за спешното „препломбиране“ – от общо 11 хиляди бензинови колонки 87 не са били изправни, или 0,8% от бензиностанциите мамят. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) пък се отчете с предварителен доклад за извършвания от нея анализ на пазара на горива.

Документът е бил предаден на премиера, но информация за съдържанието му така и не бе огласена. Междувременно премиерът заплаши независимата по закон КЗК, че ако не открие картел, парламентът ще смени всички й членове през септември (когато и без това им изтича мандатът).

Къде сбъркахме, както се казваше в една тв реклама?

Никой не е очаквал данъчни и митничари да обявяват къде ще правят проверки, но резултатите от тях трябва да са видими. Само преди дни шефът на митниците Ваньо Танов представи справка за разминаване между уредите, които отчитат извеждането на горива от данъчните складове, и уредите, които отчитат продажбата на количества – изведени са повече литри, отколкото са продадени. Някъде се губят количества.

Съмнението на Танов е, че се продава бензин без начислени данъци. Същото разминаване го е имало и година по-рано. Въпросът е какъв е смисълът да се констатира разминаване между данните в две агенции без последствия.

Второ, оказа се, че държавата не разполага със съдове за съхранение на конфискувано гориво. За това се оплака самият премиер, а изводът може да бъде само един – досега това не е било проблем, защото не са конфискувани количества или пък са били конфискувани малко.

В същото време обаче големите бензиностанции от години сигнализират за голяма контрабанда на пазара на горива.

Трето, държавата не би трябвало да определя цените на горивата, но би трябвало да следи за функционирането на свободния пазар. От години КЗК има съмнения за нарушения на пазара, но те остават недоказуеми. За картел или за злоупотреба с монопол трябват железни данни – писмени или електронни.

Такива очевидно няма, но няма и мерки, които да се предприемат дори само при съмнение за злоупотреби с пазара, а именно завишаване на контрола и публично обявяване на цените на едро. До преди години рафинерията “Лукойл Нефтохим” обявяваше цените на едро, но след това спря заради забележка на КЗК, защото това можело да доведе до картел.

И така – цените на горивата у нас очевидно не се определят на пазарен принцип, щом са по-високи в сравнение с доста по-развитите държави. А органите правят спонтанни проверки за пломби и кражби на гориво, без да има реален ефект за потребителите.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.