От 3 до 12 часа се чака по границите

Между 3 и 12 часа чакат превозвачите по граничните пунктове при пътуване до Европа заради наплива от бежанци, показа проучване на “Труд”. Последната нощ Хърватия затвори седем от осемте си гранични пункта по границата със Сърбия, като остави само най-натоварения, по който преминава магистралата. “Нашите автобуси минаха без проблеми оттам в ранните сутрешни часове, но е имало забавяне”, каза пред “Труд” шефът на автобусната фирма “Юнион Ивкони” Георги Атанасов.

Компанията има редовни линии до Словакия, Чехия, Полша и други държави, до които се достига през Унгария. Шофьорите предпочитат да изчакат малко повече, но да преминат през Унгария, вместо да заобикалят държавата. “Чакат по около 3 часа на границата. Когато преминаването става невъзможно заради бежанците, граничните власти изпращат специализирана техника, която прави кордон около автобуса, докато премине бариерата”, обясни Атанасов. Алтернативните маршрути удължават пътя с около 100-150 км, а загубите от това са за сметка на превозвача.

От “Груп” също имат проблеми с преминаването през Унгария. “Обикновено автобусът ни преминава сръбско-унгарската граница през пункта Хоргош-Рьоске. Но днес се е наложило шофьорът ни да мине през намиращия се на двайсетина километра оттам пункт Томпа. Там не е имал проблеми”, казаха от компанията. Товарни превозвачи, които са много по-проверявани обаче, се оплакаха от 12-часов престой най-често на унгарската граница.

Засега превозвачите предпочитат маршрута през Хърватия, тъй като оттам се достига по-лесно до Италия, Австрия и Южна Германия. „Минимум 4-5 часа чакат автобусите и камионите, за да преминат. Няма обаче друг начин, това е най-краткия път“, каза собственикът на „Карат-С“ Миролюб Столарски. Фирмата му разполага с диспечер, който следи обстановката, а информация получават и от партьорските си фирми в различните държави. Обстановката обаче е много динамична и шофьорите предпочитат да чакат малко повече, вместо да обикалят и да търсят други пътища.

Засега няма превозвачи, които да са спрели автобусна линия до чужбина заради бежанския проблем, показа проверка на столичните автогари.

По-тежко е положението с камионите, тъй като подлежат и на по-щателна проверка. „Например на пункта Никелдорф между Унгария и Австрия преди два дни наш камион чака 12 часа, защото се бяха събрали около 25 000 бежанци, които бяха задръстили не само пътническия терминал, но и транспортния. Затвориха пункта и го отвориха след 12 часа“, каза бизнесменът Красимир Лалов.

Другата неприятност е, че дори когато пропускат превозните средства, граничните власти подлагат минаващите да не би да пренасят бежанци. Това допълнително бави преминаването. Самите превозвачи не плащат обезщетения за забавянето, защото това е форсмажорно обстоятелство. Но въпреки това губят от забавянията, защото пътуването отнема много повече време и разходи.

Зачестяват и случаите, в които бежанци успяват да проникнат в камионите на наши превозвачи. Това се е случило преди два дни на бизнесмена Александър Чакъров. „Във Франция 35 бежанци са проникнали вътре, докато камионът е спрял и шофьорът е отсъствал. Счупили са пломбата, влезли са вътре и някой отвън е затворил. Служителят ми се е усетил, но докато извика полиция, която да ги изкара отвътре, е минал цял работен ден, което допълнително го е забавило“, оплака се Чакъров. Друг негов камион, пътуващ до Англия пък се забавил толкова много, че хранителните продукти, които е презозвал, са се развалили. Един цял ден е отнело само определянето на място, където да се унищожи стоката.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика