Тръмп ще призове Ердоган за „деескалация на ситуацията“ в Африн

Жителите на айтоското село Мъглен ходят в кал близо десетилетие заради недовършена канализация

33 загинали и над 70 ранени при терористично нападение в Бенгази

В София са направени обработки със смеси срещу заледяване

Хеликоптери евакуираха 150 души в Италия след падане на лавина

Въздушни удари на САЩ са ликвидирали близо 150 терористи от ИДИЛ в Сирия

Путин и Ердоган обсъдиха ситуацията в Сирия и операцията на турската армия в района Африн

Шефът на ЦРУ: Северна Корея е все по-близо до момента, в който може да застраши САЩ с ядрено оръжие

Между солта и пепелището Поетът Георги Ангелов издаде две нови книги

Откриха изложба на съвременно българско изкуство в Европейския парламент

15-годишен е открил стрелбата в училището в Кентъки Загинали са момче и момиче

Румен Порожанов: Земеделските производители трябва да получават справедлива цена за продуктите си

България на 56 място в класация на най-добрите страни в света

Скандал със зетя на Орбан може да струва на Унгария €43,7 млн. ОЛАФ готви глоба на Будапеща за злоупотреба с еврофондове

Фалстарт на делото срещу Ченалова

Автомафията краде по 12 коли на ден

Апаши крадат по 12 коли на ден от всякакви марки и модели. Това сочи полицейската статистика за първите 6 месеца на тази година. Тенденцията се запазва за юли и август, като през есента се очаква нова серия от бандитски удари, предупреждават криминалисти.

Ченгетата водят нещо като двойно счетоводство за автокражбите. Те броят поотделно “Посегателства спрямо МПС” и “Кражби на МПС”, но и в двата случая става въпрос за изчезнали и обявени за издирване автомобили.

2057 са посегателствата от януари до юни т.г., а 229 – кражбите. За същия период на 2014 г. данните са съответно 1739 и 238. Увеличението за тази година е с над 300 превозни средства и ако ръстът се запази, до края на годината в България ще има около 4300 задигнати коли, докато през 2014 г. броят им е бил 3627.

Над 60% от изчезналите автомобили са в София – 1275 за първото полугодие на 2015 г., при 1003 за същия период на м.г. В класацията следват Бургас, Варна и Враца. Смята се, че в столицата шетат не само местни банди, а и групи от Перник, Монтана, Враца, Благоевград, Елин Пелин и Костинброд. Най-много се краде в софийските квартали около Южната дъга на Околовръстния път – “Павлово”, “Малинова долина”, Студентския град и “Младост”. Оттам колите за минути се откарват в нелегални автоморги по гаражи и селски дворове в Пернишко, Софийско или Врачанско, където апашите ги разглобяват на части. После стъкла, гуми, джанти, седалки и дори цели двигатели се продават с обяви в интернет, или се дават на търговци с магазини за авточасти втора употреба. По този начин банда от 3-4 души месечно може да заработи до 25 000 лв. и без да се специализира в кражбите на скъпи коли с компютри и електронна защита, които след пренабиване на номерата да бъдат изнасяни и продавани в чужбина. От 2013 г. насам близо 80% от задигнатите коли са разглобявани на части, смятат криминалистите, докато в предишните години те са били около 60%.

Полицейската статистиката сочи също, че през есенните месеци автокражбите се увеличават, защото шофьорите масово започват да търсят части, за да подготвят автомобилите си за зимата.

Черният пазар на джипове се мести от Турция към Украйна

Черният пазар на скъпи крадени автомобили постепенно се мести от Турция към Украйна. Това са предимно джипове на 2-3-годишна възраст и стойност над 100 000 лв., които се задигат от най-големите майстори в апашкия занаят, казват криминалистите.

Само от един такъв удар могат да се спечелят до 30 % от цената на возилото, тоест към 30 000-40 000 лв. Но се изисква специална техника за преодоляване на електронната защита, пренабиване на номерата, фалшифициране на куп документи и канал, за да може колата да излезе през границата. Смята се, че кражбата на скъпата лимузина се договаря предварително между наши бандити и техни колеги в чужбина.

През юли т.г. в град Бяла полицията задържа джип БМВ Х6 с пренабити номера, фалшива регистрация и цял набор от други документи, откраднат в София и подготвен да замине през Дунав мост и Румъния за Украйна. По тази схема се крадат и изчезват от страната джипове като “Ауди Q7”, “Рейндж Ровър”, “Лексус”, БМВ-та Х5 и Х6, както и различни модели на “Мерцедес”.

Полицейската статистиката сочи, че най-масово у нас се крадат три германски марки – “Фолксваген”, “Ауди” и БМВ, и то на възраст от 5 до 8 години. Те нямат особени защити и целта на апашите е да ги разглобят и разпродадат на части.

Софийските автоджамбази се връщат от морето

Известни софийски апаши само преди дни са се прибрали от “жътва” по черноморските курорти, научи “Труд”. Плячката им възлиза на около 30-40 автомобила, някои от които са на румънски, полски и руски туристи, гостували в Слънчев бряг и Златни пясъци. Съдбата на возилата засега е неизвестна – вероятно част от тях вече са разглобени на части в Софийско и Пернишко, а други са изнесени зад граница. През лятото обаче ченгетата по морето не спипаха нито един софиянец, а само свои стари познайници.

