Тръмп ще призове Ердоган за „деескалация на ситуацията“ в Африн

Жителите на айтоското село Мъглен ходят в кал близо десетилетие заради недовършена канализация

33 загинали и над 70 ранени при терористично нападение в Бенгази

В София са направени обработки със смеси срещу заледяване

Хеликоптери евакуираха 150 души в Италия след падане на лавина

Въздушни удари на САЩ са ликвидирали близо 150 терористи от ИДИЛ в Сирия

Путин и Ердоган обсъдиха ситуацията в Сирия и операцията на турската армия в района Африн

Шефът на ЦРУ: Северна Корея е все по-близо до момента, в който може да застраши САЩ с ядрено оръжие

Между солта и пепелището Поетът Георги Ангелов издаде две нови книги

Откриха изложба на съвременно българско изкуство в Европейския парламент

15-годишен е открил стрелбата в училището в Кентъки Загинали са момче и момиче

Румен Порожанов: Земеделските производители трябва да получават справедлива цена за продуктите си

България на 56 място в класация на най-добрите страни в света

Скандал със зетя на Орбан може да струва на Унгария €43,7 млн. ОЛАФ готви глоба на Будапеща за злоупотреба с еврофондове

Фалстарт на делото срещу Ченалова

Създадоха червеи, чиито мозъчни клетки се контролират чрез звукови вълни

Учени са създали червеи с генетично модифицирана нервна система, която може да се контролира чрез звукови вълни, съобщава британският вестник „Гардиън“.

Малките кръгли червеи променят посоката си на движение, когато към тях бъдат насочени звукови сигнали с висока честота, недоловими за човешкото ухо.

Сигналите включват и изключват моторните невронни клетки, които в резултат на генетичната модификация имат каналчета в мембраните, реагиращи на ултразвукови вълни. Учените посочват, че това е нов метод, наречен соногенетика, при който ултразвуков източник извън тялото може да се използва за активиране на мозъчни, сърдечни и мускулни клетки.

Шрикант Галасани, изследовател в Институа Солк в Калифорния казва, че процедурата би могла в бъдеще да замести мозъчната стимулация – инвазивна процедура, при която в мозъка се изпращат електрически импулси, за да се лекуват симптоми на болести като Паркинсон.

Кръглите червеи обикновено не реагират на ултразвук, но Галасани е открил, че това се променя, когато животните са в течност, съдържаща микроскопични балончета. Балончетата усилват ултразвуковите вълни, които така преминават вътре в червеите. Усилените вълни въздействат на структури, наречени TRP-4 йонни канали, каквито има в мембраните на някои от клетките на червеите.

Звуковите вълни отварят тези каналчета и активират клетките, към които са прикачени, се посочва в статия, публикувана в журнала Nature Communications. За да създаде кръгли червеи, които могат да се контролират с ултразвук, Галасани ги е модифицирал генетично, така че част от моторните им неврони да имат йонни канали.

Техниката прилича на оптогенетиката – инструмент, който позволява на учените да превключват неврони чрез светлинни импулси.

Според Галасани соногенетиката би имала някои предимства, тъй като за разлика от светлината, която се изпраща по оптичен кабел до желаното място в мозъка, ултразвуковите вълни с ниска честота са в състояние да преминат безпрепятствено през тъканите.