Петима пострадали при катастрофа между микробус и трамвай в София

Арестувани са двама за взрива на банкомат в Сапарева баня

Кметът на Солун: Разочарован съм, защото след 25 г. спорове за името на Македония сме в същата позиция

Шиндзо Абе: Япония ще накара КНДР да промени своя курс и да се откаже от ракетно-ядрените си програми

От днес грипна епидемия и в Благоевград

Спасителна акция за блокирани в старопланинска хижа близо до връх Шипка

15 пострадали след удар на влак в стена в Австралия

САЩ планират да изпратят допълнително хиляда души в Афганистан

Френският външен министър: Русия не може да реши сама сирийската криза

Близо 65 хиляди души останаха без ток в Канада заради силния вятър

165 машини чистиха снега в София през нощта

Импровизирано взривно устройство избухна в мол в Калифорния, няма пострадали

Лавров: Русофобията на Запада сега е по-лоша, отколкото по време на Студената война

Швейцарският курорт Цермат е блокиран заради повишена лавинна опасност

Повече момчета според поверието в „Дева Мария“

Колата говори на пешеходците

Инфоразвлекателните системи в автомобила се развиват със скоростта на мобилните комуникации. Електрониката в колата трябва да е на нивото на смартфона в джоба на шофьора. На изложението във Франкфурт дизайнерите на Peugeot показаха в студийния модел Fractal как виждат кокпита на бъдещето. В центъра на вниманието е водачът, който трябва да командва лесно и интуитивно всички функции на автомобила. Тази концепция е заложена в новаторския i-Cockpit, който френската марка въведе за своята гама през 2010 г. – малък спортен волан, качени високо на таблото контролни уреди, намаляване на броя на бутоните и заместването им с цветен сензорен екран на конзолата. На борда на Peugeot Fractal виждаме следващото ниво на еволюцията на кокпита, в който важна роля започва да играе и звукът.

Студийният автомобил представлява електрическо градско купе с дължина 3,81 м и широчина 1,77 м. Това е компактен модел с мускулест силует и къси надвеси. Атлетичната стойка е подчертана от двуцветното лакиране на каросерията – перленобяло в предната част и матовочерно от вратите назад. Подвижният покрив превръща колата в кабриолет. Над дифузьора в задната част се намира светлинна лента, която в движение служи за задни светлини. А когато колата е паркирана, показва нивото на заряд на батерията.

Елекромобилите се придвижват напълно безшумно и затова всеки звук, който издават, е важен и може да бъде приет като някакъв сигнал. В това отношение Peugeot Fractal изглежда като пътуващо аудиостудио. Вратите и голяма част от кокпита, както и каросерията отвън, са облицовани с повърхности, които напомнят на изолационните панели на звукозаписни студиа и “откъсват” интериора от външните шумове. Около 80% от компонентите са изработени на 3D принтер, а това е индикация колко важен ще бъде този тип производство за автоиндустрията в бъдеще. Напълно безшумният автомобил започва да “говори”, защото всяко действие на водача се съпътства от съответен звуков сигнал от ултрамодерна 9.1.2 аудиосистема с 13 говорителя и тактилни бас системи, вградени в гърба на всяка седалка. Чрез индивидуален контрол софтуерът работи по технология, която симулира система на човешкото ухо. Синтезираният глас от навигацията сякаш идва от известно разстояние. “Мигането” на мигачите се чува от съответната страна – ляво или дясно. На кръстовища звукът се чува отблизо, в автомобила, за да алармира водача за смяната на посоката. По този начин останалите участници в движението чуват и разбират, че идва електромобил. Колкото до кокпита – той е еволюция на този в Peugeot 308 R Hybrid с голям сензорен екран на централната конзола. Друг 12,3-инчов дисплей се намира зад волана и всъщност представлява голям Head-Up дисплей с триизмерно изображение.

Часовникът служи за бордови компютър

Собствениците на коли като Peugeot Fractal могат да използват смарт часовника Samsung Gear S, за да следят непрекъснато за състоянието на батерията, времето за зареждане, температурата в интериора и местоположението на автомобила. Часовникът дава на водача възможност с едно докосване да отвори вратите и да персонализира интериорни характеристики като климатик и звукова система.

Литиево-йонната батерия с ресурс 40 киловатчаса осигурява ток за електрическите мотори на предната и задната ос за изминаване на 450 км с едно зареждане. Общата мощност на системата е 204 конски сили. Променливият просвет позволява на автомобила да се адаптира към различни терени. На магистрала колата “ляга” на 7 см от асфалта за по-добра аеродинамика и по-ефикасно пътуване. В градски условия каросерията може да бъде повдигната до 11 см за по-лесно преодоляване на препятствия като “легнали полицаи”.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.