Три откраднати мерцедеса, две аудита, две БМВ-та и фолксваген, задигнати през април и май във Варна, бяха открити от полицията в морската столица. Ченгетата задържаха местна банда от трима апаши. Съдът остави двама от тях в ареста, а един пусна срещу 2000 лв. гаранция. Като цяло във Варненско няма увеличение на автокражбите спрямо миналата година, отчитат от полицията. За първите 6 месеца на т.г. е била открадната само една кола повече от 2014 г., когато броят им е бил 250.

Удар срещу автокрадци от т.нар. Поморийска мафия нанесе бургаската полиция през август. В Слънчев бряг бе задържан 43-годишният Валентин Стойков-Вальо Пахамата, докато се опитва да подкара полски джип “Ауди Q7”. С него бе задържан и аверът му Божидар Даката, след като двамата са забелязани на охранителна камера да отварят скъпото возило.

Бургаските полицаи задържаха и обявения за издирване Драгомир Лефтеров (34 г.), който заедно с 39-годишния Венелин Савов от Бургас задигнали мерцедес на турист в Созопол.

Ченгетата в Приморско си разказват като виц как са спипали 32-годишният датчанин Марк Ф., откраднал “Рено”, собственост на българка. Мъжът се напил и подкарал чуждата кола, за да отиде на дискотека.

Яро след 5 дни пак в съда

Автокрадецът Ярослав Димитров-Яро, който вбеси премиера, отново ще се изправи пред съда след 5 дни. Той си спечели гнева на Бойко Борисов, защото, докато бил под домашен арест, крадял коли. Записи от охранителни камери заснеха двама бандити да отмъкват БМВ и “Ауди” от подземен паркинг в столичния кв. “Манастирски ливади” на 14 август.

Според прокуратурата един от тях бил Яро. Софийският градски съд (СГС) обаче прецени, че записите са с лоша резолюция и пусна Яро. Той не излезе от килията, тъй като моментално му бе наложен нов арест по обвинение, че през май м.г. е укрил три крадени мотора. Софийският районен съд потвърди задържането, защото този път имало доказателства за вината му. Яро обжалва. Заседанието по жалбата му е насрочено за 8 септември в СГС.

Яро е с богато криминално досие. Осъждан е два пъти условно за кражба и източване на банкова карта. Има и ефективна присъда от 10 месеца затвор, постановена от съд в Словения, защото опитал да вкара в страната крадена “Шкода” с подправени документи. По настояване на Яро наказанието ще излежи в България. Това обаче ще се случи едва след като СГС разгледа дело за екзекватура (изпълнение на чуждестранни съдебни решения), което предстои. Срещу Яро има и 4 висящи дела. Търсен е и от италианските власти за участие в банда, извършвала финансови престъпления.

Полицаи: Законът помага на автоапашите

Работна група от МВР готви промени на Наказателния кодекс (НК), за да е по-ефективна борбата с автокражбите. Експертите действат по заповед на главния секретар Георги Костов. Целта им била да преправят закона така, че когато бъде арестуван апаш, той да бъде съден за кражба на кола и по бързата процедура, а не по други текстове от НК.

От години криминалисти, които се борят с автомафията у нас, се оплакват, че са безсилни заради вратички в закона, през които се измъкват крадците и не лежат в затвора. Според тях в момента е почти невъзможно някой да бъде осъден по член 346 от НК, който предвижда от 1 до 8 години затвор за „противозаконно отнемане на чуждо моторно превозно средство”. „Ако крадецът бъде хванат, докато разбива колата, го съдят за взломяване или за повреждане на чуждо имущество. И ги пускат. Ако го спипаме, докато е вътре в автомобила – го изправят на съд за проникване”, казват криминалисти. Те припомнят случай, когато апаш бил спипан зад волана на чужда кола, а той спокойно обяснил, че бил фен на този модел автомобили и просто искал да се повози. После щял да върне колата. В друг случай крадецът нагло заявил, че не е искал да краде, а просто се скрил в чуждата кола от паднал проливен дъжд. Полицаите разказват и за автомафиот, който обяснил: „Не съм крадец! Използвах колата за скривалище, тъй като ме подгониха похитители”.

Разказите им показват незнание на закона, коментират юристи. В НК има два основни текста за автоапашите – чл. 194 НК – за кражба и опит за кражба на кола и чл. 346 НК – за отнемане и за опит за отнемане на кола. При кражба виновният е третирал колата като собствена, а при отнемане е имал намерение само да се повози. Наказанията за тези две престъпления са еднакви – до 8 г. затвор, тъй че обясненията на заловените престъпници относно мотивите и намеренията им са без значение за наказателния процес. Проблемът е, че заловените са малко, коментират магистрати. Полицейският фолклор обаче гласи, че в Румъния оставили само един текст за автокрадците преди 7 г. и оттогава кражбите спаднали с 60%.

„Предполагам, че става дума за дълбоко неразбиране на материята по причина, че не са чели кодекса”, коментираха независимо един от друг съдия с дълъг стаж и прокурор от Международния отдел на ВКП.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.