Откриха изложба на съвременно българско изкуство в Европейския парламент

15-годишен е открил стрелбата в училището в Кентъки Загинали са момче и момиче

Румен Порожанов: Земеделските производители трябва да получават справедлива цена за продуктите си

България на 56 място в класация на най-добрите страни в света

Скандал със зетя на Орбан може да струва на Унгария €43,7 млн. ОЛАФ готви глоба на Будапеща за злоупотреба с еврофондове

Фалстарт на делото срещу Ченалова

КЕВР: Спекулация са твърденията за драстично поскъпване на тока за бита

Съдът в Румъния определи като неприемливи части от промените в правосъдното законодателство

Предсрочни президентски избори във Венецуела до края на април

Еманюел Макрон ще се срещне с Доналд Тръмп края на април

Разпитаха американския правосъден министър във връзка с евентуалната руска намеса на изборите в САЩ

Българският филм „Ага“ ще закрие кинофестивала „Берлинале“

Организацията “Шалом”: Законът трябва да осигури право на собствена изява

Екатерина Захариева: ЕК е отпуснала средства за комуникационната сигурност на Западните Балкани

Хиляди левове се харчат за спасителни акции у нас

Колите взимат диплома по медицина

Автомобилите на бъдещето са суперкомпютри и знаят всичко за собственика си

Знаете, че (почти) всички хора с пари предпочитат да се возят на задната седалка в луксозна лимузина, вместо да хабят нерви зад волана в натовареното движение. Представете си, че – вместо да си трае – шофьорът на един такъв чичко-паричко започне да бърбори: “Доближаваме магазин, в който можете да си купите телевизор на промоция. Навлизаме в задръстване, което ще ни забави с 30 минути. Искате ли да резервирате маса за вечеря в любимия си ресторант, защото остават само три свободни? Сега трябва да пиете течности, защото кръвното ви наляга се вдига. Имате нужда от диета и намаляване на захарта…” Ако вие сте собственикът на лимузината, няма ли да изритате този шофьор навън на втория светофар?

Точно такива шофьори подготвя в момента автомобилната индустрия. Те не са от плът и кръв, а от електроника, и няма да можете да ги уволните в момента, в който ви кипне от тях. Големите компании хвърлят луди пари за разработки на нови технологии, които да направят придвижването по-бързо, по-лесно, по-икономично и по-безопасно. Изложението във Франкфурт тези дни показва, че колите вече не са това, което бяха. В ход е голямата перестройка в автомобилния свят. На дневен ред е дигитализирането на превозните средства, автономното пътуване без намеса на шофьора, алтернативните задвижвания и свързването в мрежа чрез интернет. Колите бързо поумняват, разбират навиците и нуждите на своите собственици. Следят им кръвообращението и сърдечния ритъм със сензори в седалките, правят резервации за хотели, ресторанти, опери и представления, напомнят неотложните задачи. Вече са факт много модели, които могат да завиват, намаляват и ускоряват, без водачът да върти волана и да натиска педалите. Още през 2016 г. любимият автомобил на народа Volkswagen Golf ще се движи напълно автономно със скорост до 60 км/ч. Автоматичното паркиране става все по-често срещана екстра не само в луксозния клас, а новата Серия 7 на BMW без шофьор влиза в паркинга и си намира място.

Всичко това отваря нова страница в историята на колите. Скоро ще останат в миналото времената, когато един мъж можеше да завърти главата на някоя дама с умението си с малко маневри да паркира на една носна кърпичка място. Автомобилът се превръща в суперкомпютър, който (трябва да) прави всичко по-добре. Десетките сензори и датчици отчитат огромно количество данни и софтуерът изгражда цялостен портрет на водача и житейските му навици – работно време, стил на шофиране, предпочитана музика и температура в купето, позиция на седалката, любими маршрути, места, заведения, магазини. Съответно колата адаптира различните си системи, за да се настрои изцяло по вкуса на водача. Той отваря вратата, посреща го любимото радио или диск, оптималната температура, маршрутът е подготвен в навигацията и т.н.

Mercedes отива по-далеч. Бъдещите модели със звезда върху капака ще излизат от завода едва ли не с диплома за висше образование по медицина и психология. Защото автомобилът ще прави психоанализа и терапия на своя водач. Докато компютърът се грижи за управлението, шофьорът ще релаксира и ще се освобождава от стреса със съответната светлина, звук и масажна функция на седалките. Колата на бъдещето ще представлява ложа за почивка, а не място за късане на нерви зад волана. Вместо да натиска педалите и да върти волана, водачът може да поспи на път за работа, да чете, да гледа телевизия или да играе табла. Модерната дефиниция на лукса гласи – повече лично време, дори по време на придвижване. А за шофьора това е възможно само тогава, когато стане пътник.

Всички модели на Porsche стават електрически

Всички бъдещи серийни модели на Porsche ще се предлагат и с електрическо задвижване. Революционната идея бе афиширана от шефа на компанията Матиас Мюлер в интервю за германското сп. “Ауто Мотор унд Шпорт”. Колите ще се задвижват или от хибриден пакет, или само от електромотор. Досега се разработваха хибридни варианти само на най-големите автомобили на Porsche – Panamera и Cayenne.

Наелектризираните планове на производителя бяха подпечатани от представения на изложението във Франкфурт концептуален модел Porsche Mission E. Купето с 4 врати е с мощност 600 конски сили, ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,5 сек, батерията стига за изминаване на 500 км и се зарежда до 80% от капацитета си само за 15 минути.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.