На 22 май 2018 да почерпят

Президентът Радев поздрави културни дейци и представители на българската общност в Москва по повод 24 май

Лондон си затваря очите за мръсни пари Депутати зоват Мей за мерки срещу активи на Кремъл на Острова

Хасан Рохани: САЩ не могат да решават за Иран

Главният архитект на София Здравко Здравков пред “Труд”: Волята на съда е да наруша закона НАГ не позволява да се строи небостъргач върху градинка в “Стрелбище”

Лавров: Наесен се очаква да започнат преговори за създаване на зона за свободна търговия между Евразийския икономически съюз и Индия

Любо Пенев отпадна за пост в ЦСКА

Сръбският премиер заяви, че целта на страната й е да се присъедини към ЕС въпреки призивите на министъра на отбраната за промяна на политиката

Италианската популистка коалиция предлага юриста Джузепе Конте за премиер

Лесбийка президент на САЩ? Засега само на кино Политическа комедия на “Нетфликс” вкарва Дженифър Анистън и гей секса в Белия дом

Премиерът Зоран Заев не се отказва от името “Илинденска Македония”

Вижте акцентите от броя на “Труд” във вторник, 22 май 2018

Словенската полиция е намерила трима нелегални мигранти, скрити в български камион

Джина Хаспъл положи клетва като директор на ЦРУ

Възрастни съпрузи починаха в един и същи ден след 61-годишен брак

Създадоха червеи, чиито мозъчни клетки се контролират чрез звукови вълни

Учени са създали червеи с генетично модифицирана нервна система, която може да се контролира чрез звукови вълни, съобщава британският вестник “Гардиън”.

Малките кръгли червеи променят посоката си на движение, когато към тях бъдат насочени звукови сигнали с висока честота, недоловими за човешкото ухо.

Сигналите включват и изключват моторните невронни клетки, които в резултат на генетичната модификация имат каналчета в мембраните, реагиращи на ултразвукови вълни. Учените посочват, че това е нов метод, наречен соногенетика, при който ултразвуков източник извън тялото може да се използва за активиране на мозъчни, сърдечни и мускулни клетки.

Шрикант Галасани, изследовател в Институа Солк в Калифорния казва, че процедурата би могла в бъдеще да замести мозъчната стимулация – инвазивна процедура, при която в мозъка се изпращат електрически импулси, за да се лекуват симптоми на болести като Паркинсон.

Кръглите червеи обикновено не реагират на ултразвук, но Галасани е открил, че това се променя, когато животните са в течност, съдържаща микроскопични балончета. Балончетата усилват ултразвуковите вълни, които така преминават вътре в червеите. Усилените вълни въздействат на структури, наречени TRP-4 йонни канали, каквито има в мембраните на някои от клетките на червеите.

Звуковите вълни отварят тези каналчета и активират клетките, към които са прикачени, се посочва в статия, публикувана в журнала Nature Communications. За да създаде кръгли червеи, които могат да се контролират с ултразвук, Галасани ги е модифицирал генетично, така че част от моторните им неврони да имат йонни канали.

Техниката прилича на оптогенетиката – инструмент, който позволява на учените да превключват неврони чрез светлинни импулси.

Според Галасани соногенетиката би имала някои предимства, тъй като за разлика от светлината, която се изпраща по оптичен кабел до желаното място в мозъка, ултразвуковите вълни с ниска честота са в състояние да преминат безпрепятствено през тъканите.