Благодетел дари над 20 кг месо на дом за деца в Дебелец

Здравните служби в ЕС алармират за бум на дребна шарка

С обновена джамия посрещат празника в разградско село И християни участвали в ремонта на храма

Иззеха 8 уредби и задържаха петима за нарушаване на нощната тишина в Сливен

Иззеха 20 000 къса нелегални цигари от дома на сливенка

Джузепе Конте: Сумата за компенсациите от срутването на моста в Генуа е недостатъчна

Установени са 4226 нарушения по пътищата в първия работен ден от седмицата От тях 1299 са управление на МПС с превишена скорост

МААЕ: Няма индикации Северна Корея да е прекратила ядрените си дейности

Патрули ще следят за гонки в столицата Ще бъдат разположени на места , където се събират участници в подобни състезания

Шведски изтребител „Грипен“ се разби след сблъсък в ято птици

Борисов: Експертна група в парламента да предложи решение за „Олимпик“ Нека да обмислим внимателно какъв прецедент ще създадем, призова премиерът

Хванаха гастролиращ рецидивист в момент на кражба 33-годишният бил издирван от ред дирекции за кражби и взломове

Установено е нарушение в диагностично-лечебния процес на родилката, починала в УМБАЛ-Плевен през юли месец

Средната стойност на загубите за застрахованите в „Олимпик“ ще е 200 лв. Гаранционният фонд ще плати щетите по Гражданската отговорност, но не и полиците

„Левски“ тренира без Вашчук

Създадоха червеи, чиито мозъчни клетки се контролират чрез звукови вълни

Учени са създали червеи с генетично модифицирана нервна система, която може да се контролира чрез звукови вълни, съобщава британският вестник „Гардиън“.

Малките кръгли червеи променят посоката си на движение, когато към тях бъдат насочени звукови сигнали с висока честота, недоловими за човешкото ухо.

Сигналите включват и изключват моторните невронни клетки, които в резултат на генетичната модификация имат каналчета в мембраните, реагиращи на ултразвукови вълни. Учените посочват, че това е нов метод, наречен соногенетика, при който ултразвуков източник извън тялото може да се използва за активиране на мозъчни, сърдечни и мускулни клетки.

Шрикант Галасани, изследовател в Институа Солк в Калифорния казва, че процедурата би могла в бъдеще да замести мозъчната стимулация – инвазивна процедура, при която в мозъка се изпращат електрически импулси, за да се лекуват симптоми на болести като Паркинсон.

Кръглите червеи обикновено не реагират на ултразвук, но Галасани е открил, че това се променя, когато животните са в течност, съдържаща микроскопични балончета. Балончетата усилват ултразвуковите вълни, които така преминават вътре в червеите. Усилените вълни въздействат на структури, наречени TRP-4 йонни канали, каквито има в мембраните на някои от клетките на червеите.

Звуковите вълни отварят тези каналчета и активират клетките, към които са прикачени, се посочва в статия, публикувана в журнала Nature Communications. За да създаде кръгли червеи, които могат да се контролират с ултразвук, Галасани ги е модифицирал генетично, така че част от моторните им неврони да имат йонни канали.

Техниката прилича на оптогенетиката – инструмент, който позволява на учените да превключват неврони чрез светлинни импулси.

Според Галасани соногенетиката би имала някои предимства, тъй като за разлика от светлината, която се изпраща по оптичен кабел до желаното място в мозъка, ултразвуковите вълни с ниска честота са в състояние да преминат безпрепятствено през тъканите.