Перник се побратими с предградие в Чикаго

Бурен вятър спря фериботни връзки в Гърция

Ето къде ще вали сняг в неделя

Франкофония на Киномания Ноемврийски изкушения за ценители на седмото изкуство

Отбелязваме Световния ден за възпоминание на жертвите от пътнотранспортни произшествия

Министър Кралев: Започваме срещите за кандидатурата за Мондиал 2030

Поли Генова празнува с гаджето на Бали Половинката й е филипинец, двамата са заедно повече от година

Зорница Русинова: Надявам се с приемането на Закона за хората с увреждания протестите да спрат

Над 120 хиляди протестират във Франция, има и задържани

36 цивилни, сред които 17 деца, са загинали при удари на международната коалиция срещу ИДИЛ в Сирия 

Наградиха победителите в два конкурса на Ротари клуб-Велико Търново

АПИ с призив: Тръгвайте на път с автомобили, подготвени за зимни условия

Корнелия Нинова: Оставката на Валери Симеонов е закъсняла и неискрена

Изгониха за 18 месеца от семейното жилище син, тормозил майка си Мъжът влетял пиян в стаята, заплашил жената с пистолет, че ще я убия и стрелял в пода

Ротари клуб подари концерт-спектакъл на великотърновци

Голямото преобразяване на Варна

Общината иска от държавата всички значими археологически обекти, за да направи от тях атрактивен туристически маршрут

„Идеята е да направим пешеходен ринг във Варна. Така всеки гост на града ще може да тръгне от пристанището, ако е пристигнал с круизен кораб например, да мине покрай малките римски терми, после покрай големите, да продължи към площад „Независимост“ и Катедралата, да се отклони към Археологическия музей с най-старото злато в света, а след това да продължи към Морската градина.“ Тези думи на настоящия кмет на Варна Иван Портних от негово интервю през януари 2013 г. звучат като фантастика за всеки, живеещ и посетил Варна през онзи период. Тогава морската столица има площад, на който плочките се сменят на всеки няколко години с все по-крехки, а останалата част от пешеходния булевард „Княз Борис I“ e още с натрошената мраморна настилка от началото на 80-те години. Портних пък е в началото на политическата си кариера и току-що е избран е за шеф на финансовата комисия в общинския съвет. И веднага се сблъсква с няколко прости истини за Варна – думите “европейско финансиране” не са сред най-популярните в екипа на предшественика му. Милиони левове, полагащи се на града по различни оперативни програми, са отказани под предлог, че „във Варна няма подходящи обекти за усвояването им“.

С цената на много усилия заради закъснението и буквално в последните дни преди крайния срок през май 2013-а общината успя да защити свой проект за реконструкция на централната част и да подпише договор за европейско финансиране.

Средствата – близо 10 млн. лева, са за реконструкцията на пешеходната част на бул. „Княз Борис I“ и площад „Независимост“ с прилежащата му Градска градина. Две години по-късно градът получи и допълнителни 3,7 млн. лева за преобразяването на ларгото по булевард „Сливница“и улиците „Преслав“, „Сан Стефано“ и „Граф Игнатиев”. Така на практика ще бъде завършен пълният пешеходен ринг от Фестивалния комплекс до пристанището.

В тази рамка започна голямото преобразяване на Варна след години кърпежи и липса на големи инвестиционни и благоустроителни проекти.

Две години по-късно, след неизбежните в подобни мащабни проекти спорове и критики, пешеходната зона на Варна е красива, зелена и уютна. На площада пред окръжния съд градският фонтан вече е на път да се превърне в любима атракция с новия си облик. Той може да изстрелва воден стълб с височина до 41 м, а водните струи изпълняват сложни фигури в над 2000 цветови комбинации.

Два „сухи“ шадравана пък са лятното забавление на децата в градинката зад Операта и на площад „България“.

Още дървета и много, много цветя – буквално навсякъде, завършват новия облик на града.

Отвъд зеленината и водните атракции, зоните за отдих и забавления на големи и малки идеалният център на Варна е и с изцяло подменена подземна инфраструктура – електрическа и водопроводна. Факт, чакан десетилетия наред от старите варненци, за да сложи край на всекидневните аварии, оставящи домовете им без ток и вода.

Паралелно все по-атрактивни за туристическото око започват да стават Римските терми – забравени и оставени на разрухата на времето десетилетия наред. Над 300 000 лева инвестира местният бюджет във вторите по големина римски терми в Европа за укрепване, почистване и основни удобства за туристите. Междувременно общината поиска държавата да й предостави за стопанисване и малките Римски терми, базиликата на ул. „Хан Крум“, останките от княжеския манастир на Караач теке в район „Младост“, както и Варненския неолитен некропол в Западната промишлена зона. Така популярните, но занемарени туристически обекти наред с други – уникални, но непознати и недостъпни, най-после ще бъдат обединени в общ маршрут, разказващ вълнуващата 25-вековна история на древния Одесос.

Продължава битката общината да придобие собствеността върху легендарната варненска Дупка, в която някога през соца трябваше да бъде построен местният ЦУМ. Тук сред руините на старата крепостна стена кметът Иван Портних планира музей под открито небе и амфитеатър. „Тази язва от десетилетия зее в сърцето на града. Знам, че решаването на проблема със собствеността на терена е сложен процес, но също толкова трудно бе да започнем социализацията на Морската гара, а първата стъпка вече е направена и хората днес се разхождат там, обяснява кметът.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.