Трите жени от къщата на ужасите в Свищов отказват да излязат

БСП внесе вот на недоверие срещу кабинета „Борисов“ 3 Атакуваме правителството по темите здравеопазване, обществени поръчки, строителство, саниране и контрабанда, заяви Нинова

Приеха закона на Пеевски, Цонев и Хамид срещу вторичното разграбване на КТБ

Задигнаха катастрофирал автомобил, зарязан от собственика си Потърпевшият се блъснал и избягал

Д-р Ангел Кунчев: Очаква ни по-сериозна грипна епидемия в края на януари

Арестуваха бивш служител на ЦРУ за незаконно придобита свръхсекретна информация

Йенс Столтенберг на официално посещение в Македония

Простреляха бивш собственик на заложна къща в Търново Юлиян Мирчев-Видрата е в болница с три огнестрелни рани в краката

Над 1000 отменени полети от Хюстън заради лошото време

Бойко Борисов и Антонио Таяни: Ще работим заедно за успеха на ЕС

Фермерски блокади в Гърция от 22 до 28 януари

Премиерът Бойко Борисов представя пред Европарламента приоритетите на българското председателство Те са: Бъдещето на младите, Западните Балкани, сигурността и дигиталните умения

Парламентът обсъжда утре ратификацията на договора за добросъседство между Македония и България

Елена Йончева отговори с „не“ на всички въпроси от Делян Добрев

Плевенски криминалисти установиха двама ало измамници

Реформаторите предлагат страните по съдебните дела да бъдат известявани с есемеси

Сериозни промени в Административнопроцесуалния кодекс предлагат 11 народни представители от Реформаторския блок, които днес са депозирали в деловодството на Народното събрание предложенията за изменения и новите текстове на АПК, мотивите към тях и изготвената финансова обосновка, съобщи БГНЕС.

Една от идеите, които авторите на законопроекта предлагат е увеличение на съдебните такси. Вносителите многократно посочват, че идеите им са свързани с облекчаване работата на Върховния административен съд.

Практиката за предлагането на подобни мащабни промени на процесуални закони е те да се предлагат от ресорното министерство, да бъдат одобрени от правителството и едва след това депозирани в Народното събрание. В мотивите не се посочва, защо депутатите не са предпочели инициативата за промени в АПК да се инициира от Министерството на правосъдието. Съществена подробност е, че от 11-те вносители на поправките едва двама са посочили, че имат юридическо образование.

Най-сериозен ефект върху бизнеса и гражданите имат идеите на реформаторите, които са свързани с увеличение на съдебните такси. „Въвеждането в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и някои специални закони на 4% държавна такса за подаване на касационни жалби ще ограничи злоупотребата с правото на жалба. В момента таксата за касационно обжалване на ревизионни актове е 25 лв., което не отговаря на пазарните условия, нито е достатъчно да покрие разходите на съда“, твърдят авторите.

В мотивите се уточнява, че още: „В кодекса се предвижда увеличаване на таксите при касационното обжалване. На първо място има една безплатна съдебна инстанция, която гарантира достъп до съд като защита срещу администрацията. И съвсем нормално е, кои?то е недоволен, но не от администрацията, а от произнасянето на съда, да внесе една относително неголяма сума. С настоящите изменения се изоставя традиционната практика всички съдебни такси да се уреждат с подзаконов нормативен акт – тарифа – именно с оглед осигуряване на по-голяма стабилност чрез първично, законово уреждане на този въпрос. В случаи?, че се възприеме подходът всички такси да се уреждат с тарифа, то първо следва да се задължи Министерският съвет да измени тарифата и чак след това да се заличат от кодекса, съответно от специалните закони, текстовете, уреждащи дължимостта и размерите на таксите. Заливането на Върховния административен съд с касационни жалби го лишава от възможност внимателно да обмисля решенията си и да обобщава съдебната практика. В големия брои? случаи по света касационната жалба не е масово използван случаи? при административни обжалвания. В съответствие с принципа на равенство, таксите при касационно обжалване се отнасят за всички страни в производството, като същевременно се отчитат и различията във финансовите възможности на гражданите и останалите страни“.

„Тази промяна ще доведе и до увеличение на приходите в бюджета от събираните съдебни такси“, твърдят вносителите, а според финансовата обосновка, ако през 2014 г. 35% от издадените от НАП ревизионни актове са обжалвани, то при увеличението на съдебната такса този процент ще бъде намален на 28 на сто, а приходите сериозно увеличени.

„Предлаганият законопроект цели, без да променя философията и основните принципи на Административнопроцесуалния кодекс, да отрази налагащите се промени в резултат на близо десетгодишното прилагане на кодекса, да прецизира текстове, по които има противоречива практика, да попълни празноти в регулацията, да отрази актуалния етап на електронизация на съобщенията, да въведе конкретни срокове за все по-съществено прилагане на електронната идентификация, да облекчи работата на Върховния административен съд. без съмнение, претовареността на ВАС, поради ангажирането му като първа съдебна инстанция по редица спорове, в момента препятства осъществяването на тази цел“, гласят част от мотивите на вносителите.

„Една от важните промени в Кодекса е подробната уредба на института на мълчаливото съгласие. Това изменение улеснява законодателя при въвеждането на принципа в специалните закони и създава предпоставка за постепенен преход от презумпция за мълчалив отказ към презумпция за мълчаливо съгласие в подходящите за това случаи. Създават се допълнителни гаранции срещу бездействието на администрацията, като се предвижда административните съдилища да следят за мълчаливите откази и да изискват доказателства от административните органи за произнасянето им в срок“, отбелязват още авторите на предложенията.

Друго съществено изменение, което се предлага е „когато Върховният съд се произнася като първа инстанция, делото се разглежда в състав от един съдия, с изключение на случаите, когато се разглеждат жалби срещу актове на колективни органи или подзаконови нормативни актове или когато това е единствената съдебна инстанция. В този случаи? обжалването ще става пред тричленен състав на същия съд“.

Сред другите нови моменти, които биха влезли в сила, ако бъдат гласувани от мнозинството в Народното събрание са и: „възможност за налагане на обезпечителни мерки в изпълнителното производство и на други административни органи, освен на длъжника по изпълнителното основание“, както и промяна на режима на съобщенията, т.е. страните по делата ще могат да бъдат известявани чрез интернет, чрез SMS-съобщения, както и чрез призовкари.

„Кодексът предвижда опростен, не губещ време, но ефективен механизъм за уеднаквяване на съдебната практика в отделенията на Върховния административен съд. Кратката процедура по уеднаквяване се задейства от граждани или организации, които са били страни в приключили с влезли в сила решения или определения дела и не води до отмяна на тези решения или определения“, предлагат 11-те народни представители от РБ.

Нов момент е и предложението за промяна на началния момент, от който тече срокът за обжалване на решението на възложителя по ЗОП за откриване на процедурата, с цел по-добра защита на интересите на заинтересованите лице.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.